Fjerne gammel kontaktlim

Hej.

Jeg har pillet den gamle inderbeklædning ud af min Maxi 77 og skal til at
sætte noget nyt op.

Jeg går udfra, at man skal fjerne AL gammel lim inden man kan sætte den nye vægbeklædning op.

Den nye beklædning er vist noget opskummet PVC fra Palby og jeg tror, at man
skal bruge enten kontaktlim eller noget vandfast lim fra Casco.

Hvordan pokker fjerner man lettest den halvfedtede gamle kontaktlim der
sidder tilbage på glasfiberen. Jeg har fået al beklædningen af, men limen er
et problem.

Jeg har forsøgt at skrabe det væk, slibe det væk o.s.v. men uden held. Det
eneste der rigtig virker er, hvis jeg nuldrer det væk med fingrene.
Problemet er blot, at det vil kræve, at jeg får mellem 100 og 200
hudtransplantationer på fingrene før jeg er færdig...

Jeg har to spørgsmål:

1) Hvordan får jeg bugt med limen og er det nødvendigt at få fjernet det
hele?

2) Hvilken lim er bedst at bruge, når jeg skal sætte den nye vægbeklædning
op?

3) Er temperaturen MEGET vigtig, når jeg skal sætte ny beklædning op - jeg
vil gerne igang så hurtigt som muligt.

:-) Ivrige sejler
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det går lettere at fjerne limen , hvis du varmer den lidt op

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Ivrig.

Har du prøvet renset benzin ?

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ivrig Sejler:

Hvis du ikke allerede har købt beklædningen, så prøv lige at checke http://www.holbaek-baadcenter.dk/

Pris for Palbys beklædning 289 kr/m, pris for Holbæks 110 kr/m.

Der kan blive til mange gode flasker rødvin med det antal meter, der skal til en Maxi 77...

Go' vind

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej.

Tusind tak for alle de gode råd!

Jeg har forsøgt mig med lidt forskelligt...

Jeg prøvede at opvarme limen let med en varmepistol og kunne på den måde få det værste lim af. Desværre er glasfiberen ikke helt jævn alle vegne og det var svært at få limen helt af med en spartel.

Herefter prøvede jeg at tage et lille område på 5x5 cm med cellulosefortynder. Det virkede fint og opløste limen, men selv med maske, ville det være dumt at stå i timevis i et lille lukket rum med det stads. Jeg har ikke adgang til en maske med luftforsyning udefra, så den idé droppede jeg.

Renset benzin forsøgte jeg også og det virkede som om det tog lidt, men igen er dampene heller ikke så behagelige.

Jeg kom til at tænke på et råd jeg engang har hørt omkring fjernelse af bundmaling med brun sæbe. Man skulle smøre det på i et rimeligt lag, dække det med plastikfilm og lade det sidde sådan et par døgn afhængig af temperatur og malingtykkelse.

Jeg har altid være ret skeptisk, for for folk har sagt, at man simpelthen nærmest kan glide det af med en spartel bagefter og det lyder ligesom lidt for nemt. Kontaktlim kunne det nok ikke opløse, men prøves skulle det jo.

Nu har det siddet ca. 1½ døgn og jeg har prøvet at skure lidt med en neglebørste på et mindre område og det viser sig faktisk, at det er forholdsvis let at få limen af på denne måde. Det er stadig et større arbejde, men det går og det er ikke så farligt at stå med som eks. fortynder. Limen er ikke blevet opløst, men har ikke længere fat på samme måde i glasfiberen. smile

M.h.t. køb af beklædningen, så siger jeg mange tak for tippet, men jeg har allerede aftalt med min lokale marinebutik, at jeg kan låne en rulle med og opmåle, hvor meget jeg får brugt og så blot afregne for dette. Deres pris er heller ikke helt oppe på Palbys pris - heldigvis.


Tusind tak for hjælpen!

Ivrige sejler
Vi har stået med sammen opgave som dig. Nemlig at vi har taget gammel beklædning ned, men resten af skumgummi og lim sad tilbage. Kemikalier og andre opløsningsmidler er vi ikke glade for. Vi havde også hørt om den fidus med brunsæbe i tyndtlag overdækket med film. Det har vi gjort og det virker. Sæben skrabes af med en spartel og derefter vasket med en skurebørste. Der er næsten ikke mere lim tilbage.
Man kan få et produkt der hedder : Xylen, som er et effektivt opløsningsmiddel til fjernelse af lim rester (set i Watski) men vi ved ikke om dt virker.
Vægbeklædning kan købes i Holbækbådcenter til 98 kr. pr. meter.

Hvad gør du omkring vinduerne ?? Vi har overvejet at male omkring den, da vi tror det bliver en kæmpe udfordring.

Thomas 


Hej.

Jeg har alligevel valgt at bruge en stålbørste monteret på en boremaskine til den sidste afrensning. Det var simpelthen for hårdt med børste, synes jeg. Den kradser lidt i glasfiberen, men det er ikke så slemt - dog skal man i den grad have støvmaske på, for det støver helt vildt.

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med omkring vinduerne... Jeg har sådan nogle trærammer ved vinduerne - de nyere Maxi 77'ere har plastindfatninger. Er det lige der, hvor man kan se glasfiberkanten bag trærammen?

I første omgang vil jeg påføre den vandbaserede lim på skroget og så sætte PVC'en op. Jeg lader den simpelthen i første omgang dække vinduerne og herefter vil jeg forsigtigt skære huller ved vinduerne. Her sørger jeg for at lade noget PVC-kant blive, som jeg så kan bøje rundt om glasfiberkanten. I kanterne har jeg tænkt mig at benytte vandfast kontaktlim, da det jo skal sidde rigtig godt fast her, så kanten ikke går fra.

Jeg ved ikke, om det var det du mente, men ellers så skriv endelig igen. Det kunne være sjovt at følge hinandens projekter og evt. motivere hinanden lidt - det er jo hårdt arbejde, men det bliver også flot!

Hvis du vil, så smid mig en mail på: ivrigesejler(snabel-a)page.dk.


:-) Ivrige sejler

P.s.: Xylen er også noget skidt sad :

Indånding
Indånding af dampe virker irriterende på de øvre luftveje. I høje koncentrationer kan dampene give hovedpine, svimmelhed, beruselse og evt. bevidstløshed.

Indtagelse
Virker irriterende på slimhinderne i munden og mave/tarmkanal. Ved indtagelse af blot få ml er der risiko for at væsken kommer i den gale hals, hvilket medfører symptomer som hoste, åndenød og senere feber. Iøvrig symptomer som ved indånding.

Hudkontakt
Virker irriterende på huden - kan medføre rødme. Kan optages gennem huden og give samme symptomer som ved indånding.

Øjenkontakt
Svie, eventuelt let forbigående hornhindebeskadigelse.

Langtidsvirkninger
Risiko for skader på reproduktion. Produktet indeholder xylen, som mistænkes for at være reproduktionsskadende ved lavt dosisniveau (< 20 mg/kg legemsvægt pr. dag). Risiko for skader på nervesystem. Langvarig eller gentagen påvirkning ved hudkontakt eller indånding af dampe kan give skader på centralnervesystemet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også