Facaderenovering

Hej!

Til sommer skal mit hus have en ordenlig gang renovering, det er et 100år gammelt murstenshus som er pudset op. Pudset er dog meget gammelt og er faldet af mange steder. Jeg er blevet anbefalet IKKE at sandblæse, men slibe det, da fugerne ellers vil krakelere!

Men mit spørgsmål går mere på en ca. kvm. pris på pudset! det skal være noget sandfarvet/grå, men hvad koster det?? Har hørt at man først kan flise og så male bagefter, eller blande noget farve i pudset...

Er der nogen af jer der har erfaringer som i vil dele ud af:-)

Med venlig hilsen
Frederik
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Frederik,

-Jeg har da en hel del erfaringer på området, og deler gerne.- biggrin
M.h.t. priser, er det i den billige ende, altså som LDS-opgave.
Jeg vil skyde på et sted mellem 15 – 20 kr. pr. kvadratmeter.
Prisen er på den rå væg uden efterbehandlig.
I øvrigt, er den rå mørtelvæg rigtig pæn i mange år. wink

Når nu huset som beskrevet, er omkring 100 år, ville jeg nok vente med indfarvet vandskuringsmørtel.
Giv væggene en filtsning i alm. Vandskuringsmørtel, og lad det sidde et års tid.
En vinter vil hurtig afsløre, om noget kunne have været lavet bedre.

Herefter kan du jo vælge, om huset igen skal have et tyndt lag indfarvet mørtel, eller om du vil male.
Årsagen til at jeg ville vente, er at du får chancen for at se hvordan huset reagerer.
fugt, afskallinger m.v.

Facaderenovering af ældre huse, kræver tålmodighed. – og mange arbejdstimer-
Men resultaterne af en ordentlig facaderenovering, er alle anstrengelserne værd.
-Så på med vanten-

Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej Retro

Mange tak for svaret! Det er nok en meget god ide det med at starte med alm. vandskuringsmørtel... facaden er meget medtaget pt. købte huset for 1 år siden den tidligere ejer havde boet der i 15 år og jeg tror ikke han overhovedet har gjort noget!

Hvornår kan man begynde? jeg er med på at nattefrosten skal være væk, men er det noget man godt kan være igang med i længere tid? eller skal det helst laves på 1 gang...?

Mvh. Frederik
Et spørgsmål mere...

hvilke produkter kan du anbefale? kan se der er mange forskellige producenter, men skal man bare snuppe det billigeste? der må jå være forskel... Læste lidt om silica(tror jeg vist...) det lød meget godt, men jeg ved INTET om facader:-)

Hilsen Frederik
Hej igen,

-Jeg forstår det sådan, at det gamle puds skal skrælles af, og huset efterfølgende filtses.- Er det ikke rigtigt forstået?

Hilsen retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Citat fra retro04

Hej igen,

-Jeg forstår det sådan, at det gamle puds skal skrælles af, og huset efterfølgende filtses.- Er det ikke rigtigt forstået?

Hilsen retro


Det er helt korrekt!
Jeg ville i din situation, skrælle pudsen ned, vandskure/filtse med alm. mørtel.
Efter forskrifter http://www.aalborg-portland.dk/ap15.html

Om det hele skal gøres på en gang, er vel et spørgsmål om temperament og tidshorisont.
Det kan sagtens laves i småbidder, med afslutning i naturlige skel. Hushjørner, vindues false m.v.
- Et stykke arbejde som man kan hygge sig med hen over sommeren -
Problemerne med at stoppe midt på en væg, er at du ikke kan undgå farveforskelle.
Men skal huset efterbehandles, er det jo ikke noget vedvarende problem og 2. behandlingen med indfarvet mørtel/maling, går rigtig hurtig.

Med hensyn til indfarvning, har jeg ”næsten” udelukkende erfaring med skalcem/skalflex. http://www.skalflex.com/
Men de er så til gengæld rigtig gode.

Om man vælger det ene eller andet produkt, er vel udelukkende et spørgsmål om hvad man selv har den bedste med, og om produktet forhandles hos den lokale tømmerhandel.

Da det er en større opgave, er det rart at man lige kan tage et par timer i ny og næ. Men man bliver, når man ser resultatet, meget hurtig fanget af opgaven.


Jeg har i min tid som murer, filtset/vandskuret rigtig mange huse, og er p.t. i gang med vores eget 60’er villa i gule maskinsten. –Filtsning på alfix multiklæb.- billeder heraf kan lægges op.


Har du spørgsmål, så fyr bare løs.
Venlig hilsen retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

Jeg ville i din situation, skrælle pudsen ned, vandskure/filtse med alm. mørtel.

Efter forskrifter http://www.aalborg-portland.dk/ap15.html

Med hensyn til indfarvning, har jeg ”næsten” udelukkende erfaring med skalcem/skalflex. http://www.skalflex.com/

Men de er så til gengæld rigtig gode.

Om man vælger det ene eller andet produkt, er vel udelukkende et spørgsmål om hvad man selv har den bedste med, og om produktet forhandles hos den lokale tømmerhandel.

Jeg har i min tid som murer, filtset/vandskuret rigtig mange huse, og er p.t. i gang med vores eget 60’er villa i gule maskinsten. –Filtsning på alfix multiklæb.- billeder heraf kan lægges op.


Har du spørgsmål, så fyr bare løs.

Venlig hilsen retro

Hej

Skalflex ser meget spændende ud! tror det er sådan noget vi er ude i!
Flitsning på alfix multiklæb... det forstår jeg ikke helt! bruger man ikke det til at sætte fliser op med?? du må meget gerne vedhæfte et billede!

Men hvordan ville du gribe opgaven an? jeg regner med at vi bliver en 4-5 gutter en uge i sommerferien... skal vi starte med at slibe det hele ned, reparere større skader og derefter flitse det hele? og hvilket værktøj skal jeg bruge??
Hej,

-Jeg forstår sagtens, at den med multiklæben forvirrer- wink
Den bemærkning, vedrører et helt andet projekt- Her er stor forskel på gamle blødstrøgne sten og maskinsten. -Du har 100% sikkert blødstrøgne-

Vedhæfter lige et par billeder:
Sådan blev en gammel klam "retro hytte" opdateret.
Vender tilbage med en beskrivelse af arbejdsgange.

Venlig hilsen Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

Hej,

-Jeg forstår sagtens, at den med multiklæben forvirrer- wink
Den bemærkning, vedrører et helt andet projekt- Her er stor forskel på gamle blødstrøgne sten og maskinsten. -Du har 100% sikkert blødstrøgne-

Vedhæfter lige et par billeder:
Sådan blev en gammel klam "retro hytte" opdateret.
Vender tilbage med en beskrivelse af arbejdsgange.

Venlig hilsen Retro


Hej!

Det ser da ud til at blive lækkert!!

Jeg sad lige og regnede lidt på hvor mange kvm. vægge jeg har... hvis man ikke fratrækker døre og vinduer er der ca. 270 og med en kvm. pris på 25 for mørtel bliver det kun 6.750! kan det passe eller er der noget jeg ikke har tænkt på???? Jeg regnede med 50.000........

Glæder mig til at læse arbejdsgangen!
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også