Sofabord af beton

Hej gør det selv folketwink

Tænkte på nu vil jeg gerne have et sofabord i beton.
Min ide lyder sådanne!

1. Lav en ramme ud af træ i ønsket mål
2. Beklæd rammen med plastick indeni
3. Bland en gang beton
4. Smid betonen i rammen
5. Når jeg nu har halvdelen af betonen i rammen ligger jeg sådan et kraftigt gitter i for at stabilisrere bordet. Da det i mit tilfælde skal være lidt stort.

Så er det ligesom jeg går død her hvad gør jeg med nogle bordben?

Så en som havde beton bordben så også smart ud.

Eller kan man tage nogle fliser og stable op også ligge sin bordplade ovenpå?

Det med fliserene ville jo ligesom give prikken over i'et hvis i forstår så er det jo et rigtig råt look.

Også kunne man vel vand slippe sit bord for at få det helt glat og fint også måske behandle det med noget voks?

Håber kan komme med nogle gode råd
Hilsen
--== Lasse ==--
Hej gør det selv folket Tænkte på nu vil jeg... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det jeg kender til er hullet støbt.
Opskriften er vel alm. slidlags styrke 1:3 også tilsat den farve du ønsker.
Jeg leger også med tanken om at støbe en bordplade selv. Hvilke erfaringer har I omkring minimums tykkelsen på en beton/terrazzo-bordplade? Og hvad med efterbehandling? Her tænker jeg på slibning/polering. Har I anskaffet jer special værktøj eller kan det lade sig gøre med det en normal LDS'er har i skabet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
overvejer også at lave en betonbordplade selv til vores køkken.
Den ene plade skal dog være ret lang .. ca. 6 metersad
Bør den laves af flere stykker??
Kan den overhoved flyttes??
Hvad vil den komme til at veje??

Kan det lade sig gøre at lave en plade i flere stykker i forlængelse af hinanden, med et pænt resultat....altså når man skal sætte dem sammen.

I samme plade skal der laves hul til vask armatur og hul til kogeplader.
Er der nogle der har et par gode råd?
(Vasken er ikke købt endnu)

Jeg læste et råd om at lægge lecasten i pladen, pga vægt... Men er pladen så lige så holdbar??

Så har jeg fornylig læst at der er et matriale der hedder fiberbeton..
Beton, sand og glasfiber.
Hvilken forskel gør glasfiberen??
..og er det noget man kan lave selv.
Glasfiberen virker som armering, og har samme virkning som normal stålamering. Ved ikke om styrken bliver den sammen, men vægten bliver i hvert fald reduceret.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lækker tråd at falde over, når konen lige har pløjet den seneste Bo Bedre igennem og har fået gode ideer :-)

Der er flere af jer der skriver, at i har lavet sort beton til bordpladerne og det ville passe ret godt in hjemme ved os - men er der ikke én af jer, der vil dele resultatet med mig, så jeg kan få en "foreløbig" godkendelse af bestyrelsen herhjemme?

Takker på forhånd!

De bedste hilsner
Thomas, BoligBlogger.dk
Citat fra BoligBlogger.dk

Lækker tråd at falde over, når konen lige har pløjet den seneste Bo Bedre igennem og har fået gode ideer :-)

Der er flere af jer der skriver, at i har lavet sort beton til bordpladerne og det ville passe ret godt in hjemme ved os - men er der ikke én af jer, der vil dele resultatet med mig, så jeg kan få en "foreløbig" godkendelse af bestyrelsen herhjemme?

Takker på forhånd!


De bedste hilsner
Thomas, BoligBlogger.dk


Husk billeder og et rimelig præsist blandingsforhold vil lette det for andre at "kopiere"....

Nej det hedder jo at lade sig inspirere

MVH Njord
Selvom det er en gammel tråd.
Ja så må jeg kommentere at det ser fedt ud :-)
Kommentar fra den 23. september 2008

På grund af mange spørgsmål lægger jeg lige lidt info ud på denne tråd for at lette arbejdet for kommende betonstøbere.

Tykkelse på plader

Med "almindelig beton" støber jeg ikke mindre end 3,5 til 4 cm. tykt. Jeg har set meget tyndere fiberbeton, men det er ikke en proces jeg kan styre. Husk armering af beton. Her skal anvendes min 6 mm rivenet som placeres ved at der fyldes 2 cm beton i formen, så lægges rivenet i og de sidste 2 cm hældes ovenpå. Husk at rivenettet skal være galvaniseret så rust ikke trænger op i pladen i forbindelse med meget vandplaskeri. 

Hvor købes der Marmorskærver?

Det kan man købe flere steder, men det mest prof sted i Jylland er efter min mening på havnen i Hobro. JK Shipping som ligger på havnen i Hobro - Telefon 98521433 - Åbningstider fra 7:00 til 15:00

Blandingsforhold

Hvis man vil lave terrazzo så skal (skal og skal ... men efter min mening) det laves i blandingsforholdet 1 : 1 d.v.s. en del cement til en del skærver.

Hvis man ønsker en overflade som pudset beton, så anvend blandingsforholdet 1 : 2,5 d.v.s. 1 del cement til 2,5 del sand/grus.

Vand i betonen efter behov. Tykkelsen skal være ret fast. Jo mere fast jo mere styrke. Vand svækker betonen. Den skal være så stiv at når den hældes i formen, så skal den presses ud i hjørnerne, den må ikke løbe af sig selv, så er der alt for meget vand i.

Farver

Hvid beton laves ved at anvende Aalborg White cement med en farveneutral sandtype - Jeg har selv anvendt kvartssand selv om det ikke helt får rette styrke p.g.a. kvartssandets udformning. Det er dog stærkt nok til mig.

Alle andre farver kan laves med oxydfarver (fra f.eks. Bauhaus). Indholdet bør ikke være mere end 4-5%, ved højere forbrug mister betonen styrke.

Eksperimenter evt. med farver ved at lave små prøver med rette type sand, rette mængde farve og cement osv. Lav små fliser på 20 x 20 cm så får man et godt indtryk.

Vibrering

Jeg har vibreret med en boremaskine på slag som jeg kører ned imod rammen. Det virker OK, men det siges at en rigtig betonvibrator er meget hurtigere. Man kan også slå med en hammer fra undersiden hvis man har klodset pladen op.

Tørretid

Efter støbning smider jeg et stykke plastik over formen. Derefter får det lov at tørre en uge. Så tager jeg det ud og sliber det. Hvis man venter længere bliver betonen så f...... hård at den er umulig at slibe med bare nogenlunde normalt værktøj.
 
Slibning

Her er mit problembarn. Det er død pine vigtigt, at du støber på en dertil fremstillet støbeplade (brunt plastbelagt krydsfiner - Kan købes i alle byggemarkeder). Hvis man springer over her, så bliver overfladen mindre jævn, og så er der mere slibearbejde. Hvis det er meget at slibe, så er en vådsliber med diamantkop det eneste rigtige. Det er bare ikke lige det jeg ligger inde med til hobbybrug. Jeg bruger båndpudser (håndholdt) med korn 60 papir til træ og skifter hele tiden til nyt når det er slidt. Derefter sliber jeg efter med en excentersliber med Black Stone papir fra Bosch. Det kan købes hos Johannes Fog i Lyngby.  

Huller i overfladen efter slibning

Når man sliber bliver der ofte blotlagt nogle små luftlommer. Disse bliver til småhuller som kan fyldes med en pasta som laves af cement og vand. Det kan ses ja, men giver blot lidt effekt/spil i overfladen. Når voksen er smurt på, så kan det ikke ses længere.

Behandling af betonbordplader

Jeg har fundet et vidundermiddel. Det er til behandling af beton. Det hedder Biovoks, til grund- og topforsegling af keramiske fliser, granit og marmor. Det er et Evers / Höganäs produkt - Købt i Silvan. Min køkkenbordplade er ca. 4 -5 år gammel og jeg efterbehandler med Biovoks en gang hver 6 måned. Det er bare at rense overfladen med sæbevand, lade det tørre og så give den en til to lag Biovoks. SÅ bliver overfladen lige så blank som et spejl.

God arbejdslyst.

Claus

Hej alle,

Super god tråd - tillykke med de flotte resultater!

Vi skal til at påbegynde samme øvelse - 2xbad, bryggers samt køkken...!

Jeg har ikke før tænkt på at iblande marmorskærver, men det lyder spændende. Hvad er en god størrelse på disse? Mange steder findes de 20-40mm, men det antager jeg er for meget...

Tak for hjælpen!

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også