Marsvineburet tømmes i haven?

Hej jeg er ny kolonihavehaveejer.
Engang brugte jeg i en anden have komposteret hønsemøg med meget stort held. Nu er det sådan at min søn har marsvin og vi tømmer jo buret med spåner og hø hver uge. Kan jeg smidde det i køkkenhaven eller blomsterbedet, eller skal det komposteres først?

Jerg skal starte med at grave hele haven igennem da den ikke har været brugt i årevis - skal jeg vente med at gøde, eller er der andre gode råd til den nystartede have?

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får ihvertfald masser af sjove planter. Det gjorde jeg da teenageren havde hamster. Bla. en solsikke der har min 10-20 hoveder, den kommer igen hvert år.

Henning hamster er nu død, men han minde forbliver for evigt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Jomfruane.

Må jeg som ganske grøn bruger komme med en kommentar, selvom dit indlæg har tre uger på bagen.

Som bekendt bliver marsvineafføring fordøjet 2 gange, og den gødning der kommer til sidst har derfor meget lidt stuktur, - det opløses og udnyttes nemt.
Vi har avlet marsvin og haft kontakt med en professor fra Peru, der forskede i marsvin som køddyr. Det er det dyr der i Andesbjergene leverer mest kød til mennesker! Nå men det var et sidespring.
Vi fik af ham professoren at vide, at marsvinegødning er noget af det allerbedste der findes, og burde være guld værd.
Og det er tillige nemt at bruge.
Gødningen drysses ud over jorden og rives lidt ned. Bare sådan med let hånd! Så vil næste regnvejr, opløse det helt.
Det vil da være synd at lade dette guld gå til spilde!

Go' fornøjelse!
Kylle.
Tusinde tak for dit indlæg - også selvom det er en gammel tråd, jeg har ikke villet gå igang, men gør det da nu!
Ved du noget om hvordan det fungerer når det blandes med træspåner?
Min jord, har jeg erfaret er meget leret.
Jeg kan da ikke forstille mig andet end at det giver en bedre jordstruktur. Og især når jorden er leret. Spåner er vel i bund og grund, et tidligt stadie af spagnum. og det giver ihvertfald plads til ilt og en bedre omsætning af næringstoffer.

Vores marsvin har rigtig meget plads, og går i en stald hvor der er alm. havejord som bundlag. Da de har så meget plads har de også selv lavet særlige "toilet" hjørner. Her er det meget nemt at skovle gødningen op, og den er jo ikke blandet med savsmuld. ( den har praktisk taget ingen lugt heller). Men de fleste har jo gødningen blandet med et eller andet. Nogle bruger kattegrus som bundlag til marsvinene (det er nu ikke så godt da det støver). Men også dette kan bruges og skal blot rives i. Det meste kattegrus er lavet af moler og er nok ikke det bedste jordforbedring hvis man som du har leret jord i forvejen.

Jeg kan nævne at jeg selv blander denne gødning i pottejorden i denne tid, hvor vi pynter med potter på vores terrasse. Det er sådan lidt på slump, men ca. 1 liter gødning til 10 liter jord. Jeg kan roligt love, at det giver meget kraftige planter.
Vi har netop omplantet nogle gamle rodendendrun, og de har også fået en portion med i hullet.
venlig hilsen
Kyllesmile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis