Lakbejdse og trælim...

Hejsa.

Jeg skal have limet nogle 5 mm. fyrretræslister sammen til en bue. Desuden skal det have en gang lakbejdse (det bliver mahogni med tiden ).

Jeg ville egentlig gerne bejdse listerne inden jeg limer, for at lukke træet, men binder limen lige så godt på bejdsen som på bart træ?

Det er akrylbaseret, vandfortyndbar lakbejdse og alm. udendørs hvid snedkerlim.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil gerne have, at det skal ligne mahogni. Men hvorfor ikke besøge et snedkerværksted, hvor du sikkert kan finde noget ægte mahogni i deres affaldskasse? Nå, det var bare en tanke, jeg lige fik.

Dit spørgsmål går jo på, at du gerne vil lak-bejse inden du limer listerne sammen. Hvis de kun var bejset, kunne det sagtens gå. Men når det er lak-bejse, holder det ikke så godt p.g.a. lakken. Så du må lime sammen inden ...

Måske gætter jeg forkert, men jeg har en anelse om, at dit projekt er noget til båden? Og hvis det er, så er det sikkert udsat for en del fugt. Det kunne derfor være en god idé at bruge fenollim. Bare et forslag.


Svend Erik

Bygningssnedker

Hej Svend Erik.

Det er ganske rigtigt gættet til båden - nærmere betegnet rammen til det ovenlysvinduesprojekt, jeg efterlyser plexiglas til i bådforum.

Mahogni ville naturligvis være nummer ét, men der skal bruges ganske mange meter liste, så det er nok tvivlsomt, om jeg kan finde det som rester.

Jeg har forhørt mig i diverse byggemarkeder vedr. fenollim, det fås desværre ikke i gør-det-selv-mængder. I stedet ender det nok med Casco Marin, som skulle være ganske glimrende.

Takker for rådene

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg ville lime listerne med mørk PU lim. Cascos er hvistnok PU lim.confused
Det skummer op så husk skruetvinger.
Efter en god gang sandpapir kan du give noget maghoni bejse der er vandfast. Hempel har noget. Lak"bejse" duer ikke! Når det skalder skal du slibe alt lakbejse af for at undgå farveforskelde.

Find evt et nyt havebord af hårdtræ med lister i hele bordets længde. Du burde kunne finde et med fejl billigt. Der er rabat på de trebenede.wink

God arbejdslyst
Thomas

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis