Badeværelses renovation ca 2,6m2

Nu har jeg besluttet mig for at komme i gang med at ordne mit lille ca 2,6 m2 badeværelse, men jeg har lige en række spørgsmål til alle jer kloge hoveder.

1.
Så vidt jeg forstår skal badeværelset, for at kunne vådrums godkendes, være med "vådzone" overalt, hvis det ikke er større end 3,25 m2. Der skal altså være fliser fra gulv til loft. Men når vi nu vil sænke loftet for at skjule de grimme rørinstallationer fra overboen. skal fliserne så gå op til det "rigtige" loft, eller skal de blot gå til det sænkede loft?
Det sænkede loft vil være med en lem eller lignende så man stadig kan komme til overboens rør.

2.
Vi har snakket om at få lavet el-gulvvarme og det ville skulle dække ca 2 m2. Det lader til at være en nogenlunde nem løsning. I øjeblikket er der ikke varmeapparater i badeværelset, så det skulle primært fungere som komfortvarme. Men hvad ligger priserne på sådan ca for sådan en omgang, og er der nogen produkter der kan anbefales?

3.
Før vi går i gang skal vi så søge tilladelse til det? hvis ja, hvordan gør vi det?
Det vil blive med nyt afløb og rør der skal lægges ind i væggen og sådan.

- Lasse
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
svarer lige på de "småting" jeg kan.
Ad1 en vådzone kan etableres med andet end fliser. fx vådrumsmaling. Du skal undersøge nøje via din forhandler hvordan der skal forberedes til fliser!

Ad2 Jeg har været medvirkende til at indlægge elvarme i gulv i samme størelsesorden som du skriver og så vidt jeg husker blev det under 2000,- for materialerne. (købt i silvan).

Ad 3 Du skal ringe til din kommune - de kan vejlede dig fuldstendig!
ja sådan noget med at skjule rørinstallationer er vist ikke noget man bare må gøre. Så bliver synlige rør lige pludselige til skjulte installationer, og det er vist også noget forsikringen ikke er vildt glade for..

mvh jan
nej, nu må I da lige stoppe (mindst en halv).

Vådzone kan man da ikke etablere kun med fliser eller vådrumsmaling. Der skal være en vådrumsmembran (med mindre man bruger en type plade, der ikke kræver det, men det er så en helt helt anden snak).

Fliser er IKKE tætte (dvs. fugerne er ikke). Vådrumsmålingen ej heller.

Så jomfruane.....det er sgu' en om'er sad

vedr. skjulte rør - så kan de jo skjules, hvis man sørger for at lave en inspektionslem

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Ingen omér - læs hele beskeden vedrørende forberedelser...
Jeg erkender, at du kan ha' etableret vådrumsmembran som en del af dine forberedelser. Fint.

Men om ikke andet, så kunne den misforståes. Om ikke andet, så tjener mit indlæg vel til at præcisere det overfor andre... smile

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Annonce
Nu var planen sådan set at få sat fliser op overalt på væggene, og det skal selvfølgelig være med membran så det bliver gjort ordentligt.
Det er jo netop meningen at der skal laves en lem op til overboens vandlås.
Men jeg er er nu mere interesseret i at vide hvorvidt fliserne skal gå helt til det oprindelige loft, eller kun til det nye nedsænkede loft.
Det er vel så et spørgsmål om hvad du synes der ser bedst ud. Er vådrumsmembranen der, kan du jo lave hvad du vil oven på den. Er selv ved at få lavet et ligenende projekt. Fliserne lader jeg gå op til 2 meter i bruseniechen,- og så pudset malet væg op til loftet. Ellers bliver der "alt for meget fliser" i det lille rum.
Ahh, nu forstår jeg. Det der betyder noget er altså membranen. Så skal den velsagtens gå helt til original loftet.
Man pudser altså bare oven på, og så maler med vådrumsmaling på pudset?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også