Holdbarhed på støddæmpere

Hej

Min polo fra 1995 med 200.000 km på tælleren kører på de originale støddæmpere. Er det noget som jeg bør skifte? Føler egentlig ikke at blien fejler noget, men hvad siger I? Jeg planlægger at holde den kørende 5 år endnu. Skal jeg evt vælge gas eller olie stæddæmpere? Hvad med fjedrene? Skal de måske også skiftes?
På forhånd tak for alle svar

mvh Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Prøv at trykke bilen ned i den ene side og slip den hurtigt. Hvis den kun hopper op een gang efterfulgt af et kort fald og derefter står bomstille er støddæmpningen ok. Hopper den flere gange er dæmperne derimod ikke meget værd og bør skiftes. Gentag testen i alle 4 hjørner.

Støddæmpere skal altid skiftes akselvis
Min '97 Polo har lige rundet 280.000 og kører bagpå med de originale dæmpere. Efter værkstedets mening uden problemer, der er fuld dæmpning på.

De forreste blev skiftet ved 270.000, da der gik en fjeder - de var ved at være slidte, og så kunne det ikke betale sig at lade være!

Min erfaring - når du skifter dæmpere, så skift fjedrene med. De knækker ofte på VW efter 5-6 år....

Mvh.

Jan R.
Hej
Jeg fik også at vide at mine støddæmpere var ok efter 100.000 km,men da jeg stod foran et syn,valgte jeg at skifte alle fire.Da jeg havde fået dem skiftet og havde min første prøvetur var det som at få en ny bil igen.Komforten var tilbage igen og den kører som en drøm.Jeg tror at man lige så stille vænner sig til at dæmperne bliver dårligere.Jeg hørte engang et klogt hoved i Tv sige at man skal skifte støddæmpere sammen med dækkene for at have den optimale sikre kørsel.
Mvh
Torben
@Toje,

Ja, det var også hvad jeg havde hørt. Men jeg kunne overhovedet ikke mærke forskel på nye og gamle dæmpere, selvom der naturligvis må have været en forskel.
But again - samme bil kører stadig med originale bremsebakker bag - og det er ikke, fordi jeg kører "pænt". Så måske er nogle biler bare skruet bedre sammen???

Mvh.

Jan R.
Da konens Golf fik nye støddæmpere var det en helt anden bil.
Før omtalte hun det som at stå op i en kano.

Jeg købte 4 nye gasstøddæmpere hos krogslund.
Den ene bagstøddæmper holdt 9 måneder, så var der ikke mere olie i den.
Den anden virker også død efter 12 måneder.

Jeg kan ikke finde regningensad
Besparelsen var kortvarig.

Thomas

Mvh Thomas

Annonce
Fjedrene skal dæmpe stød, dvs. er de dårlige kan du mærke det ved at den er meget følsom overfor selv små bump i vejen. Støddæmperne skal derimod ikke dæmpe stød, men svingninger, dvs. ved defekt opstår "gyngehest"-syndromer, og de testes nøjagtig som Raun beskriver
Støddæmper er et misvisende navn. De skal dæmpe hjulenes svingning, og det på en måde, så de ikke falder ned i huller i vejen, men nemt hopper over buler i vejen.

metoden med at teste dem ved at gynge med vognen er ikke helt god, for det er jo ikke karossen,de skal dimensioneres efter.
Der er stor forskel på hvor godt støddæmpere holder.
Der er også olie i de såkaldte gasstøddæmpere foruden gastryk, for at hæmme skumning af olien.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis