Forarbejdning af flamingo-/styroporplade

Er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om hvad jeg skal anvende for at skære i ovennævnte. Savning og skæring med kniv sviner temmelig meget. Kan huske som knægt at man kunne købe et stykke løvsavslignende værktøj med en glødetråd i stedet for savklinge. Denne tråd var opvarmet med batterier, som gjorde at man kunnd "brænde" si igennem flamingopladen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MEC jeg skal prøve at få sparket gemalen herind, for han "opfandt" på et tidspunkt noget med en glødetråd, da han skulle skære noget flamingo over til en vinge til modelfly...
Hej MEC.

Du laver en bue af nogle lister. Et øje skrues i hver ende, og en fjeder holder en tråd stram. Tråden bliver noget længere, når den bliver varm. Hvis buen fjedrer en del, kan du måske undvære fjederen.Tråden burde være rustfri, men jeg har selv brugt en passende guitarstreng. Den er vist ikke så stærk som en rustfri. Så skal den have noget strøm, og det kan fås fra en variabel strømforsyning, der kan give nogle gode ampere. Jeg har også set professionelle bruge en variotransformator, men der skal altså være skilletrafo på. Den må ikke sluttes direkte til lysnettet, det er hamrende farligt. Sidst brugte jeg en eller anden trafo, jeg havde liggende. Jeg tror, den var på fast 30 Volt og måske 3 Ampere? Og så havde jeg lavet en modstand ved at vikle mere tråd omkring et brædt og lodde tråden til nogle søm, så jeg kunne variere formodstanden i passende størrelser (når jeg nu ikke havde en variabel strømforsyning).

Det er ret enkelt - du laver en skærebue som en gammeldags sav og afsætter en passende elektrisk effekt i den. Så er der kun tilbage at øve sig for at få et pænt resultat. Men jeg kunne nok besvare dit spørgsmål lidt bedre, hvis jeg vidste, hvad du skal bruge det til, og hvilke midler du har at gøre det med/for.

Venligst
Erik

I'd rather be flying...
Hej rcpilot.

Tak for dit svar, men tror du en strømforsyning fra en togbane vil kunne yde nok, eller skal jeg til at bygge noget selv. Værktøjet skal bruges til at skære i en 200 mm. flamingoplade, til konstruktion af en akvariebaggrund.
Jeg tror din modelbane trafo vil være perfekt til projektet, den er variabel og tåler overbelastning, men du skal nok eksperimenter lidt med trådtykkelse og længde, tråden behøver ikke at blive rødvarm.

Hilsen Aksel
Hvor stor betydning har det at det er den rigtige tråd? Har tidligere prøvet med trafo og alm. ståltråd uden held.
Annonce
Du behøver såkaldt konstantantråd. Ståltråd er noget bras.
Prøv hos en elektronikforretning.

Mvh,

Bent.
Tak for hjælpen, så er det vist bare at få handlet og komme i gang.
Hej igen.

Bent: Nu afhænger det af, om man kun skal lave et par enkelte emner, eller et godt stykke værktøj til at ha' parat til andre opgaver. Konstantantråd bevarer vel blot sin modstand ved forskellige temperaturer - men det har kanske også andre gode egenskaber.

MEC: Det er sjovt, at du nævner det - første gang, jeg prøvede at skære skum til vinger, var med en gammel metalindkapslet AC Märklin togtransformer. Men jeg måtte bruge "fuld skrue" på den, så gik det lige.

Held og lykke med projektet - jeg er selv så småt startet med akvarier igen. Men mine Kribensis giver mig ikke en chance for at få det pænt - de yngler hele tiden. Det kan godt blive for meget af det gode - især på Bornholm, hvor det sikkert kan blive svært at blive af med dem. Der kan jo kun være ét par voksne fisk i hvert akvarium.

Held og lykke med projektet.

Erik

I'd rather be flying...
Erik : Jamen held og lykke til dig også med dit akvarie. Glæder mig at du også er Cichlide-fan, er du på www.cichlids.dk ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis