Etablering af førstesal eller ej ?

Hej,

Vi har et 1-plans hus på 108 kvadratmeter som vi gerne vil have udvidet med ca. 50 ekstra kvadratmeter.

Vi har mulighed for at bygge videre ud i 1 plan i forlængelse af den ene gavl og vi har mulighed for at bygge ovenpå den eksisterende bygning.

Vi er umiddelbart mest tændt på at bygge en 1. sal, da vi fra denne vil få en rigtig god udsigt ud over marker og hav.

Imidlertid er dennne løsning også den der giver de fleste hovedbrud da den nuværende tagkonstruktion er lavet med en slags saksespær hvor underlofterne så er sømmet direkte op på de skrå spærfødder. Vi vil meget nødigt hen og pille lofterne ned og er derfor blevet foreslået at forhøje alle facade- og gavlmure således at de vil komme op i en højde der gør det muligt, at lægge nye spær "oven" i de gamle. (Den nye spærfod vil så være i niveau med toppen af de gamle spær)

Spekulationerne går så på hvorvidt at husets nye dimensioner vil give et klodset udseende. Jeg har tegnet et par skitser af henholdsvis den nuværende gavl og af gavlen hvis vi bygger ovenpå.

Skitserne kan ses her: http://1sal.claus-holm.dk/

Jeg vil meget gerne have noget respons på dette projekt. Bliver huset for højt i forhold til bredden ?, Er det for bøvlet at forhøje alle murene ?, Skulle vi hellere gøre det på en helt anden måde ? osv.

Jeg kunne også godt tænke mig hvis der var nogen som kunne give et bud på hvad kvadretmeterprisen for et sådan bygge ville beløbe sig til når alt skal laves af håndværkere. (Vi har fået ét bud men vil gerne have noget at sammenligne med)

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen

Claus H. Andersen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Claus Holm (den 18-02-2003).]

Med venlig hilsen

Claus Holm
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det vil blive en lidt speciel konstruktion..
Med skrå lofter under en første sal. Men ummidelbart kan jeg ikke se noget problem i proportionerne på huset, højde i forhold til bredde og facademurenes højder.

Men hvilket materiale er huset opført i ??
Og hvordan laver du overgangen mellem den nye mur og den ganle ??? Det skal helst ikke kunne ses tydeligt. Måske en vandskuring vil være sagen ??

Men kan du komme op og få et godt kig mod hav og andet spændende er det klart at foretrække frem for at forlænge huset i 1 plan.

Overvej også meget grundigt hvilken indretning du vil have ! I såvel det nye som det gamle hus.

Du skal være opmærksom på at du "kun" kan få et rum i bredden på overetagen. Men du har jo også god mulighed for at få et rum i hver ende og et rum i midten. Dit totale areal vil også blive størrere ved en 1 sal end ved udvidelse af stueetagen på 50 kvm.

Overvej desuden om ikke du skal have en kvist eller to for at kunne udnytte din overetage optimalt og nyde udsigten.

Kviste har vi tidligere diskuteret meget her på siden så prøv at søge efter dette emne her på siden.

Så videre med blyanten og overvej fordele og ulemper nøje.

Hvad angår prisen så arbejd lidt længere med projektet og få så et par tilbud på projektet fra et pat håndværkere. Du kan benytte dit nuværende tilbud som retningsgivende. Jo mere præsis dit projekt er beskrevet er jo færre muligheder har håndværkeren for senere at hæve prisen fordi det ikke var med i det oprindelige tilbud...

Venligst Njord

MVH Njord
Hej,

Tak for dit svar.

Huset er opført i røde mursten og er i øvrigt fra 1958. Jeg har haft en murer til at kigge på stenene og han vurderede, at han godt kunne finde nogle sten der kom meget tæt på de gamle.

Jeg er med på at bredden kun er til ét rum. Det er tanken at dele 1. salen op i et soveværelse på ca. 20 kvadratmeter ved at lave en væg i hele bredden. Der skal så være stue i det resterende.

En kvist eller to lyder som en god men også dyr idé ??

Jeg fik ikke tidligere fortalt at huset er 11 meter langt. (Der er så en forskudt tilbygning på den ene gavl som der ikke skal 1. sal på)

Kender du målene på et typisk hus i 2 plan ? Det kunne være rart at have noget at sammenligne med.

/Claus

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej Igen

Jeg kender ikke lige nogle typiske mål da de ofte er meget forskellige..

Jeg har selv et hus med 1. sal, selve huset er 7,91cm bred og mellem skunk stolperne på 1. sal er der ca 6m Skunkstolperne er ca 80 cm høje, altså sidevæggen er kun ca 80 cm høj.

Vores hus er bygget som en gammel skole eller lignende, altså uden udhæng. Men med tegltag og murede gesimser.

MVH Njord
Hej igen,

Hvor høje er dine facademure og hvor højt er huset i alt ?

Endnu engang tak for hjælpen.

/Claus

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej Igen

Jeg kender ikke lige nogle typiske mål da de ofte er meget forskellige..

Jeg har selv et hus med 1. sal, selve huset er 7,91cm bred og mellem skunk stolperne på 1. sal er der ca 6m Skunkstolperne er ca 80 cm høje, altså sidevæggen er kun ca 80 cm høj.

Vores hus er bygget som en gammel skole eller lignende, altså uden udhæng. Men med tegltag og murede gesimser.

Dette giver høje side mure. men disse kan jo skjules med tagudhæng. Det afhænger af bredden på udhæng og spærenes konstruktion, samt om du laver flad underside på udhænget eller det følger tagets skrå flade.

Men med tagudhæng kan du også få en relativ breddere rum indvendigt en uden udhæng. Her ser jeg bort fra muligheden for en høj trempel.

Jeg mener dit hus kan blive mere harmonisk en det er nu !! Jeg mener at en del 50 - 60'er huse er for lave i sidemurene. Jeg kan heller ikke lide 1 plans huse hvor der ikke er muret over vinduerne, det er det billigste at undgå. Men smag er jo meget forskellig..

Hvad angår prisen på en kvist er den ret billig.. Jeg fik en godt 3 m bred taske kvist for under 30.000 ekstra. der er et 4 fags Velfac vindue i fronten af min kvist. Men min overetage er endnu kun forberedt til udnyttelse så det bliver sikkert lidt dyrere når det skal laves færdigt af en håndværker. Men en plan flade koster jo også lidt..

Ellers sæt rigeligt med Velux vinduer i taget. Men overvej nøje hvilket rum du får indvendigt og hvolken effekt det har på arkitekturen på netop dit hus.

Med en kvist, specielt en relativt bred taskekvist vil du kunne få et større gulv areal med gå højde, det vil ellers blive en ret smal "tarm" gennem dit hus.

PS dit tag udhæng er tegnet meget lille !!
Enten skal det væk eller værre større !!

Jeg vil forsøge at finde nogle billede og sætte dem ind her på LDS

Venligst Njord smile

MVH Njord
Annonce
Ja jeg fik vist sendt et indlæg før det var færdigt !!

Men hvis du vil sende en mail til mig privat eller lade din mail fremgå af din "profil" vil jeg maile lidt billeder til dig.
De fylder lidt og kan derfor måske være sværre at få ind på denne side..

Eller du må hjælpe med opskriften på en side som din hvor der kan udstilles billeder osv..

Så kan jeg jo også "prale" lidt over for de andre her på siden !!

Venligst Njord

MVH Njord
Hej,

Min mailadresse er synlig nu. Hvis du også gerne vil have at andre der følger med i denne tråd, skal kunne se billederne, kan jeg bare ligge dem op på min server hvor jeg også har lagt mine skitser.

P.S. Udhænget er bare tegnet med de mål som det eksisterende udhæng har.

/Claus

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej Claus.

Jeg har selv lavet noget der minder en del om dit projekt. Se billeder og kort konstruktionesbeskrivelse her: http://www.lav-det-selv.dk/ubb/Forum2/HTML/001334.html

Jeg har et par kommentarer til dit projekt:

1. Lad spærfoden gå 30-50 cm udover muren, så du får noget mere udhæng. Det får huset til at se mere harmonisk ud, med de høje mure du har. 1 meters udhæng er faktisk ikke meget.

2. Du skal have understøttet spærene på midten, da du har ellers har en meget stor spænvidde. (må max være ca. 4,5 m, hvis det skal kunne betale sig) Kig her: http://www.ringstedspaer.dk/hanebaandsspaer.htm
Du skal have beregnet om du kan lade de nye spær blive støttet at gamle, hvor toppen er savet af. (tvivler jeg lidt på) Ellers skal der være en limtræsbjælke hele vejen gennem huset.

3. Har du checket i lokalplanen, om du må bygge så højt? I vores lokalplan står der at byggehøjden ikke må overstige 7,5 meter.

Hvis du har lyst er du velkommen til at kigge forbi, og se hvordan vi har lavet det.

Mvh
ThomasB
Hej Thomas,

Tak for dit svar.

Jeg havde faktisk overvejet at lade spærrene være bredere end huset men vidste ikke om det var en løsning man måtte bruge. Det vil jo også give 1. salen en større bredde.

Jeg tror faktisk at de eksisterende spær bliver understøttet af en langsgående rem, men det må en nærmere undersøgelse belyse.

Jeg har faktisk ikke hørt kommunen hvor højt jeg må bygge, men regner med at aflægge dem et lille visit senere på ugen.

Hvor i landet har du bygget din fine 1. sal ?

/Claus

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej Claus.

Man må godt lade spærene går ud over remmen og ja, det giver en del mere plads og et pænere "look".

Den eksisterende rem i midten af huset, er sikkert ikke nok. Du skal lige have beregnet om den kan holde, men ellers er det jo "bare" en limtræsrem du skal have op og den er ikke voldsom dyr.

Vedr. pris, så har jeg en kollega, som har fået sat førstesal på deres hus, mener den blev ca. 50-65 kvm. Der er dog også lavet badeværelse. De gav ca. 500.000,- Og loftet i stueetagen blev samtidig renoveret.

Du skal forresten lige være opmærksom på din byggelinie når murene bliver højere.

Min "fine" byggeri (det er altså kun indvendigt på førstesalen at det er fint) ligger i Hørsholm.

Mvh
ThomasB
PS. Jeg kan anbefale dig at købe bogen "Den Private Bygherre" skrevet af Jan Stadsbjerg og Jan Felland fra www.netarkitekten.dk (Jan felland er som regel herinde under JanF)
Den er rigtig god. Hvis ikke selv du vil købe den, kan du låne den af mig, eller på biblioteket, men jeg vil anbefale dig at erhverve dig den.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis