Forårsklargøring -hjælp en kvinde i nød

Hej

Min kære far har desværre været indlagt på hospitalet i en lille måned nu, men forventer at komme hjem engang i løbet af denne uge. Han har pga. sygdom ikke haft mulighed for at gøre sin båd klar og den står derfor stadig på land.

Jeg ville utroligt gerne overraske ham med at have gjort den klar udvendig mht. rengøring, polering, maling osv. men min viden på dette område er absolut minimal. Er der nogen, der vil gøre sig den ulejlighed at forklare mig helt fra bunden hvad jeg skal gøre, hvad jeg skal bruge og hvad jeg skal købe? Jeg vil være meget taknemmelig for enhver hjælp..

Båden er en motersejler, en Medussa 25 fra `77..

Hilsen Pernille
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Pernille.
Et prisværdigt initativ du der lægger for dagen, men det er en temlige omfattende procec du der vil igang med.
Prøv nu lige først om du ikke kan finde en eller flere i den lokale sejlklub der vil give dig nogle råd, måske en hjælpende hånd også. hvis du samtidig forklare dem at det er for at overraske din far kan det værer at der er nogen der kender ham som meget gerne vil give en hånd med.

V.h Håndværkeren
Hej Pernille

Håndværkerens metode er nok den beste. Hvis du har en pose med kolde øl, er der mange der lader sig motivere til at hjælpe. Helere et par ting der er ordnet end syv halvgjorte ting.

Held og lykke
Thomas

Mvh Thomas

Hej igen

Jeg takker for jeres hurtige svar. Det er desværre sådan at båden står på vores egen grund, så jeg tror, der skal mere end øl og kvindelist til at få et par hjælpende hænder.

Jeg er bestemt ikke skabt uden evner og har også hjulpet ham de foregående år, så jeg vil mene, jeg kan magte opgaven med lidt hjælp. Er der ikke en, der har et forslag til, hvordan det kan gøres?

Hilsen Pernille
hej Pernille.
Det er heldigvis sådan, at fremgangsmåder i vid udstrækning er beskrevet på emballagen. Er der, specifikke spørgsmål, er jeg sikker på, at en eller anden her, kan hjælpe dig videre. Vi ved jo ikke, hvor stor båden er, men held og lyyke med det, skulle det ikke blive helt perfekt, så sker der nok ikke uoprettelige skader. Der er en lille bog fra Hempel, med vejledninger i vedligeholdelse, fås gratis, hvor maling købes.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Pernille.

Vi er også nybegyndere, men vil gerne bidrage med lidt konkret - og så håbe, mere rutinerede bådejere når at rette os, hvis det er helt forkert, det vi siger.

Overbygning, dæk, cockpit og fribord (skroget over vand) vaskes først grundigt med sæbevand og en blød børste til at tage det løse skidt og 'det grønne'. Undgå for meget sæbe på træværket. Undgå skuresvampe og lignende grove redskaber, de ridser gelcoaten (det yderste lag maling på glasfiberen) og gør den mere modtagelig for skidt.

Skyl efter med rigeligt vand. Når det er tørt, kan resterende snavs (mærker fra skosåler og lignende fast snavs) i reglen fjernes med noget glasfiber polish (lur mig om der ikke står noget i skuret - kig efter 'Hempel Boat Rubbing Liquid', 'Custom Marine Polish' eller lignende og læs brugsanvisningen). Tør godt efter med en ren og tør klud. Endelig kan du, hvis du har tid og armkræfter tilbage, give det en gang voks - følg anvisningen på flasken og lad være med at vokse dækket, det skal helst være nogenlunde skridsikkert (og hvis der er træ på dækket, skal det heller ikke have polish).

Brug aldrig acetone eller fortynder på glasfiber eller gelcoat.

Bundmaling: Først og fremmest skal bunden jo være tør og ren - dvs. uden skaller og begroning fra sidste år. Er den ikke det, så er fremgangsmåden IKKE en højtryksrenser, hvis du ikke vil ende med en forurenet grund. Så må du hellere lade den være, som den er og vente på din far. Men er den ren, så prøv at kigge i skuret igen, om der står en rest bundsmørelse fra sidste år. Det er vigtigt, at det er samme type, du påfører, da det ellers kan være spildt arbejde (smører du 'Hard Racing udenpå alm. kobberbundmaling ryger hele belægningen formodentlig af efter to ture). Brug en skumgummirulle og husk at sætte malertape i kanten (vandlinien) og gnide den godt fast, her er en stjernenøgle et godt redskab (den runde yderside).

Resten af det ydre - træværk, rig, metal osv. - vil vi råde dig til at overlade til din far, han ved nok bedst, hvad det er behandlet med tidligere. Til gengæld kan du nå langt indeni med lidt husmoderarbejde og udluftning i kahytten. Find fenderne og giv dem en gang vinyl-frisker fra T. Hansen, det samme kan fenderlister, gummilister omkring koøjerne (også udvendigt) samt evt. plastic omkring diverse instrumenter sikkert også godt trænge til. Og vask flag, vimpler og gardiner.

Håber, det bringer dig lidt videre - vi har lidt på fornemmelsen, at du ikke aner, hvor du skal starte. Og spørg endelig i forretningen, når du køber maling osv. Hvis du forklarer dem situationen er vi sikre på, de vil øse af deres viden.

Den lille bog, Lynæs omtaler, hedder i øvrigt 'Den lille søstærke' og ligger ofte på skranken til fri afbenyttelse.

Hvis du vil have god service og betale fuld pris++ for tingene, kan vi anbefale Tempo Bådudstyr http://www.tempobaadudstyr.dk/ i Greve.

Held og lykke med projektet

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Pernille,

EN KVINDE I NØD - vi iler til hjælp efter bedste evne smile smile

Flot initiativ - RESPEKT biggrin

Nu skriver du ikke noget om hvilken motor der ligger i båden.
Jeg går ud fra at det er en dieselmotor.

Som et minimum skal du skifte olie og oliefilter. For at skifte olien, skal du bruge en oliesuger - kan normalt lånes / lejes i den lokale sejlklub.
Brændstoffilter SKAL også skiftes, og vandudskilleren skal tømmes og rengøres. Herefter skal hele systemes luftes ud. Der sidder normalt en udluftningsskrue ved brændstoffilteret - den skal løsnes - og når du får diesel ud her, skal du lukke den og løsne omløberene ved indsprøjtningsdyserne og lufte ud her også - husk at spænde omløberene igen. Man primer diesel frem i systemet ved manuelt at aktivere brændstofpumpen - den sidder normalt på siden af motorblokken ( afhængig af motortype naturligvis ) men bare følg brændstofslangen fra dieseltanken.

Luftfilteret skal skiftes / rengøres afhængig af typen.
Batterier skal være fuldt opladet - og husk at checke væskestanden - efterfyld med demineraliseret vand hvis det er nødvendigt.

Hvis motoren er med varmeveksler, kontrolleres alle slanger, kølervæske og impeller ( pumpe ).

Oliestanden i gearkassen kontrolleres - normalt sidder der en lille oliepind - ligesom i en bil. Efterfyld efter behov.

Nogle skrueaksler løber i et oliesmurt leje, som så har en lille beholder med gearolie - check efter dette.

Efter opstart af motoren ( når båden ligger i vandet ) kontrolleres oliestand, kølervæske ( hvis den er med varmeveksler ), tæthed af slanger osv. samt generatorens ladespænding - skal være omkring de 14,5 volt som et minimum.

Håber du kan bruge det til noget - og god bedring til din far

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

Vangsoe
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også