Hvordan afrenses gammelt trægelænder

Jeg har en flot gammel trappe med gelænder i træ. Det er rundt med en hulning på hver side til at gribe i når man holder ved gelænderet.

Det er behandlet med lak eller fernis og det vil jeg gerne have af. Det er praktisk taget umuligt at slibe af, fordi sandpapiret meget hurtigt "mættes" og mister slibeevnen.

Hvordan får jeg renset gelænderet ind til det rå træ igen?

Tak for hjælpen.

Allan
Jeg har en flot gammel trappe med gelænder i træ.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som Hobbiest skriver er den rigtige måde lidt hårdt arbejde. Jeg har selv været gennem det samme arbejde.

Den del af gelænderet hvor man kunne komme til brugte jeg en ganske almindelig malingskraber, og på hulningen en hjemmefremstillet svanehals.

Til sidste er det bare at slibe og slibe. Hårdt arbejde, men det er det værd. Jeg selv bejsede bagefter gelænderet og til sidst 3 lag klar gulvlak.

Se billede for resultat

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Nu har et gelænder jo heller ikke 2 mm. fernis på så, det ville selv for en vatarm, som jeg være overkommeligt. Det er et gulv og alle trinene det handler om.
Det er bare genbrug af et gammelt indlæg og et spørgsmål til konstruktøren njord, der bragte spørgsmålet op.

I øvrig samme (flotte) type trappe som der i haslev. Hvad har du givet gelænderet siden det er blevet så flot mørkt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg tror der har været mindst 3 lag maling på, i hver sin"flotte" farve... så, jo det er et l.... arbejde.

Gelænderet er bejdset med spritbaseret mahognibejdse og derefter lakeret tre gang med klar gulvlak.

Som det svagt kan anes på billedet er samme process udført på forkanten af trappetrinene, på trædefladen er lagt en 9mm massiv mahogni stavparket. Der er afsluttet med messing kanter.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Flot er det nu dit arbejde, du har lavet paneler på børneværelset lige som mig, sjovt....IT'ere kan også.

I øvrigt lækker overskuelig hjemmeside i driver der i Haslev. :wink:

Hvorfra har du fået/købt dissen mahogni stavparket på 9 mm ???

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jooh IT'ere kan også - det tager bare så utrolig lang tid biggrin

Jeg kan sgu ikke huske hvor jeg endte med at købe det, det var næsten umulig at finde noget i den tykkelse, men det var nødvendigt ellers var trinene blevet alt for høje. På repo'en er gulvet 18mm, og det var vist noget med at de bare havde savet det igennem... Det var ihvertfald special lavet, og kostede 599,- meteren..... men der skal jo ikke bruges så meget. Jeg finder lige fakturaen frem når jeg kommer hjem.

Jeg skal lade rosen gå videre til "web-masteren" - min kone - jeg gider ikke bruge tid på den slags i min fritid

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også