Omlægning af have....

Vi købte hus før jul og skal nu til at bestemme os til hvordan vi vil ha' omlagt vores have.
Haven er ikke rørt de sidste mange år - der er noget der skal forestille en græsplæne. Der er desuden lidt frugttræer og nogle buske - og en støbt sokkel til et daværende drivhus.
Sokkelen vil jeg beholde, samt et par frugttræer - det er også det hele.
Jeg vil gerne have mange bede med masser af stauder, roser og slyngplanter og kun en lille græsplæne - lidt ala en bedstemorhave !!!
Grunden er ikke så stor ca 700 m2 - men skal jeg virkelig " skrælle " alt græs væk og fylde nyt jord på - eller hvad gør man ved de planlagte bede ???

Håber på, at der er nogle der vil give mig nogle gode råd.
På forhånd tak !!!!

MULLE.....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder hyggeligt og tillykke med huset!

Skal det være klar til denne sommer med blomster og det hele?
Citat fra karin33

Jeg vil gerne have mange bede med masser af stauder, roser og slyngplanter og kun en lille græsplæne - lidt ala en bedstemorhave !!!
men skal jeg virkelig " skrælle " alt græs væk og fylde nyt jord på - eller hvad gør man ved de planlagte bede ???quote]

Det kommer an på din holdning til naturen.

I. Uøkologisk = Frem med giftsprøjten (f.eks. "Round-up") og efter ca. en uge, fræse igennem et par gange først, så afrives arealet inden tilsåning/plantning.

II. Økologisk = Fræse arealet igennem et par gange, tildækning med sort plastic (rolleyes evt. spredes lidt kunstgødning over, inden tildækningen rolleyes ) i et par uger, og så samme fremgangsmåde som ovenstående.

I begge tilfælde kan man jo tillempe udformningen af sprøjtning/tildækning så det kommer til at minde om det færdige resultat.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Jeg vil meget gerne ha' det hele klar til denne sommer, men det er vist en umulighed..... I hvert fald vil jeg gerne ha' så meget forberedt som mulig. Jeg har tænkt mig at prioritere, at hyre en anlægsgartner, da der også er en del fliser der skal lægges....og der har jeg ikke lige mine evner !!!

Egentlig hælder jeg mest til den økologiske have - men det tager vist alt for lang tid ......

MULLE.....
Et lille råd - som vi fik, da vi købte hus.

Se lige, hvad der kommer op, hvor solen falder, vinden blæser og hvordan "dagligdagen" fungerer. Man kan blive overrasket. Vi var så heldige at få en datter to dage før vi overtog huset, hvorfor haven blev kraftigt nedprioriteret. Og det halve års forsinkelse medvirkede til, at haven idag er 100% modsat at vores oprindelige planer.

Mvh.

Jan R.
I kan fjerne det øverste lag "ca. 10 cm" og så fylde ny jord på , husk at fræse godt igennem bagefter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis