Udskiftning af el-varme

Vi står over for en udskiftning af el-varme i et hus på 120 kvm i løbet af forår/sommeren. Nogle af radiatorerne er af typen olieopvarmede andre af den ældre glødetråd (er ikke sikker på de hedder sådan i fagsprog). wink

Vi har naturgas liggende i vejen ude foran huset og det er derfor et naturligt valg, når det hele skal udskiftes. Men det koster omkring kr. 100.000 for en sådan udskiftning. Og det er jo en pæn sjat, når man er første gangs huskøber og har boet der i 3 mdr.

Jeg kender ikke selv markedet for hvilke varmetyper der findes, så jeg ville høre om der var nogen, der havde andre alternativer eller idéer? Eller erfaring med valg af varmetype?

Mvh
Kim
Vi står over for en udskiftning af el-varme i et... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra JørgenE

Men Gabotherm er vel et problem når 2 af væggene er skydedørspartier med indvendigt gående døre, som det er hos os, eller hvad?

Ved dørpartier kan pex'en trækkes ned i guvlet i tomrør og op igen.

Hvis du ikke er så meget for Gabotherms løsning - personligt syntes jeg de paneler er for "industrielle", hvis du forstår - så er der en anden løsning i træpaneler, som vi valgte da vi besluttede ikke at ville have varmerørene trukket på loftet med massivt varmetab til følge.

Nu kan jeg selvfølgelig ikke komme på hvad systemet hedder.

Systemet består af paneler med to spor, hvor der kan ligge 15mm pex - sikkert også større - udenpå sætter man så en front.

Jeg har desværre ikke andre billeder af det end det her
braende_2.JPG

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Hej Christian.

Tak for oplysningen - det lyder helt fint!

Til jer andre kan jeg oplyse at vores hus fra 1972 på 175 + 50 m2 kælder bruger vi kr. 48.000 til varme/strøm i elforbrug, så vi SKAL over på centralvarme.

Mvh. JørgenE
Citat fra ibber

vi bor selv i en af de der små landsbyer med et lille kraftvarmeværk , og bruger totalt ca 15000 kr i strøm ,til varme på et nyere hus på 182 kvm...

naboen har fjernvarme og bruger 22000 kun på varme (uden el) på et nyere hus på 128 kvm..

vi har begge 21,5 grader - der er gået sport i at sammenligne forbruget

Problemet med små kraftvarmeværker kombineret med spredt bebyggelse betyder at varmen forsvinder i hovedledningerne. Og da der kun er een til at betale bliver kW-prisen høj.

Nu er spørgeren jo igang med tilslutning til naturgas så der er (forhåbentlig) ikke problemer med tab af gas i hovedledningerne. En kW naturgas bør derfor koste det samme som i byen - eller?
Ja, der der meget at holde styr på. For lige at følge op på tidligere svar, så har jeg kontaktet Elsparefonden og fået følgende svar: "Der har tidligere været tilskud til naturgas, men potentialet er nu mindre og samfundsøkonomien også dårligere heri, derfor stoppede Elsparefonden med tilskuddet." Så ingen tilskud til Naturgas - desværre.

Ellers kan jeg se at jeg skal sætte mig ned og regne det hele igennem igen. For indtil videre ligger mit beslutning stadigvæk i Naturgas-løsningen, da den støvede luft fra de ældre gløde-radiatorer ikke lige er mig.

Vi regner bestemt med at skulle bo i huset de næste 20-30 år, så beslutningen ligger i resultatet af udregningerne. Hvis forskellen ikke er så stor over en sådan periode, skifter vi helt sikkert til Naturgas... ellers, ja, så må vi enten blive ved el eller finde en alternativ løsning.

Tak for alle svarene
Hvis du er indstillet på at trække rør er der jo også muligheden for et stoker anlæg. Vi har lige byttet vores ud med en PL 27 Silver fra LIAGRO.DK, han har også en baggangs stoker R 15.. Vores varme regning var før ca 30000 nu 8-10000 !!!

Ellers er der jo gode træpillebrændeovne der har indbygget blæser så de opvarmer mange kvm komfortabelt...

Hilsen Klaus

En venlig hilsen Klaus

Annonce
Hej med jer, med de priser på el og gas, skulle I flytte her over til Estland, jeg bruger for EL+ Gas 8900 dkr til et hus på 250 M2 og her over er det lidt koldere end i Danmark

preben

Hvordan mon jeg vidste at du - Preben - ville svarebiggrin

Citat fra tidligere indlæg "Hej med jer Det er ham fra Tallinn blær blær :lol:"

Ja, Preben og vi betaler også 180 % på biler og alt muligt andet.

Næ min fine ven, jeg betaler med glæde høje bilpriser og kr. 4.000 pr md. i varme/el for at bo her, og fhv. skatteminister Stavad går nu på pension, så hvad kan man ønske sig mere

Mvh. JørgenE
Hvad med at ofre pengene paa noget mere isolation af huset. Varmeregningen falder saa uanset hvad du bruger til opvarmning.
Hvis du regner med at bo i huset de naeste 20-30 aar, er det nok den bedste investering du kan goere.
Er der naturgas nok til de naeste 20-30 aarwink

Karsten
Citat fra KarstenCan

Hvad med at ofre pengene paa noget mere isolation af huset.

Det er en del af planen at efterisolerer loftet. Pt ligger der 100mm rockwool og vi havde tænkt os i løbet af sensommeren at efterisolere med 100mm ekstra. Jeg havde tænkt mig at kigge nærmere på rockwool vs. papiruld, da jeg ikke lige har sat mig ind i nogen af delene endnu. Så det er en del af planen. wink

Citat fra Preben41

Hej med jer, med de priser på el og gas, skulle I flytte her over til Estland, jeg bruger for EL+ Gas 8900 dkr til et hus på 250 M2 og her over er det lidt koldere end i Danmark

Hehe... I love Denmark... men det lyder sgu billigt

Citat fra ibber

Har du egentlig regnet på om det overhovedet kan betale sig ???

Hmm... Jeg har ikke regnet det hele efter endnu. Men det tror jeg, at jeg vil benytte noget af weekenden på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis