Montering af vinduesplade af granit/marmor - hvad med not'en?

Jeg skal til at montere nogle vinduer og overvejer vinduesplader af granit eller marmor. Bundstykket har en 10 mm not, men stenpladerne har ikke nogen fer - hedder det vist - men blot en lige bagkant.

Jeg overvejer derfor at skære den nederste kant af bundstykket i niveau med bunden af noten, således af vinduespladen kan skubbes 10 mm ind under bundstykket alligevel.

Er det helt skørt?

Alternativt må pladen blot skubbes op mod bundstykket, men det må vel være bedre at få lidt mere hold på sagerne ved at den skubbes lidt ind under bundstykket?

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Den nederste kant af bundstykket ligger vel lidt længere inde end den øverste kant selvom der er en not. Hvis ikke ville jeg selv skære den af, for at få vinduespladen ind under, men det giver kun bedre hold, hvis den går let i spænd ind under vinduet.

Carsten.
Da jeg fik sat nye vinduer i. savede tømren 1 sm af bundkarmen så den kunne lægges ind indover vinduespladen. Ser utrolig flot ud. Og da det er enprofessionel der har gjort det, må det da være godt nok. Hvis du vil, kan jeg sende et billede til dig.
Tak for svar begge to. Det lyder som om, det er måden at gøre det på - lidt præcisionsarbejde med rundsaven...

Kanterne på noten er faktisk i samme niveau. Så vidt jeg ved, er den nederste ofte i halv højde - vel sagtens for netop at være fleksible over for en manglende fer - men altså ikke her.

Når jeg nu sådan set kun har brug for en fals, skærer jeg altså hele den nederste kant af.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis