Facaderenovering

Hej!

Til sommer skal mit hus have en ordenlig gang renovering, det er et 100år gammelt murstenshus som er pudset op. Pudset er dog meget gammelt og er faldet af mange steder. Jeg er blevet anbefalet IKKE at sandblæse, men slibe det, da fugerne ellers vil krakelere!

Men mit spørgsmål går mere på en ca. kvm. pris på pudset! det skal være noget sandfarvet/grå, men hvad koster det?? Har hørt at man først kan flise og så male bagefter, eller blande noget farve i pudset...

Er der nogen af jer der har erfaringer som i vil dele ud af:-)

Med venlig hilsen
Frederik
Hej! Til sommer skal mit hus have en ordenlig... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal igang med det selv. Jeg har ikke undersøgt det i detaljer, men forholder mig til en artikel i Gør-Det-Selv. Her pudsede de en bungalow (vel på ca. 9*9 meter grundplan eller små 300 kvm. mur) for 6000 i materialer (sikkert ex. redskaber, stilladser osv.).

Så helt skævt, er dit bud vel ikke.

damn man kan få meget øl og rødvin for de 43.250,- du har sparet.

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Citat fra henrik b

Jeg skal igang med det selv. Jeg har ikke undersøgt det i detaljer, men forholder mig til en artikel i Gør-Det-Selv. Her pudsede de en bungalow (vel på ca. 9*9 meter grundplan eller små 300 kvm. mur) for 6000 i materialer (sikkert ex. redskaber, stilladser osv.).

Så helt skævt, er dit bud vel ikke.

damn man kan få meget øl og rødvin for de 43.250,- du har sparet.


Nå det er da meget lækkert!

Tja... de 43.250 skal vel bruges på øl og grillpølser til gutterne der skal hjælpe:-)
hmmm.....

hvis du nu havde skrevet i din profil, hvor du boede, så skulle jeg da straks tilbyde min hjælp :p

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Hej igen,

Ja det var da noget af en ”besparelsebiggrin
Men dit prisestimat er ikke helt ved siden af, dog med den tilføjelse, at gutterne bliver arbejdsløse i sommerferien. –Prisen er for et murerfirma fra hovedlandet-
Regn bare på timer, stillads, kørsel m.v. –I skal være hurtige for at ramme prisen,
med en akkord-timeløn på kr.ca. 400,-
Nok om det – de kr. 6000,- rækker.
-Men lej lige et stillads-

I starter med at nedfræse/mejsle en hel side + ca. ½ meter omkring hjørnet.
Så kan siden færdiggøres uden at skramme, når side to påbegyndes.

Påfør mørtlen, iblandet kalkbinder, med stålbræt i en lagtykkelse på 2-4 mm.
Skrab evt. overskydende mørtel væk med kanten af brættet.
Mørtlen skal være en lind vælling, oppisket med boreblander/pisker.
Herefter lader i området binde/bide i murværket. (en fornemmelse man skal øve sig lidt i, men det kommer hurtigt) Det er dog afhængig af både vejr og vind, væggens beskaffenhed, nord/syd m.v.

Du kan jo øve dig lidt inden sjakket kommer, men en tommelfingerregel er at når man ikke længere kan trykke spor i mørtlen, med fingerspidserne. –Så er det tiden
Filt det påsatte område med skumgummibræt eller filt, til overfladen er pæn og jævn.
Efterfyld løbende, eventuelle huller med spandske.
Når området er færdigfiltet, kan man med fordel glatte efter, ved med halvcirkulære bevægelser med skumgummibrættet at afbørste overfladen.
Er her slæbespor, fugtes brættet let.
Sæt ikke puds på større områder i starten, det binder ofte hurtigt og ens.
-Igen en fornemmelse som skal indarbejdes-
Lad et par mand skrabe gammel puds ned. En til at påføre mørtel, og to til filtning.
Så skulle det gerne køre.
Værktøj:
Stålbræt. Vandskuringsbræt, ske, spande, blander.
Stillads

-Nu er her sikker noget jeg har glemt-
Eller jeg har brugt udtryk, som kræver nærmere forklaring.
Spørg endelig igen.

Med venlig hilse retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej igen:-)

Nu er vi ved at planlægge vores renovering! så er din guide ret god! jeg glæder mig til at komme igang!!! håber sku det går godt... du er ikke kommet i tanke om noget andet vi skal være opmærksomme på vel...

Hilsen Frederik



Citat fra retro04

Hej igen,

Ja det var da noget af en ”besparelse” biggrin
Men dit prisestimat er ikke helt ved siden af, dog med den tilføjelse, at gutterne bliver arbejdsløse i sommerferien. –Prisen er for et murerfirma fra hovedlandet-
Regn bare på timer, stillads, kørsel m.v. –I skal være hurtige for at ramme prisen,
med en akkord-timeløn på kr.ca. 400,-
Nok om det – de kr. 6000,- rækker.
-Men lej lige et stillads-

I starter med at nedfræse/mejsle en hel side + ca. ½ meter omkring hjørnet.
Så kan siden færdiggøres uden at skramme, når side to påbegyndes.

Påfør mørtlen, iblandet kalkbinder, med stålbræt i en lagtykkelse på 2-4 mm.
Skrab evt. overskydende mørtel væk med kanten af brættet.
Mørtlen skal være en lind vælling, oppisket med boreblander/pisker.
Herefter lader i området binde/bide i murværket. (en fornemmelse man skal øve sig lidt i, men det kommer hurtigt) Det er dog afhængig af både vejr og vind, væggens beskaffenhed, nord/syd m.v.

Du kan jo øve dig lidt inden sjakket kommer, men en tommelfingerregel er at når man ikke længere kan trykke spor i mørtlen, med fingerspidserne. –Så er det tiden –
Filt det påsatte område med skumgummibræt eller filt, til overfladen er pæn og jævn.
Efterfyld løbende, eventuelle huller med spandske.
Når området er færdigfiltet, kan man med fordel glatte efter, ved med halvcirkulære bevægelser med skumgummibrættet at afbørste overfladen.
Er her slæbespor, fugtes brættet let.
Sæt ikke puds på større områder i starten, det binder ofte hurtigt og ens.
-Igen en fornemmelse som skal indarbejdes-
Lad et par mand skrabe gammel puds ned. En til at påføre mørtel, og to til filtning.
Så skulle det gerne køre.
Værktøj:
Stålbræt. Vandskuringsbræt, ske, spande, blander.
Stillads

-Nu er her sikker noget jeg har glemt-
Eller jeg har brugt udtryk, som kræver nærmere forklaring.
Spørg endelig igen.

Med venlig hilse retro
Annonce
Hejsa

-Umiddelbart ikke-
Måske andre lige har noget at bemærke,
ellers vil jeg vil ønske jer held og lykke med opgaven.
Selvfølgelig går det godt wink
Du er velkommen til at sende en PB, så får du lige en livline et mobil nr. -Hvis nu, her mod forventning, opstår problemer-

Venlig hilsen Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej Retro04,

Overvejer at istandsætte en vestgavl efter din opskrift. Gavlen er cirka 100 år gammel, men har aldrig været pudset før, så situationen er næster den samme som fdlg's.

Men jeg har et enkelt spørgsmåltildin beskrivelse.
Du skriver:
I starter med at nedfræse/mejsle en hel side......

Er det fugerne der skal nedfræses, eller er det evt. gammel puds der skal behandles?
Hvis det er fugerne, hvor dybt skal man så fræse ind?

Hilsen Luffe.
Hej Luffe

Fdlg's vægger er allerede pudsede, herfor nedfræsning/mejsling.
Du skal "bare" sikre dig at gavlen er bæredygtig -I ordentlig stand-
(ingen løstsiddende fuger, afskallinger eller belægninger)
Disse skal evt. først repareres.
Ellers er fremgangsmåden præcis den samme.
(Du er "bare" sparet for besværet med nedskrabning og støv) cool

Venlig hilsen retro04

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej,
jeg synes det er kommet lidt lang væk fra det oprindelige spørgsmål. Mit råd er at du bruger kulekalkog blander jordfarver eller oxidfarver i. Det kan fakltisk også købes til ganske fornuftige priser se på www.kulekalk.dk iblandet ca. 1/3 meget fint kvartssand. - så kan du male det på med en bred pensel eller kost. Underneden kan du lægge almindelig kalkpunds

MVH
Kasper
Hej!

Nu skal jeg lige være helt med... det du skruver kan man vel kun anvende på en mur der er filtset ik...! jeg skal jo have min mur ordnet først!

Frederik

Citat fra fritidsmuren

Hej,
jeg synes det er kommet lidt lang væk fra det oprindelige spørgsmål. Mit råd er at du bruger kulekalkog blander jordfarver eller oxidfarver i. Det kan fakltisk også købes til ganske fornuftige priser se på www.kulekalk.dk iblandet ca. 1/3 meget fint kvartssand. - så kan du male det på med en bred pensel eller kost. Underneden kan du lægge almindelig kalkpunds

MVH
Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også