Mos i plænen

Vi har en del mos i plænen nok pga mangel på sol .. Hvordan kommer vi af med den ? Og kan det nåes inden maj (barnedåb) eller august (fødselsdag) ... Eler skal vi vente til næste år ? Eller er det en dødssejler pga skyggen ?

Hilsen Klaus

En venlig hilsen Klaus

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe noget mod mos i byggemarkedet, jeg kan ikke huske hvad det hedder, men det strøes på ligesom gødning, og så bliver mosset sort. Den bedste metode er altså som jeg gjorde sidste år, jeg tog riven og rev alt mos væk pr. håndkraft og kom nye græsfø på. Det var et kæmpearbejde og det tog mig meget lang tid, men græsplænen blev meget flot. Man kan også købe en speciel rive til at sætte på sin græsslåmaskine, eller du kan leje en maskine til at fjerne mos med i byggemarked, men jeg tror du skal vente til det bliver lidt varmere i vejret, jeg tror græsplænen er for "kold" endnu.

Hilsen Helle, www.helleshavedk
Købte den fjerder man kan sætte på græsslåmaskinen. Og selv om jeg ikke synes jeg havde så meget i min plæne. fyldte jeg alligevel næste 5 sorte poser. Plænen så ikke særlige godt ud bagefter. men den blev eftersået. Og da de første grønne strå stak op af jorden fik den et skud gødning. Og kort efter havde vi en dejlig græsplæne.
JDK m.fl.

Hvad vil I sige at tidsrammen er for en okay pæn græsplæne?
Jeg er ny haveejer, har mos i plænen. Hvis jeg river mosset væk nu, venter med at smide græsfrø til det bliver varmt nok... Hvor hurtigt går det så?
Juni, juli??? icon11.gif
Du bør låne/lej en mosfjerner (som ovenfor nævnt kan du også købe fjedre til din engen rotorplæneklipper) så du mekanisk får fjernet så meget mos og dødt græs som muligt - det sunde alternativ er selvfølgelig riven. Så vander du med jernvitriol eller kobbersulfat for at fjerne det sidste mos (bliver sort på en time hvis det er lunt i vejret. Nu kan du så græsfrø i plænen. Har du lidt sand eller kompost du kan fordele i et tyndt lag på plænen efterfølgende så hjælper det spiringen (og fuglene spiser færre af frøene). Plænen vil have godt af havekalk et par gange om året. Det er samtidig med til at modvirke mos, da det ikke trives godt i kalkholdig (basisk) jord. Vent med at gøde til det nye græs er spiret godt frem, men herefter er godt med lidt men jævnlig gødning, da du fjernen er masse næring, hvis du samler græsset op. Græs i god vækst er samtidig med til at modvirke at mos igen kan få overtaget.

Skal det være rigtig godt har plænen også godt af en tur med en vertikalskærer, der giver luft til rødderne og et godt miljø at efterså græsfrø i.
Det lyder jo som det skulle være til at finde ud af ! Men kan det nåes indenfor fristen ? Kan man holde mossen væk når der er meget skygge ??

Hilsen Klaus

En venlig hilsen Klaus

Annonce
Vejret er afgørende for hvor hurtigt plænen bliver pæn igen. Du kan for så vidt godt fjerne mos nu, men jernvitriol virker bedre når det bliver lunere i vejret og græsfrøet spirer bedre når jorden bliver lunere.
Du bør give græsfrøet en månedstid til at komme op (i en etableret plæne), så mht maj er det nok tvivlsomt med mindre der kommer forårsvarme i luften snart. Til august kan du sagtens nå det. Det sikre vil være at vente til efter din majfest og fjern så mos og så efter med græsfrø og vand lidt, hvis det er tørt. Så er plænen mere end klar til august.

Og du har ret mht til at mos ofte kommer igen - især i skygge. Men giver du kalk i forår og efterår og lidt gødning, der holder plænen i god vækst kan du godt holde mosset nede. Hvis du i foråret vandet i skyggen med jernvitriol (husk ikke på fliser, da det giver brune skjolder) så burde du kunne holde mosset væk uden du skal save naboens blodbøg om for at få skyggen væk biggrin
Det er ikke nok med forår's varme, for at få græsfrøene til at spire. Jordtemperaturen skal være over 9 grader Celcius og rimelig tør, da man ellers risikerer at frøene rådner væk. Resten af indlægget er jeg enig i.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Du kan jo også bare acceptere at der er mos i plænen. Det er jo grønt, og ser naturligt ud. Der har tidliger været tråde om emnet.

Green

Det var også vores første plan at lidt mos skader ikke, Mon en "græs"plæne kun med mos er ikke så fed..
Tror vi prøver stuntet efter maj, tak for hjælpen

Hilsen Klaus

En venlig hilsen Klaus

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis