Anlæg+strøm

Hej alle smile

Jeg har
2x260w diskant til radioens 50w.
2x600w sub med en 2x450w forstærker.

Når jeg holder stille og høre højt musik så ryger lyset inden i bilen, i forlygterne og min rpm ryger ned på 0, bilen går ikke i stå der er simpelthen bare ikke kræfter nok til at holde det oppe smile

Ville dette kunne løses med et ekstra batteri, eller hvad ville være den bedste løsning ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Tengstedt

Hej alle smile

Jeg har
2x260w diskant til radioens 50w.
2x600w sub med en 2x450w forstærker.

Når jeg holder stille og høre højt musik så ryger lyset inden i bilen, i forlygterne og min rpm ryger ned på 0, bilen går ikke i stå der er simpelthen bare ikke kræfter nok til at holde det oppe smile

Ville dette kunne løses med et ekstra batteri, eller hvad ville være den bedste løsning ?


Du skal få monteret et normalt ydende anlæg + teleslynge.

Mvh. Birger

P.S. Med det lydforhold du har i bilen, har du ingen chance for at høre hvad der sker i trafikken. Men desværre er du jo nok ligeglad

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej

Det du har brug for er power, power og mere power.

Placer et ekstra batteri lige ved siden af din forstærker og forbind det til bilens originale batteri med nogle ordentlig moppedrenge af kabler.

Det gennemsnitlige strømforbrug må naturligvis ikke overstige den strøm din generator kan levere hvis ellers du vil spille højt i mere end kort tid af gangen.

Det vil være bedst at benytte batterier der kan levere en stor pulsstrøm (startstrøm i bil jargon).

Og til sidst: Pas på din hørelse, høreskader er irreversible - det vil da være trælst at være halvdøv om 10 år eller ??????

 

olfert-olfert >
Jeg kan garantere dig at jeg ikke høre højt musik hvis ikke omgivelserne er til det, jeg VED hvordan højt musik fjerner koncentrationen fra trafikken, derfor holder jeg det til når jeg holder stille og landeveje.

Det er også begrænset hvor højt det kan spille, da mine diskanter er forbundet med radioen og forvringer ved et punkt jeg syntes også er fint nok.

Jeg tror heller ikke problemet opstår fordi min sub spiller højt, min radio er skruet helt ned i bass og forstærkeren står på 50% bass ca.

Nu er min bil også godt op i årerne.

Suziki Swift 1.6 sedan fra omkring 92 hvis jeg husker rigtigt

Jeg vil prøve med et ekstra batteri hvis det kan hjælpe på det, ellers må jeg finde en mindre bass som ikke tager så meget på hele bilen
Hej.
som et par andre allerede har været inde på, "SKRU NED" uanset om du kører eller holder stille, FORDI. du sparer penge til et nyt batteri, evt til en større generator tykkere ledninger/sikringer, samt sidst men ikke mindst, du sparer ca 15.ooo, oo gode dansk kroner ved ikke at skulle ud og investere i høreapp. når du kommer lidt op i årene. Jeg har selv spillet højt i mine yngre dage,og tænkte ligesom du jo nok gør når du læser dette, sådant et gammel nokkefår, det skal jeg s-- da nok selv finde ud af, med det resultat, at jeg har høreapp. på begge ører, pga. tinitus.
Jeg har bla. holdt et par foredrag for unge mennesker ang. tinitus,men vi ældre skal jo ikke komme og prakke de unge noget på, men hvis du bare én gang har haft kimen for ørerne efter en koncert eller bare høj musik i bilen, ja! så er du allerede ved at være mærket. så pas på!!! at du ikke ender som så mange andre med kimen i ørerne "altid hele tiden i 24 timer hele døgnet rundt".
Dette var ikke lige et svar på dit spørgsmål, men noget der i allerhøjeste grad har noget med din tråd at gøre.
Og hvis bare én ad de mange der læser dette "skruer ned", så har det jo ikke været helt forgæves.
Mvh. autoole
aaaaaaaah, nu må i sgu lige

Der er da ikke noget i det setup der får det til at lyde som om der skulle være problemer med Tengstedts forhold til volume. Alene at de almindelige højtalerne er sat til radioens 50watt (hvilket garanteret reelt er 14-15watt RMS) betyder at Tengstedt ikke kan skrue særligt voldsomt op.

Samme forhold betyder også at forstærkerens 450watt slet ikke er i spil

Det lyder da mere som om du har problemer med enten et batteri eller generator, der er ved at kollapse. Du må i øvrigt ikke montere et almindeligt batteri i bagagerummet, men jeg tror alligevel ikke det vil være nødvendigt at lave denne løsning på dit problem.

Hvordan er din forstærker tilsluttet?

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Annonce
Når du siger tilsluttet mener du så smile

Et kæmpe kabel til bilensbatteri og lyden er tilsluttet radioens baghøjttaler ?
Citat fra Tengstedt

Når du siger tilsluttet mener du så smile

Et kæmpe kabel til bilensbatteri og lyden er tilsluttet radioens baghøjttaler ?


Jeg har forstået det sådan at du kører med 2 højtalere + sub samt en forstærker med 2 kanaler, der trækker subben

Den korrekte løsning vil være rigtigt dimensioneret strømkabel direkte fra bilens batteri til forstærker, med en sikring imellem. Forstærkeren skal være stelforbundet med et tilsvarende kabel, så kort som muligt.

Fra radioens linjeudgange trækker du phono-kabler og signalkabel til forstærkeren, som så trækker dine subber. Nu er det vel ikke sådan at du ikke bruger signalkabel, hvilket så betyder at din sub står tændt hele tiden, vel?

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Her kommer mit forslag til en løsning, baseret på egne erfaringer.

Først og fremmest, så sats på kvalitetskomponenter og glem alt om T-Hansen. Uden at antyde noget så lyder 260 watt til diskanterne voldsomt. Et par 6x9 til hattehylden og en 10-12 tommer sub til "bunden". I mit daværende setup brugte jeg en 12 tommer sub på 300 watt og et sæt 6x9 på ca. 100 watt. De blev "fodret" af 2 forstærkere, den ene på 2x60 watt og den anden var brokoblet til 1x200 watt. Det lyder ikke af meget, men det var ikke "T-Hansen watt" (Kvalitetskomponenter er nøgleordet) så der var et pænt lydtryk, og ingen forvrængning.

Nævnte setup blev drevet af batteriet alene, og på trods at mekanikerens skepsis kunne generatoren lave strøm nok (Jeg havde 1 times transport til arbejde hver vej, så anlægget blev brugt cool ).

Men hensyn til forbindelsen blev der trukket et kabel direkte fra batteriet til forstærkerne med en sikring ved siden af batteriet, og en stelforbindelsen fra forstærkerne direkte til karosseriet.

Det var så lidt af mine erfaringer med bilstereo. Har så siden fået kone og barn, så nu er det kun den alm. bilradio der spreder lydbølger .
Tak for alle jeres tips, problemer er ikke at anlæget ikke spiller.
Subben er ikke tændt når bilen er slukket, jeg har altid kunne starte bilen uden problemer
Det er bare når jeg begynder at skrue op og f.eks. holder stille strømmen bliver et problemer for mig smile
Citat fra Tengstedt

Tak for alle jeres tips, problemer er ikke at anlæget ikke spiller.
Subben er ikke tændt når bilen er slukket, jeg har altid kunne starte bilen uden problemer
Det er bare når jeg begynder at skrue op og f.eks. holder stille strømmen bliver et problemer for mig smile


Det lyder ikke som om der lades nok strøm til dit forbrug

Jeg ville måle på ladestrømmen ved belastning - eller måske er batteriet ved at give op. Har du altid haft det problem?

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis