Kompost

Jeg kunne godt tænk mig en kompost, men jeg har fået fortalt at den trækker rotter til. Da jeg bor ved siden af en minkfarm, er der mange rotter i forvejen.
Er der nogen der har erfaringer med dette ? confused
Er det bedre at have komposten i de der grøn nogen fra byggemarkedet ?smile
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nu på 6. år en kompostbunke. Eller rettere sagt har jeg lavet en indhegning på ca. 2x2 meter i et hjørne i haven hvor trillebøren bliver tømt. Et par gange har der været "fuldt hus" så jeg har haft kørt det hele på genbrug og alt hvad jeg har fundet er lidt tudser og en enkelt mus (som kattene legede med en halv times tid).

Så ingen erfaring med rotter herfra. Flere af naboerne er katteejere, så de havde nok bemærket det hvis det var. wink
Hej Him self.

Hvorfor ikke købe en, af de færdige kompostbeholdere i et havecenter/byggemarked. De siges at være "husdyrs" sikret.

Bruger selv et hjørne !

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er bedst at aflevere sit haveaffald og hente kompost nede på genbrugsstationen,komposten er klar til brug, den er fri for ukrudtsfrø og rotter, problemet er at hvis der er for langt køre, så kan det bedst betale sig at lave sin egen kompostbunke, men så slipper man ikke for ukrudtsfrø, men får måske pindsvin til gengæld. mvh Benny Ps der er ingen af jer 3 der vil være ved hvor I bor.smile smile

Benny N.
Jo, det vil jeg da Benny. Det var en smutter der hermed skulle være rettet.
Hej alle.

Først en undskyldning. Kom i hast til at bytte rundt på Freja J og min omskrivning af Ham Selv.

Benny Nielsen: Vil gerne være ved hvor jeg bor, er du tilfreds nu.

Benny: Min erfaring med kommunal kompost (Thisted kommune): Fyldt med ukrudtsfrø og sikkert også alverdens skumle sygdomme. Øh, hvem siger at alle har jydekrog og trailer ? For mit vedkommende er et besøg på "dumpen" en køretur på ca. 20 km !

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Som nogen også skriver her, kan man jo godt finde lidt varme i en kompostbunke, hvis man er en mus eller tudse.
Kommer du kødaffald, fisk æg o. lign i komposten vil du også med stor sikkerhed trække rotter til. Men holder du dig fra det kan du sagtens kompostere både haveaffald og grønt køkkenaffald i en åben beholder uden at tiltrække rotter. Faktisk er grønt køkkenaffald som kaffegrums meget energirigt .
En lukket beholder har fordele og ulemper. Du er godt sikret mod skadedyr, og kan således kompostere en større del af køkkenaffaldet. Samtidig vil den lukkede beholder let sætte varme, der medvirker til, at komposteringsprocessen kan fungere længere ud i den kolde del af året. Derudover er fordampningen mindre, hvorfor komposteringsprocessen ikke går i stå i tørre perioder. Generelt vil komposteringen således gå hurtigere i en lukket beholder end i en bunke/åben kasse - særligt hvis du flotter dig og tilsætter kompostorme og vælger en model med et jordrør i midten, hvor ormene kan søge ned under frostlaget i kolde perioder.
Men der er behov for luft for at affaldet komposterer og ikke ensilerer (altså konserveres i stedet for at blive omsat). Så med en lukket beholder skal du med jævne mellemrum rode rundet i tønden for at sikre, at materialet ikke pakker for tæt.
Hej Lars, vi bruger en af de grønne kompostbeholdere, som vi har lånt af kommunen ( til det sunde køkkenaffald ) der fungerer fint, med lidt orme og lidt omrokering i beholderen

Hej Leifbiggrinu må undskylde, hvis jeg har fornærmet dig, vores gamle Volvo bliver læsset med 10 sække haveaffald, som vi kører over og bytter med 10 sække god ukrudtsfri muld ( 2 km. hver vej ), jeg var ikke klar over du havde så langt, og at mulden var af så en ringe kvalitet. god påske til jer alle trods altsmile smile mvh Benny.

Benny N.
Hej Benny.

Neejjj, du kan ikke fornærme mig med det. God weekend og god påske når tid bliver.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis