Lakering af træbåd?

[ATTACH]5071[/ATTACH]

[ATTACH]5072[/ATTACH]

[ATTACH]5073[/ATTACH]

[ATTACH]5074[/ATTACH]Jeg har en knas tør træbåd, som har stået på land i flere år. Planerne er at den skal males hvid og ha`en farlig masse lag lak. Spørgsmålene er så, kan man spartle sprækkerne, og skal det så være før eller efter man mætter den med linolie? og med hvilken type spartelmasse? evt epoxy? Hvis der er nogle der har erfaringer og en fremgangsmåde, ville det gøre det noget nemmere at være træskibsejer!

Hvis nogle kender bådtypen, ville det være rart at høre. Jeg har selv fundet frem til at den må være i familie med de svenske campingbåde, men den har større mellemrum mellem spanterne? ( den er ca 17 fod, og formentlig fra midt 60èrn, og på et tidspunkt har den været monteret med indenbordsmotor, samt ror.)

VH guldsmeden.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Er det dækket eller fribordet du vil spartle?
Hvis du vil lakere dækket, kan du ikke spartle det, men der findes mange udmærkede fugemasser, som du kan bruge i dækket.
Fribordet skal du passe på med at spartle i evt. vindridser (sprækker) da træet så ikke kan udvide sig når det bliver fugtigt, du skriver at den har stået på land i lang tid, så den er nok godt tør.
Hvis du vil male fribordet, er det en god ide at fylde evt. vindridser med lindoliekit, så vil det overskydende blive presset ud. Så kan du til næste år, når den har stabiliseret sig give den den store tur.
Bådetyben kender jeg ikke, men var der nogle af omkring 1960 og frem. Jeg kender dem kun med påhængsmotor.
God arbejdslyst Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Det er fribordet. det lyder som en fornuftig løsning, så altså grunde med varm linolie, lindoliekit i vindridserne evt males og så i vandet, så den kan suge, og så på land og skrabes, males og lakeres. formentlig med 1 komponent lak.
Kan man også spartle mellem klinkerne?

tak for rådet, så har jeg noget at arbjde med igen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Rigtigt forstået. Hvad mener du med at spartle mellem klinkerne? Hvis du tænker på, mellem bordene, altså der hvor de ligger over hinanden, så må du heller ikke komme hårdt spartel der, men brug linoliekit.
God arbejdslyst Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Ja, bordene, det var det jeg mente.
Så generelt alt hvad der kan tætnes, gør jeg med linoliekit, så det har en mulighed for at slippe væk når den får lov til at suge vand.
tak tak.
Citat fra bording1

Ja, bordene, det var det jeg mente.
Så generelt alt hvad der kan tætnes, gør jeg med linoliekit, så det har en mulighed for at slippe væk når den får lov til at suge vand.
tak tak.


Du må under ingen omstændigheder stoppe linolie kit i revnerne imellem bordene, det eneste du opnår er at du til næste år skal fylde endnu mere lindolie kit i sprækkerne.
En båd der har ligget tørt i så lang tid vil få sprækker imellem bordene, men så længe de ikke er større end at du kan stikke en nedstrygerklinge igennem har du intet at frygte.
Lindolie er desværre ikke det gode preparerings middel det var engang, alle de gode men "giftige" indgridienser er rafineret fra i dag.
Hvis det er på dit fribord du vil bruge det så vil jeg anbefale dig at bruge Svensk hvid træ tjærer det er svært at få i Danmark men i Sverige er det ret almindeligt, men de har heller ikke de til tider åndsvage restriktioner på maling mm.
Du spørger til bådtypen, og giver selv svaret, det er en typisk svensk (dag båd)
det med spanteafstanden kan du ikke regne med, da spanterne først isættes efter skroget er bygget over en skabelon.
Et godt gammelt råd til klinkbyggede både der suger for meget vand de første døgn, var at trække en spand fyrre eller gran savsmuld under båden, det vil flyde op og sætte sig i sprækkerne, og blive presset ud efterhånden som træet udvider sig.
Når den tid kommer hvor den skal i vandet så sæt den i uden motor og anden udrustning den vil helt sikkert drikke vand i spandevis det første døgn, men så kan du godt øse den og skal ikke regne med mere end et par spande dagligt de næste par dage for så tilsidst at være tæt.

Held og lykke fremover

V.h Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Håndværkeren har ret, ikke komme noget, der tørrer op, i nogen tørringssprækker, det gør revnerne større når træet bliver vådt. Lindolie sammen med svampedræber, ville nok være godt på din båd, da linolie udvider sig ved hærdning, og udfylder små hulrum/sprækker, så de ikke kan trække vand. Hempel har også et middel mod råd og svamp, som kan bruges sammen med olie. Din båd kunne derefter med fordel lakeres og males med Tonkinlak, som er ugiftigt, let at arbejde med, og står fantastisk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
[ATTACH]5079[/ATTACH]Men hvad kan man så stoppe i vindridserne, som kan blive klemt ud igen? Findes der en voks eller talg baseret masse, som egner sig?

Jeg skal også have repareret et lille stykke af kølen, jeg har en skabelon, samt et stykke træ der passer. Er der nogle der har erfaringer med sådan en reperation?
Citat fra bording1

[ATTACH]5079[/ATTACH]Men hvad kan man så stoppe i vindridserne, som kan blive klemt ud igen? Findes der en voks eller talg baseret masse, som egner sig?

Jeg skal også have repareret et lille stykke af kølen, jeg har en skabelon, samt et stykke træ der passer. Er der nogle der har erfaringer med sådan en reperation

Det kribler ligefrem i fingrene for at komme til at reparere den stævn, nå men jeg kan ihertfald give dig et par små hint.
det stykke som du skal have sat i stævnen skal skares ind, det duer ikke bare at skære "klodsen" og stikke den ind i det nuværende hul, det vil simpelthen ikke kunne holde i længden.
Et andet råd er at da båden ikke er større vil det være nemmest for dig at vende den med kølen opad.
Jeg har ikke en skanner for tiden ellers ville jeg kunne sende dig et snittegning af hvordan du skal tilpasse det nye stykke stævn.
Men du kan sende mig en mail på tiggie"X"c.dk så kan vi lige udveksle adresser så jeg kan sende dig en tegning pr post.

V.h Håndværkeren
hej der er en gammel regel, der siger, at skal du skare 2 stykker træ sammen, skal det gøres over en længde af 7 gange højden af træet. Det kræver en vis håndværksmæssig snilde, sådan som tingene er. I vore dage har man imidlertid epoxy lim, som kan tilsættes fyldmateriale, og stadigvæk lime, og som ikke skal i pres. Det gi'r en vis margen for unøjagtigheder. Men bare sætte et stykke i, endetræ mod endetræ, holder ikke. Hvis du vælger at sætte en klods i, som passer til hullet, kan du måske forstærke inden i båden. derefter skære et stykke ned i kølen. godt uden for klodsen, og lime et par lister, der kan følge krumningen, oven på hinanden (giver styrke da årene ikke følges helt ) i . wink

I dit første indlæg skriver du om spanteafstand, de fleste af den type både er bygget på svøb, som sidder tættere, og gi'r en blødere båd.

HUSK altid at slibe alt træ, som skal limes.

under vandlinien kan du bruge okse eller fåretalg , det er uovertruffen til det formål

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak ror svarerene. Jeg vil overveje om jeg måske skal have en med lidt mere træskibserfaring til at lave det for mig, det er trosalt en sikkerhedsmæssigt vigtig reperation.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også