Lakering af træbåd?

[ATTACH]5071[/ATTACH]

[ATTACH]5072[/ATTACH]

[ATTACH]5073[/ATTACH]

[ATTACH]5074[/ATTACH]Jeg har en knas tør træbåd, som har stået på land i flere år. Planerne er at den skal males hvid og ha`en farlig masse lag lak. Spørgsmålene er så, kan man spartle sprækkerne, og skal det så være før eller efter man mætter den med linolie? og med hvilken type spartelmasse? evt epoxy? Hvis der er nogle der har erfaringer og en fremgangsmåde, ville det gøre det noget nemmere at være træskibsejer!

Hvis nogle kender bådtypen, ville det være rart at høre. Jeg har selv fundet frem til at den må være i familie med de svenske campingbåde, men den har større mellemrum mellem spanterne? ( den er ca 17 fod, og formentlig fra midt 60èrn, og på et tidspunkt har den været monteret med indenbordsmotor, samt ror.)

VH guldsmeden.
[ATTACH]5071[/ATTACH] [ATTACH]5072[/ATTACH]... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bording

Du kan godt lave klodsen du har forberedt så den kan bruges.
Men så skal du have et stykke ovenpå der lasker hen over stævn og køl. En bjørn kaldes det vist. Den boltes så fast i alle tre stykker.
Denne kan med fordel fremstilles af et krumgroet stykke så årene i træet kommer til at lægge mest muligt lags de steder hvor der er anlæg.
Så vil det holde bedst muligt.

MVH Njord
- du kunne jo også gøre som en bagermester jeg har hørt om: Han malede sin gamle spidsgatter og fyldte vindrevnerne under vandlinien med margarine !!! Herefter var båden så tæt ved søsætning at en 200 kr Harald Nyborg dykpumpe kunne holde den flydende til træet havde udvidet sig og skubbet margarinen ud. Så slukkede han pumpen og båden var tæt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lakering af båd!

Det bedste resultat opnår du ved at bruge tjærekit til dine spræker, det kan du finde på nettet via svenske søgemaskiner Tjärekit - husk svensk stavemåde! Du kan også købe det hos Tibberup Høkeren, da vi har importeret netop denne vare til jer bådfolk. Af lak til din flotte båd kan jeg kun anbefale Kinesisk tonkein lak, den kan holde og vil altid være flot uanset vejr og vind. Jeg er sikker på at Kløvedal vil kunne bekræfte dette! Faktisk findes der rigtig mange gode produkter til netop denne form for båd, så du må endelig ikke give op!

God arbejdslyst!

Høkeren

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også