Afkortning af branddør

Jeg skal bruge en branddør til mit fyrrum i laden og der er jo masser af brugte til salg. Men alle er for høje. Når jeg har trukket plads fra til forskalling og to lag gips til loft, så er der kun 190cm tilbage. Er der nogle problemer forbundet med at afkorte en branddør?

mvh Hans
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du jo ikke om det er en i træ eller stål...
Men hvis vi går ud fra at det er i træ har jeg for et stykke tid siden afkortet og monteret 14 døre i et byggeri i aalborg, alle sammen bd 90.. ( dvs branddør 90 min.) ...
det vi gjorde var forsigtigt at pille den strimmel der sidder i toppen af døren ud, og derefter save døren ned...
Herefter fræsede vi en ny rille og lagde strimlen ned igen..
Brandbåndet er et vigtigt element da den udvider sig ved høj varme og lukker tæt i karmen..
Karmen blev ligeledes skåret ned og båndet pænt monteret igen..

ved ikke om du kan bruge det til noget men det er hermed givet videre..

( vi har samme løsning hjemme hos os og det er godkendt af de rette myndigheder. )
Tak for svaret! Jeg vil prøve det
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så er døren købt. En BD90 på en 70-80 kg. Jeg er ikke helt klar over hvilke materialer der er i den og om man bare kan køre en rundsav gennem den. Overfladen er hverken træ eller jern. Den består af to plader der er skruet sammen. Jeg ved ikke om bagerste del er noget lyddæmpning.Bagerste del er med en gummipakning der lukker tæt. Brandbåndet sidder i foreste del. Det ser ikke umiddelbart nemt ud at få brandbånder ud uden at ødelægge det, men det skal da prøves. Kan man eventuelt købe brandbåndet i løs vægt ? Og hvor?
tillykke med døren.
det lyder som om det er til at modificere den.
hvis brandbåndet knækker eller går i stykker kan man købe et nyt på en tømrerhandel feks stark..
når du skiller den så gør det stille og roligt for ikke at ødelægge noget.
du har to muligheder..

1: pil forsigtigt båndet i toppen ud og ligeledes gummibåndet, Så skærer du simpelthen døren ned. Hvis topstykket bliver skåret helt af således at isoleringen bliver synligt , så graver du lidt af det ud således at topstykket kan skubbes ned mellem de to plader igen, monter det hele igen og færdigt...

2: samme procedure som før, men med den forskel at hvis du skærer igennem topstykket således det kun er halvt så skal du lave en ny top og fræse den til så den passer ned i igen...

Jeg bruger metode nr 1 da den er mest enkel, men desværre ikke altid kan lade sig gøre..,

Du kan evt istedet skære af bunden af døren hvis du syntes det er nemmere.
husk at skære karmen til osse...
Ja det var en masse på en gang men håber det bedste for dig ...
Tak for rådene.

Ved nærmere eftersyn, er det træ udvendig. Men hvad er der inden i sådan en DB90 dør. Der må vel være en jernplade eller lign ? Jeg tænker lidt på hvad jeg skal bruge til at skære den igennem med. Rundsav går jo nok ikke hvis der er en jernplade i.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
vi bruger en rundsav med hårdmetalsklinge..
Nogle branddøre er der et lag metal i og andre ikke, jeg kan desværre ikke hjælpe dig her da jeg ikke kan se døren..
er der evt et billede på nettet et eller andet sted hvor jeg kan se den eller læse om den...?

Hvis der er træ yderst er der sandsyndligvis kun brandbats indvendigt og ingen stål.. du kan se det hvis du kigger på siden af døren. Mit gæt er at det du kan se er en form for malet masonit yderst, så en træ karm og en masonit bagerst...
Ved trædøre er det ikke selve dørbladet der holder ilden tilbage men konstruktionen af den...

Ok forfra.. branden står uden for døren og flammerne varmer den hurtigt op.. Brand listen rundt om bladet svulmer op og lukker tæt mod karmen..Efter et kort stykke tid begynder masonitten af brænde væk.. her overtager isoleringen inde i døren, og disse to ting til sammen holder ilden ude i min. 90 min...

En stål dør med karm bruger stålets høje smelte punkt som værn samt isoleringen indvendig til at holde ilden uden, men en ståldør er meget svær at tilpasse et ikke passende dørhul.

håber det kan bruges... ellers så skriv igen.
Hvad med vægten ? Indikerer den ikke at det er andet end brandbats? Jeg skrev tidligere 70-80 kg. Men efter at have været nede og have fat i den igen, vil jeg nok nærmere sige 80-100 kg. Min kæreste kan ihvertilfælde ikke hjælpe med at løfte den ind, så den ligger stadig på traileren.
Det lyder lidt voldsomt med 100kg. jeg mener hænslerne skal jo osse kunne bære den ikk...
du bliver nødt til at hjælpe mig lidt her..
kan du komme til at tage et billede og maile .. eller komme med nogle mål på den...

Hvor mange hængsler er der på karmen.?
hvor tyk er dørbladet ?
er det en ny eller brugt dør
Der er tre hængsler, hvor det midterste er med noget selvluk. Den er 68mm tyk og ca. 90 cm *207 cm med karm. Det er en brugt dør.

Nu har jeg fået den ind og kikket nærmere på den. Den er skruet sammen af to plader, der hver er 34mm. Een med brandbånd og een med gummitætningsliste. Den sidste i lidt mindre mål. Den med gummilisten var skruet på den anden og jeg har nu skilt dem ad. Der er tilsyneladende ingen jern i døren. Den med gummilisten består af fem lag (det ligner 3 mm finer, spåndplade, 3 mm finer, spånplade, 3mm finer). Den ligner noget lignende.

Jeg er nu ikke så bekymret for at skulle til at skære i den. Det der volder problemer er at tage brandbåndet ud uden at beskadige det. Det går ikke for godt. Det er meget skrøbelig og er limet meget godt. Jeg håber jeg kan købe noget nyt og at det ikke er ret dyrt (så er hele fidusen ved at bøvle med en brugt dør jo ligesom væk) Hvis der er nogen der ligger inde med noget sådan, så vil jeg gerne købe et par meter (jeg kommer nok til at afkorte den både i bunden og i toppen)
nå så var det jo ikke så galt som først antaget..
hvis du ikke kan finde noget brandbånd så skriv til mig så sender jeg dig et par strimler, jeg har vist to på lageret endnu...
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også