Citat fra bording1
Ja, bordene, det var det jeg mente.
Så generelt alt hvad der kan tætnes, gør jeg med linoliekit, så det har en mulighed for at slippe væk når den får lov til at suge vand.
tak tak.
Du må under ingen omstændigheder stoppe linolie kit i revnerne imellem bordene, det eneste du opnår er at du til næste år skal fylde endnu mere lindolie kit i sprækkerne.
En båd der har ligget tørt i så lang tid vil få sprækker imellem bordene, men så længe de ikke er større end at du kan stikke en nedstrygerklinge igennem har du intet at frygte.
Lindolie er desværre ikke det gode preparerings middel det var engang, alle de gode men "giftige" indgridienser er rafineret fra i dag.
Hvis det er på dit fribord du vil bruge det så vil jeg anbefale dig at bruge Svensk hvid træ tjærer det er svært at få i Danmark men i Sverige er det ret almindeligt, men de har heller ikke de til tider åndsvage restriktioner på maling mm.
Du spørger til bådtypen, og giver selv svaret, det er en typisk svensk (dag båd)
det med spanteafstanden kan du ikke regne med, da spanterne først isættes efter skroget er bygget over en skabelon.
Et godt gammelt råd til klinkbyggede både der suger for meget vand de første døgn, var at trække en spand fyrre eller gran savsmuld under båden, det vil flyde op og sætte sig i sprækkerne, og blive presset ud efterhånden som træet udvider sig.
Når den tid kommer hvor den skal i vandet så sæt den i uden motor og anden udrustning den vil helt sikkert drikke vand i spandevis det første døgn, men så kan du godt øse den og skal ikke regne med mere end et par spande dagligt de næste par dage for så tilsidst at være tæt.
Held og lykke fremover
V.h Håndværkeren