Zink Anode

Hej

Jeg har købt en b 31 med en 20 hk yanmar indenbordsmotor, den står på land i øjeblikket og jeg kan ikke se at der er nogle zink anoder monteret nogle steder ( køl eller motor/drev ) nu er spørgsmålet hvilken type skal bruges til motor/drev, og hvorledes skal jeg montere den på kølen, der er ikke det minste spor af gamle
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders35
Det afhænger af om du har en skrueaksel eller sejldrev - med skrueaksel er der som regel plads til at sætte en zinkklods bagved skruen alternativt skrues zinken på gevind enden (fast propel) ved sejldrev er zinken skruet på selve benet bagved propellen - der skal propellen pilles af for at komme ind til zink klodsen - i selve motoren er der på bagenden af cylinderen skruet et zink ind i blokken.

mvh Michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Takker
Det er en skrueakse med foldepropel så jeg må lige lure lidt på hvordan det bedst kan give sig.
Med hensyn til zink på køl skal de limes eller hvad ?
Hej Anders.

Undskyld jeg blander mig uden at kende din "skiv". Du må ABSOLUT ikke lime en zinkklods på, den får så ALDRIG elektrisk forbindelse.. Den SKAL ALTID være påskruet den del, den del den skal beskytte og ALTID kun 1 klods pr. del, jernskibe undtaget. HUSK at monteringsstedet skal være fuldstændig rengjort for rust/maling før montering. Husk også at sætte en syrefast fjederskive under bolten/e's hoveder. Kan du ikke komme til at montere klodsen direkte på delen er det iorden at bruge et stykke kobberplade eller svær kobberledning til at forbinde klodsen til det den skal beskytte mod tæring. Der skal bare være en solid elektrisk forbindelse. På en køl sidder zinkklodsen normalt skruet på med et par 6/8 mm bolte. Når der ingen zink er på, er klodsen vel "slået" af. Du burte kunne finde ud af hvor den sad ved at kigge efter knækkede bolte. Måske skal du lave nye gevindhuller. Endelig MÅ du aldrig overmale klodsen, så virker den ikke som tiltænkt !

Held og lykke. Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange tak for info
Med hensyn til skrueakselen er det løst med zink der passer til den, men med hensyn til kølen er der intet spor af gevind eller gamle skruer, men der ser ud til at være en jern køl så det skulle bare være at bore et par nye huller og dreje gevind i. jeg var bare lidt i tvivl om man bare kunne bore i kølen.
Hej Anders
Med hensyn til kølen så prøv lige at tjekke om der evt er trukket en ledning fra en af de indvendige kølbolte til minus på motoren eller sådan noget lign. - det som det i grove træk drejer sig om er at skabe en strømvej imellem zink(offermetal) og det der skal beskyttes (motor køl m.m.) håber det kan hjælpe dig lidt på vej -
mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også