Bekæmpelse af mus !

Vi har fået nogle nye beboere !!!!!

Det vil sige, de har været her i et stykke tid - vi har hørt dem pusle i væg, under gulv og på loftet.. Det har ikke været en plage, så de har fået lov at være i fred.

For nogle uger siden besøgte de så vores køkken, og så slutter det sjove !! Derudover begyndte der at være højlydte gnaverier flere gange DAGLIGT under gulvet og i den ene væg. Vi satte derfor fælder op, og har fanget 2 mus - jeg har undersøgt det på nettet, og fundet ud af det er halsbåndsmusen vi har - den burde ikke bygge rede indenfor ligesom husmusen gør, så det er jo gode nyheder !

Som sagt, så har vi fanget 2 mus - og det er én mus pr. dag, hvor vi har haft fælderne oppe.
Jeg vil egentlig blot høre fra andre, som har erfaringer med mus indendøre - hvordan har i grebet problemet an, og har i løst det på en tilfredsstillende måde ?
Jeg håber selvfølgelig at vi har fået gjort kål på vores mus nu... Men vi har simpelthen vendt bunden i vejret på vores køkken for at finde ud af, hvordan de kommer ind - og vi har INGEN huller !!
En voksen hunmus kan komme igennem et hul på 7 mm, men hvordan lapper man et hul, som man ikke kan finde ?!?
Vi har købt ståluld, som musene ikke kan lide at gnave i - men hvad hjælper det, hvis vi ikke kan putte det ind i nogle synlige huller...

Jeg vil så gerne problemet til livs - dels fordi jeg ikke synes det er særlig morsomt, at musene "spiser" vores hus - men jeg har det også rigtig skidt med, at slå de små dyr ihjel - jeg vil meget hellere kunne holde dem ude i deres eget område.

Håber i kan hjælpe.

Hilsen
Rikke

[URL="http://www.babytid.dk/Forum/index.php?act=idx"][/URL]
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen kæreste Rikke - en missekat selvfølgelig, hvad ellers?? Nå jo, to-tre stk. er selvfølgelig bedre..

Sniffer  
Hej Rikke.

Tja hvordan slipper man for de ubudne gæster.

Den mest sansynlige vej, dine mus er kommet ind, er sikkert af en dør, der har stået åben en kort tid. Vrøvl tænker du sikkert, så havde jeg set den på trappen. Har du krukker stående på trappen med blomster, hvad rigtig mange har nu om dage, er det et fint skjulested for gnaverne og de skal ikke have mange minutters ro før de flytter sig. De kan også sagtens være smuttet med ind når døren åbnes for at en person går ud eller ind uden vedkommende bemærker det.

Af andre muligheder kan nævnes at mus sagtens kan klatre op af en ru mur/murstensmur (har selv set en) og ind af et åbenstående vindue eller ind et eller andet sted hvor mur og tag mødes. En defekt udluftningsrist er ligeså en mulighed. Utallige er mulighederne.

Min fornemmelse siger mig at mus ligefrem lugter hvor en anden artsfælle har gået før og dermed følger efter. Den tanke har jeg fået da de næsten altid kommer i stimer opdelt efter deres art.

Det er rigtigt at mus ikke kan lide at gnave i ståluld. Det kan du bruge indendørs til at stoppe en "musesti" men vil du bruge det hvor der er fugtigt (udendørs) ruster det væk på få måneder. Brug andre mere permanente ting til tætning.

Har selv opgivet at hindre de "kære" i at komme ind men opsat fælder permanent fra efterår til forår. En kat vil jeg ikke have indendørs.

Endelig, når de er kommet ind så brug en fælde der afliver "kræet" en gang for alle. Har en søster der syntes at det er såå synd for de små såde mus at slå dem ihjel. Da hun for nogle år siden flyttede fra en lejlighed til et lejet hus havde hun rigtigt mange mus, idet hun fangede dem i en kassefælde for derefter at sætte dem ud igen, også lidt længere væk end i haven. En klat maling i nakken på kalorius fik hende dog til at indse at det var den samme mus hun gik og fodrede på. Og det er ikke engang en god historie men den skinbare sandhed !.

Mvh. fra en på bøhlandet med mange mus. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tror måske også du burde have indledt krigen allerede da du hørte dem 1. gang, det er sikkert efterkommere af de søde væsener der puslede på loftet i efteråret.

Man kan jo også lægge musekorn mod dine gæster, Ulempen er selvfølgelig at de kan gå hen og dø i hulmuren men erfaringsmæssigt lugter de ikke særligt længe da de hurtigt tørrer ud. Det er værre med rotter, de kan lugte i have år...taler af erfaring
Tjah

Vi havde også problemer med mus og en enkelt rotte har vi også haft i køkkenet. 1 uge efter vi var flyttet ind havde jeg skaffet os en kat, som gør sit, men det kan ikke være meget så inaktiv det fede dyr er ved at blive ;-)

Problemet hos os, var at de havde mulighed for at søge ind i hulmuren helt oppe under taget. Vi tog derfor konsekvensen og hev pladerne af og lukkede hulrummet helt af.

Det er et meget gammelt hus vi har, med skæve vægge osv. Så jeg valgte at bygge væggene op indvendig i gipsplader og efterisolere, og derfor var det særligt vigtigt at lukke for adgangen ned bag gipsen og vi har splittet huset ad til muren, hvor eventuelle huller er blevet lukket med lægter eller mørtel.
Især har der været adgang fra loftet og ned helt ude ved første gulvbrædt på loftet.

Generelt var der meget byggelarm i vores hus den første lange tid, så kombineret med katten og klapfælder sat op adskillige steder tror jeg simpelt hen de er blevet trætte af os biggrin Nu har jeg så monteret en museskræmmer i en stikkontakt. Om den virker ved jeg ikke, men det er meget meget lang tid siden vi har bemærket mus.

Det sidste år tror jeg faktisk kun vi har haft én mus på besøg. Vi havde et par dage hørt det kradsede bag køkkenvæggen - i gips - og da jeg gik på loftet kunne jeg finde et lille hul ved et spær, som straks blev lukket med beton. Desværre var det mens dyret var i væggen og den måtte finde vej ud ad gipsen, hvor den så gik direkte i en klapfælde. Utroligt så meget larm så lille et dyr kan lave når den kradser i en væg.

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også