Mos og alger på tegl.

Har søg lidt på siden her, og fundet ug at at hvis man vil af med mos og alger på taget hurtigt skal man bruge enten klorin eller rodalon også montere en kobbertråd..
Men bleger det mon tegl ? Det er alm røde hellingsøe vingetegl fra 1960 !
Eller andre gode råd ?

Hilsen Klaus

En venlig hilsen Klaus

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Den hurtige metode til fjernelse af alger på tegltage, er højtryksrensning.
-Her findes højtryksrensere med roterende børster til udlejning-
Men herefter er du langt fra problemet kvit. Du skaber et miljø og grobund for endnu større algevækst.
Taget skal behandles med algefjerner/husrens. Gerne i en større forstøversprøjte. ( Klorin alene, er en grov og unødvendig miljøskadelig løsning)

1. Du kan rense taget, forebygge nye angreb med husrens.
Taget skal herefter genbehandles hvert år/ sommer, med forstøver og
husrens.

2. Du kan også "bare" i en tørvejrsperiode forstøve taget med husrens.
-Så klarer naturen resten-. Igen genbehandling 1-2 gange årligt.

Om klorin afbleger teglen; Måske i en kortere periode, men taget ændre også karakter visuelt, når algefjerneren virker. Den kønne mosgrønne farve bliver først gul, orange og til sidst grå, herefter genvinder teglen, på få uger, igen sin normale farve.

Venlig hilsen retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Man må ikke højtryksrense taget direkte......teglstenen tager skader, hvilket forkorter deres levetid og gør dem mere modtagelig overfor mos & alger.

Jeg har på et tidspunkt fundet en videnskablig rapport om emnet, og deres konklussion var varmt vand og en børste.
Hej,

-Tak for det Vatos, du har fuldstændig ret-
Fremgik ikke ordentligt af mit tidligere indlæg.
-Intet er værre end at give dårlige råd- sad
Så fint og tak for, at du satte dette på plads. biggrin

Venlig hilsen Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Kig her: www.tagrens.dk

MBH tagrens udførte sidste år en algebehandling af mit tegltag fra 1922. Det kostede 1250,- for nordsiden af huset som normalt er værst angrebet.

Jeg havde egentlig ikke ret meget fidus til at det virkede, men til de penge syntes jeg det var forsøget værd. De udførte behandlingen mens jeg var på arbejde, og da jeg kom hjem var mit tag helt sort.... og det var jo egentlig meningen det skulle være rødt.

Men der gik ikke mere end et par uger før de sorte områder faldt af, og efter et par måneder var taget helt fri for alger.

Så jeg kan varmt anbefale denne algebehandling, og har selv tænkt mig at få lavet en forebyggende behandling i løbet af foråret.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Hej

BN-almo algefjerner koster ca. 40 kr. i de fleste gør det selv markeder, og så vidt jeg husker er der til ca 200 m2 påført med havesprøjte.

Der er specialfirmaer der udfører opgaven for ca. 700 kr på et alm parcelhus her i hovedlandet.
Annonce
Nå men nu er det ved at være tid til at komme på taget ..
Jeg har fundet BN-ALMO afrenser, er det det jeg skal bruge ??? Står det også kan bruges til træværk!? Det ville jo være nemt àt tage det hele på en gang ! Det er ikke nogen brugsanvisning, er der en der kan være behjælpelig der ? Hvor langt rækker 2,5 liter (125 opblandet) Jeg har ca 500kvm tag ..

Håber nogle kan hjælpe med den her smøre ? Måske Orlabiggrinbiggrin

En venlig hilsen Klaus

Vi har også en algerensning af vores tag. Det ser super godt ud. Se her tagrens

Det var er rigtig kedelig tag at kigge på før vi fik det behandlet, men nu ser det både pænt og sundt ud. Hvis du kigger på Haslev Tagrens kan du også se en video om algebehandling.

I det hele taget er det meget godt at kigge på videoer for at blive inspireret. Vil du have taget gennem den helt store behandling kan du kigge på tagrenovering. Når du får lavet en tagrenovering får du som regel også tagmaling og algebehandling og mosfjernelse med i en samlet pakke.
Vi får sprøjtet vores tag 1 gang om året med algerens, og de penge er godt givet ud, vores tegltag er så godt som algefrit i dag, da vi begynde for 2 år siden, var det helt grønt af alger.

Skrevet af KlausR på 02 maj 2006 11:00
Nå men nu er det ved at være tid til at komme på taget ..
Jeg har fundet BN-ALMO afrenser, er det det jeg skal bruge ??? Står det også kan bruges til træværk!? Det ville jo være nemt àt tage det hele på en gang ! Det er ikke nogen brugsanvisning, er der en der kan være behjælpelig der ? Hvor langt rækker 2,5 liter (125 opblandet) Jeg har ca 500kvm tag ..

Håber nogle kan hjælpe med den her smøre ? Måske Orlabiggrinbiggrin

http://www.bn-kemi.dk/233-143-bn-almo.htm


det aktive stof i næsten "9½ ud af 8" produkter er det samme, nemlig benzalkoniumklorid. Så om du bruger det ene produkt fremfor det andet betyder ikke særlig meget. Det der måske er mere væsentligt er at se på opløsningen idet pris og indhold af aktivt stof ikke nødvendigvis følges ad.

Køber du benzalkoniumklorid under navnet Rodalon i en liter flasker i et supermarked kommer du nok til at betale flere 100% mere pr. enhed end hvis du eksempelvis køber det i 10 liter dunk under navnet Kvanol ved et grovvareselskab.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis