Undertag?

Jeg vil gerne købe loftsetagen i vores egendom, så min lejlighed kan blive lidt større. Og i den forbindelse har jeg lige et par spørgsmål:

1. Der ligger et skiffetag (ikke ægte skiffer), men der er ikke noget undertag. Kan man sætte undertag op indefra, så der bliver skiffer, lægter, undertag, isolering, dampspærre, gipsplader?

1. Der ligger et gammelt plankegulv, hvor der er en række ventilationshuller. Den slags huller er meget ofte på lofter. Jeg kender ikke deres funktion! Jeg vil gerne lægge et nyt trægulv ovenpå det gamle. Men så dækker jeg jo ventilationshullerne til. Må jeg det?

Mvh
Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har virkelig brug for noget hjælp her...
Hej Thomas

Jeg vil aldrig anbefale at lave undertag indefra, det bliver simpelthen ikke godt nok.
Men hvorfor undertag? "Skiferen" ligger uden nu, og kan også ligge uden selvom loftetagen er udnyttet, du er bare lidt mere sårbar, hvis der går hul.

Det med hullerne i gulvet kender jeg ikke noget til, jeg har ikke set det før.

Mvh
Carsten.
Hej
kan ikke se noget forkert i at bruge undertag men du skal huske at lave afstand fra lægterne så isoleringen ikke trækker fugt igennem
da den tidliger ejer af mit hus lavede 1 sal havde han brugt vindpap

ang hullerne i gulvet så vil jeg tro at det er udluftnings kanalerne til enten køkken eller toilet hvis det er en gammel ejendom
men mit råd er at kontakte alle i ejendommen og find ud af om de er sløjfet i de under liggende lejligheder eller om de stadig er i brug.. hvis de er i brug skal du føre dem vidre til oversiden af taget
vh
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Hej Bjørnen

Det er noget vrøvl du skriver wink

Der kan ikke etableres undertag uden at afmontere tag og lægter.

Det er selvfølgelig tilladt at anvende vindpap.
undertag lægges ude fra inden man ligger taget på. det er sq temmelig svært at få undertaget hen over spærene og samle undertaget så man får de ca. 20 cm overlæg som der foreskrives. med andre ord inde fra dur ikke.

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Annonce
Hej...
jeg er udemærket klar over at du ikke får undertags efekten ved at sætte det op på indersiden
men hvis man ser på carstens råd så foreslår han at man isolere direkte på lægterne og hvis der går hul på taget så er det bare ærgeligt at man ikke har taget nogle sikkerheds forestaltninger først.
idet jeg nu har set en hel del uudnyttede loftsrum i etageejendomme
og set hvilken stand de er i
da næsten ingen der bor i en lejlighed går op på loftet eller kravler op på en stige udefra for at se hvordan taget har det som man vil gøre som husejer
og hvis endelig en der bor i stuen ser et hul/fejl så siger de ikke noget idet de ikke er berørt af det og vil derfor heller ikke betale til det
så derfor mit råd med undertag
i mit eget hus var der som sagt vindpap men idet at det er meget stift så får man runde hjørner der hvor det er gjort fast på spæret og derfor var der mindre isolering så derfor foreslår jeg undertag som på mange måder har samme egenskaber som vindpap som mange gange er en fiberdug hvilket gør det nemmere at fastgøre og arbejde med og i det mindste giver en lille form for sikkerhed hvis der skulle gå hul i taget samt det at man er garanteret at fugten ikke kan komme ind i isoleringen men stadig giver det mulighed for at ånde
så Orla hvis du med din viden mener jeg er helt galt på den og til fare for mine omgivelser så må du meget gerne fortælle det
VH
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Jeg skriver så vidt jeg kan se ingenting om isolering direkte op mod lægterne, og det kunne jeg aldrig finde på, for så skulle jeg da være mere tabt bag en vogn end jeg selv tror jeg er.

Det jeg mener er, at skifertage godt kan ligge uden undertag, også selvom loftsetagen er udnyttet, man kan det samme med bølgeplader. Hvis så der skulle blive hul, kan det komme til at regne lige ned i isoleringen, det ville ikke ske hvis der var undertag.

Mvh. Carsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis