Udskiftning af vinduer

Vi skal have udskiftet en del af/alle vores vinduer. Der er flere tråde omkring valg af leverandør, så det vil jeg ikke tage op her (omend jeg ikke bliver meget klogere af at læse de andre tråde?!?)

En del af vinduer trænger meget, men jeg synes også, at der nogle stykker der ser fine ud. Alle vinduer er termoglas, men har mange år på bagen. Er der nogen der har et bud på, om det alligevel kan betale sig at skifte de "gode" af de gamle vinduer til nye med (super) lav-energi-glas. Udskiftningen sker også af hensyn til varmeøkonomien (el-varme). Er nye vinduer mærkbart bedre rent energimæssigt end de gamle termoruder, så vi vil få en gevinst i sparet varme, eller er der ikke så stor forskel at det vil kunne betale sig????

På forhånd tak for Jeres begavede svar og input!

/Hans
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi købte et hus fra 66. Og efter nogle år, synes vi, at vi ville skifte vinduerne. For sjov skyld lagde jeg hånden på ruden en aften. Og synes det var rimelig kold. Og efter vi skiftede vinduer et par dage efter. Mærkede jeg at den nye ruden faktisk ikke var kold. Man samme varme som de andre ydre vægge. Og vi har sparet noget, ved jeg faktisk, ikke da jeg bor i et område med billig varme. Så jeg gider ikke kigge efter. Men alt i alt, pga. varmeskiftet på vinduerne, så må der dog være en væsenlig forskel.

PS. vi valgte vinduer fra Ulsted.
Det er lige præcis sådanne erfaringer jeg efterlyser. Jeg skal heller ikke regne frem og tilbage - der er jo også andre forhold der spiller ind (som fx udseende - altså husets og ikke ud af vinduerne).

Vores nuværende ruder er kolde at røre ved, og hvis du nye ruder vil være varmere må der være idé i at skifte alle ruder.
Jeg har heller ikke gjort så meget ud af at beregne varmegevinst, men har til gengæld gjort en anden erfaring: lydniveauet i huset er markant lavere end før. Vi bor på en indfaldsvej til byen med en del trafik morgen og aften.

Efter vi skiftede vores 1,6x1,6 meter termoruder fra 70'erne ud med dannebrugsvinduer fra Rationel hører vi praktisk taget ikke trafikken længere.

Men hvis du bor på landet er det nok mindre interessant
I dit indlæg kan jeg ane lidt tvivl omkring udkiftningen af dine vinduer..
for det første skal du bestemme dig for af hvilke årsager du skifter dine vinduer...
1. hvis du gør det af energi mæssige årsager er der to muligheder at vælge imellem.. den første er et komplet nyt vindue med super lav energi glas og med nye gummilister hele vejen rundt i karmen..( hvis de gamle er slidte slipper varmen ud her ).

2. Det helt nye der kommer på markedet snart er en moderne forsats vindue, her er der meget at spare..
for det første er der en super lavenergi termo rude yderst mod det fri, og ca 4 cm længere inde sidder der et enkelt lags glas mere, altså i forsats rammen..
Den stille stående luft mellem glassene giver en meget bedre isolering ca 68% mere end standard vinduer..

Hvis det kun drejer sig om at skifte et par vinduer fordi de er rådne og så beholde resten kan du feks bare skifte de gamle ruder ud med super lav energi glas og beholde rammerne.. Det giver stadig en besparelse...

Håber du kan bruge det til noget...
Endnu en gang tak for jeres indlæg - det kunne godt være, at nogle af rammerne kunne klare nogle år endnu, men jeg hælder umiddelbart til at skifte hele vinduet - det ville være lidt ærgerligt at skifte glas og lister og så holder det hele kun nogle år fordi træet så ikke kan længere.

Der er selvfølgelig nogle af vinduerne der trænger en del, men ellers er udskiftningen primært af energimæssige hensyn - det med forsatsvinduer - har du et link eller andet hvor man kan finde yderligere?
Annonce
jeg har et par adresser til dig her.. Du bliver ligesom mig selv nok chokeret over forskellene på de forskellige valg som bestemt ikke er ligegyldige når man vælger vinduer efter energi klasse og isoleringsevne...

Jeg ved en del om byggeri med mere men desværre ikk meget om computer, jeg ved man kan kopiere adresser ind men det kan mit tastatur ikke finde ud af så jeg skriver dem istedet..

prøv evt....
Netarkitekten. dk og søg under forsats vinduer samt energi klasser.
Optoglas. for lidt teknisk viden...
eller kontakt evt energiforsatsgruppen...
Hej Bumble

Jeg vil se nærmere på dine henvisninger - tak for det.

Med venlig hilsen

Hans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis