Carport - gode idéer?

Hej

Vi har fået bil (endelig smile), men nu mangler vi så et sted at parkere den. Eller rettere: vi mangler et tag at parkere den under. Men vi er noget i tvivl om, hvordan en god løsning ser ud, så vi håber, at et par stykker af jer herinde vil give jeres besyv med og komme med nogle gode idéer.

Som det fremgår af vedlagte billede har vi en relativt lang indkørsel, og der ligger ganske rigtigt en garage for enden. Vi har imidlertid boet her i 3 år, og uden bil bliver sådan en garage hurtigt fyldt op med en masse sager. En mere reel årsag til, at jeg ikke rigtigt tror på, at garagen er løsningen, er, at der kun er ca. 2,20 meter mellem hækken og hoveddørstrappen. Det er godt nok ikke meget, når man skal have en bil forbi - både frem og tilbage - så det er vi ikke så hooked på.

Så vi har overvejet følgende løsninger:
1. Vi kunne erstatte trappen med en ny trappe, som ikke rager så højt op (altså en trappe, hvor trinene fører vinkelret op til døren i modsætning til den eksisterende trappe, som løber parallelt med huset).

2. Vi kunne bygge en fritstående carport i den yderste del af indkørslen uden nogen forbindelse til huset. I så fald vil jeg mene, at det bør være en carport i lyst/gulligt træ med høj rejsning og røde tegl på taget for at carport og hus hænger bedst sammen. Ulempen ved denne løsning er imidlertid, at carporten kommer til at ødelægge husets fremtoning set udefra (huset bliver gemt bag carporten), og en del af udsynet indefra fra vinduet til venstre vil også ryge sig en tur.

3. Man kunne (måske) også bygge en carport i form af et tag fra selve huset og ud til en væg ved hækken. I så fald skal man overveje, om man skal have det nye tag til at dække trappen og hoveddøren også. Der er ca. 3,05 meter til overkanten af hoveddøren og ca. 3.40 meter til underkanten af hustaget. Det skaber måske en mere integreret løsning, og det skæmmer i hvert fald ikke huset set udefra.

4. Sidste alternativ er at vi rydder noget af forhaven til højre og bygger en carport her. Vi har allerede en overdækket terasse ovre i den side, og da indgangen til huset sker via den nuværende indkørsel, vil en carport i højre side ikke dække udsigten til huset på samme måde som i alternativ 2.

Håber I kan følge idéerne (og stadig læser med wink ).

Ideelt set bør man jo tegne de forskellige muligheder, men det har jeg ikke lige software til. Er der nogle af jer, som har gjort jer erfaringer i lignende tilfælde? Det ville være rart med lidt input til at bringe tankerne videre.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, undskyld billedets kvalitet, men filen måtte jo ikke være større.

Jeg skal måske lige tilføje, at vi forsøger at være tro mod husets arkitektur udadtil. Det har vi bl.a. gjort ved at købe vinduer med svenskrød karm til de hvide rammer - det var huset nemlig udstyret med ved købet.
Hej
Set udfra dit billede vil jeg mene 3) er det bedste forslag.

MEN har du undersøgt reglerne for byggeri i skel? Der er en del regler som man skal overholde bla mht højden af byggeriet.

Endelig bør du nok konferere af med naboen, for selvom du har lov at bygge i henhold til reglerne kan du jo godt ødelægge et naboskab ved ikke at vende det med ham.
Tak for svaret. Jeg er klar over, at jeg skal have checket både med naboen og de lokale myndigheder, men så langt er jeg slet ikke endnu. Jeg er kun på skitsestadiet, og det synes jeg er rigeligt svært i øjeblikket.

Så tak for dit bud.
Jeg ville vælge mulighed nr. 3, skulle det være muligt/lovligt mm.

Begrundelse:

Jeg forstår ikke helt mulighed 1 smile

Mulighed to ville simpelthen se for "mærkeligt" ud med et "fritsvævende hul" ovenover trappen, der ville mangle en æstetisk sammenhæng mellem bygning og carport.

Mulighed nr.4 ville stjæle så meget lys i resten af huset, at jeg personligt ikke ville bryde mig om det. Det kan godt være det er en overdækket terasse i forvejen, men jeg ville nu hellere have udsigt til min carpot fra mit badeværelse end fra min stue wink

Mvh Mysse *absolut newbie mht. gør-det-selv-ting.... men med en mening*
Annonce
Tak for buddet.

Mulighed 1 går på at erstatte den eksisterende trappe med en anden trappe, som ikke fylder så meget i højden ud midt i indkørslen. Derved skulle det blive muligt at få bilen forbi trappen og hen til min eksisterende garage.

Mulighed 4 kommer ikke til at stjæle ret meget lys, da denne facade vender mod nord (men det har jeg jo ikke skrevet tidligere). Men jeg vil selvfølgelig kunne sidde og kigge på min carport fra spisestuen, hvis jeg bygger den som en "forlængelse" af den eksisterende overdækkede terassse. Årsagen til, at jeg synes, at en carport her stjæler mindre af synet til huset udefra(!) er, at der i forvejen står et træ, som skærmer for huset. Vi er således ikke vant til at kunne se huset fra den vinkel, og jeg tror, at vane spiller ganske meget ind, når man gør sådanne overvejelser.
Det undrer mig lidt, at du er betænkelig ved at anvende garagen med den begrundelse, at der er 2,20 m mellem trappe og hæk.

Det er dog 20 cm mere end den yderste vognbane på en motorvej under ombygning, så med mindre det er en lastbil med anhænger skulle det næppe give problemer.

Jeg tror du først burde finde ud af hvad byggelinien er for jeres grund. Det er dog blot en kort opringning til kommunen. For skal i 1 eller 1½ m ind fra skel, så ser det ud til, at der ikke bliver megen plads til en carport foran huset.
Hej

Jeg forstår helt fint din ide om at være tro mod originalen.
Altså bør du bruge din garage hvor den er.
Og du bør fjerne din overdækkede terasse...

At vende trappen tror jeg ikke vil give nogen ekstra plads.

Kan du køre bilen forbi trappen som den er nu ? Hvis ja vil du kunne forlænge garagen hen midt på huset og gerne den forreste del som en carport. Men er der dybde nok til dette ?

Muligheden i indkørslen ud mod vejen, Her vil jeg tvivle på at du får lov til at lave en højrejsning på en carport. Og hvorfor egentligt. Se din originale lave garage med ensidig hældning. Det vil du kunne lave noget der ligner yderst i indkørslen og det vil ikke syne så voldsomt fra stuen.

Den anden side af haven er det bedste hjørne ( sydvest ) og her vil det da vist være lidt surt at kigge ud på en carport i de næste år frem over.

Har du mulighed for at bruge garagen hvor den er nu ? Og så i stedet bygge til i den anden ende for at få værksted, depotrum og hvad du bruger garagepladsen til idag ?

Din nuværnede garage er bygget i skel. Normal reglen er at man må bygge en kortere distance i skel (vist 8m) og en enden, fx. gavlen af garagen (4m eller deromkring) Og din garage ligger allerede i skel og derfor er det jo ikke sikkert at du må bygge mere direkte i skel. Men spørg om mulighederne på teknisk forvaltning. Desuden opererer man med nogle byggelinier hvor man skal holde sig under, højdemøssigt og afstand til modstående skel osv osv. Spørg efter der aktuelle regler på din matrikkel hos teknisk forvaltning.

MVH Njord
Jeg er helt enig med Njord - byg din eksisterende garage lidt bredere og længere og måske eventuelt med et saddeltag...

Trappen ser meget bred ud, kan den ikke laves 15-20 cm mindre i bredden? Det vil betyde meget når den skal passeres med bilen. Med mindre du kører 4 hjulstrækker er de færeste biler meget mere end 190 i bredden. Normale biler som en Mondeo, Passat, Audi ligger på 180-185 i bredden så du kan sagtens komme forbi.

P.S et rigtig nydeligt hus.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
:p
Så kom der gang i kommentarerne - tak til jer alle!
:p

Havde ikke lige overvejet den eksisterende hældning på garagen som argument for, at en evt. carport ikke behøver at have rejsning.

Som tingene er lige nu, er den smarteste og billigste løsning at anvende garagen som den er og bygge et skur til det l..., jeg har opbevaret i garagen i øjeblikket. Men som efry så diskret gør mig opmærksom på, er jeg muligvis for meget en kylling til at forsøge at køre min bil forbi trappen (jeg indrømmer altså ikke at jeg kører dårligt!)

Indtil for nylig har jeg kørt rundt i en lille Kia Picanto, men nu har jeg langt om længe om med 6 måneders forsinkelse fået den bil, jeg bestilte - en Kia Sportage - og selv om det er en skrabet model af en SUV uden 4WD, så er den noget større end Picantoen. Så nu fes jeg lige ud (i regnen!) og målte bredden fra sidespejl til sidespejl: 2,12 m. Det levner sgu ikke meget plads. Jeg kunne selvfølgelig slå sidespejlene ind hver gang, men jeg er ærlig nok til at indrømme, at det gider jeg sgu ikke hver gang.

Jeg målte så også lige garagen igen, og der er 2,27 meter i porten og 2,52 meter indvendigt fra mur til mur. Gad vide om jeg overhovedet kan komme ud af bilen, hvis jeg får den ind i garagen.

Så en fladtaget carport i forhaven (dvs. i det nordøstlige (indkørslen) eller nordvestlige (foran terassen) er nok de eneste realistiske muligheder, som njord antyder. Skal man så vælge helt andre materialer såsom stål og glas-/plexiglastag for at bryde klart med huset?

Tak for rosen, marla! biggrin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis