isolering af 1.sal m. diffusionstæt undertag

Jeg står her med et nyt træhus med tegltag, der (desværre) er forsynet med et diffusionstæt undertag, banevare. Desværre, fordi det så vidt jeg kan se betyder, at jeg mister 70 mm plads, når jeg nu er nødt til at lave en "ventilationsskakt" mellem isoleringen og undertaget - hvilket ikke havde været nødvendigt, hvis det var diffusionsåbent. Hvis nogen kan sige noget positivt om diffusionstætte undertage, ville det være befriende... smile
Mit spørgsmål - og tro mig: der kommer flere! jeg er spritny i LDS-afdelingen - lyder: er man nødt til at bruge en 3 mm diffusionsåben træfiberplade til at holde isoleringen på plads de 70 mm fra undertaget? Eller kan man nøjes med at spænde noget ståltråd eller net ud, som holder det i den rette afstand? Det sidste ville jo være både nemmere og billigere!
Jeg forestiller mig rækkefølgen: undertag, 70 mm luft, net, 150 mm mineraluld 39,dampspærre,50 mm mineraluld og 2 lag gips eller 1 spånplade.
Jeg nåede at få tilladelse efter "de gamle regler", hvad det så end betyder, men de er åbenbart lempeligere end de nye.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du behøver ikke en træfiberplade til at adskille isolering fra undertag, heller ikke engang ståltråd, selvom det nok er lidt nemmere, hvis du har noget, du kan mærke isoleringen går imod, så du ikke kommer for langt.

Carsten.
henrik b
henrik b
115 2300
Men hvis dit træhus er nyt, så er der da ikke nok isolering? Mener da man indtil 1. april skulle isolere med ialt 250mm og efter 1. april 300mm?

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
jop
jop Trådstarter
17
Det var jo en stor trøst, at jeg kan slippe for at sætte 180m2 masonitplade op. Og ang. isolering håbede jeg at kunne hente lidt af de tabte 70 mm ind igen ved at bruge en højere isoleringsevne. Men siger loven 250 hhv. 300 mm uanset hvad? Kan man ikke gå ned i tykkelse, hvis man køber mineraluld med højere isoleringsevne, f.eks. 36?
Tak for svarene!!
Annonce
Annonce
du kan godt "nøjes" med 200mm isolering vis du bruger noget med en høj isoleringsevne. men normalt laver man jo en påforing på spærene så der bliver plads til isoleringen. men uanset hvor meget isolering du ender med bør du ihvertfald ikke have noget på den varme side af dampspærren. og spånpladen som beklædning ville jeg også fraråde. har endnu aldrig set en konstruktion med spånplade der ikke har slået sig. jeg vil foreslå dig et lag 12mm vandfast krydsfiner efterfulgt af et lag gips, det er stabilt og dejlig nemt at hænge ting op i da man bare kan skrue selv pænt tunge ting direkte ind i væggen.
jop
jop Trådstarter
17
Det lyder rigtig godt med de 200 mm - så er spørgsmålet, hvor høj isoleringsevnen skal være, for at man må/kan nøjes med dét. Men der ER altså en sammenhæng - den mulighed vil jeg forfølge.
Et dybtfølt spørgsmål: Hvad er påforing af spærene?? Mine egne teorier går ud på, at hvis jeg skal have 200 mm isolering, må der bygges en form for forskalling vha. reglar (spærene er kun 150 mm) 270 mm ude fra undertaget, som batts'ene kan lægges på. Og så kan dampspærren måske klammes på den samme forskalling.
Men det er som sagt ren teori, og jeg kan ikke rigtig se det for mig - som en anden skriver som motto her i forum: "i teorien er teori og praksis det samme, men det holder ikke i praksis..." noget i den stil.
Nu har jeg i hvert fald købt en kompressor og en klammepistol, så der skal under alle omstændigheder klammes!
hej
en påforing er den forskalling du selv nævner, den bygges op på spærkonstruktionen så du får den dybde du har brug for til din isolering og evt. ventilationskanal, og til sidst slåes dampspærren på inden gipspladerne.
nu ved jeg ikke hvor i landet du bor for jeg vil da gerne komme forbi og give dig nogle råd vis det er muligt.
Annonce
jop
jop Trådstarter
17
Min tiltro til menneskeheden er i stærk stigning efter at have fundet dette forum, og det skal ikke skorte på en god frokost, J.A.S.Byg, hvis din vej falder forbi. Jeg ser, at du har til huse i Midtjylland, og selv befinder jeg mig 10 km syd for Præstø, så det er jo nok lidt for meget for langt!
Men er det korrekt forstået, at der kun skal laves 1 forskalling til det hele, altså på skråloftet, som på ydersiden kan bruges til at bære isoleringen og fæstne dampspærre på og på indersiden kan bruges til at fæstne gipspladerne? Så er det i sig selv en lettelse, når man har troet, at man var nødt til at lave 2 forskallinger - 1 til isoleringen og 1 til gipspladerne.
Jeg vover et dumt spørgsmål: Sådan nogen reglar - hvordan sidder de? Hvis man skal "forlænge" spærene med 120 mm, sætter man så lister med denne tykkelse på tværs af spærene med passende afstand og bygger sin forskalling op på dém? Eller sætter man en form for brædder fast på langs, som så rager 12 cm ud, på den brede side af spærene? Svært at forklare med ord, men jeg har ikke kunnet finde en forståelig tegning af det! Og på mandag skal jeg have en snak med den lokale trælast, og så skulle jeg jo helst lyde som en, der ved, hvad han skal have... sådan i store træk, i hvert fald.wink
Hej

Hvid du har fået byggetilladelse, må du jo have nogle tegninger som tilladelsen er givet ud fra som du skal følge!!

Kravene til isolering er 250 mm på loft og lodrette skunkvægge, 200 mm på skråvægge, og dampspærren anbefales lagt max 1/3 inde i isoleringen, så der er plads til at lave elinstallationer uden at gennembryde denne.

Jeg ville lave 1 lags gips på lofter og skråvægge, og tolags på alle lodrette som minimum.

Glem alt om spånplader, da det kun vil give dig problemer, og husk at gipsplader kun må anvendes som 90 cm brede i dag.

Du skriver at det er et nyt hus, så er spærene nok 45 mm tykke, og du kan påfore reglar i den korrekte bredde med sømbeslag på siden, og så forskalle med 50 mm (evt flækket reglar) efter montage af damspærre og 1. lag isolering.

Husk at din ventilation over isoleringen skal være i orden, både ved fod og kip.
jop
jop Trådstarter
17
Fint overblik - tak!
Det lyder, som om reglarne skal sidde i direkte forlængelse af spærene - så må det være hulplader, der skal bruges. Men det bliver vel reglar, der er næsten lige så store som spærene selv. Har du (eller andre!) et cirka-bud på dimensioneringen af hulplader og beslagskruer til reglar, der er 45x120 mm?
Man må være i fare for at købe det for småt!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

  1. Hvor er sanfangsbrøndende mon gemt?
    Lav-Hus (læst 454 gange)
  2. Gulvvarme
    Fyr og opvarmning (læst 283 gange)
  3. Kvalitet af klinkearbejde - kan vi kræve at hele gulvet lægges om?
    Lav-Hus (læst 667 gange)
  4. Støbning
    Lav-Hus (læst 251 gange)
  5. Helårsdæk
    Lav-Bil (læst 590 gange)
  6. AKUT BRUG FOR HJÆLP! Ingen varme i gulvvarmen - hvorfor???
    Fyr og opvarmning (læst 18810 gange)
  7. Naturgasrør
    Fyr og opvarmning (læst 237 gange)
  8. Ændring af dørbredde/Højde
    Lav-Hus (læst 298 gange)
  9. Mug/svamp inde under tapettet, hvordan finder vi ud af hvor det kommer fra?
    Lav-Hus (læst 259 gange)
  10. Pris for at få lagt 25 kvm fliser indendørs
    Lav-Hus (læst 403 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Kort og godt

Lav-det-selv.dk (LDS) er Danmarks største samlingssted for boligejere og gør-det-selv folk. Hver måned besøges LDS over 600.000 gange, af folk der søger råd, vejledning og inspiration om alt fra boligforbedring til hobbyprojekter.

LDS er drevet af et stærkt fællesskab, hvor alle kan bidrage med viden og ideer.

 

Følg med