Etablering af førstesal eller ej ?

Hej,

Vi har et 1-plans hus på 108 kvadratmeter som vi gerne vil have udvidet med ca. 50 ekstra kvadratmeter.

Vi har mulighed for at bygge videre ud i 1 plan i forlængelse af den ene gavl og vi har mulighed for at bygge ovenpå den eksisterende bygning.

Vi er umiddelbart mest tændt på at bygge en 1. sal, da vi fra denne vil få en rigtig god udsigt ud over marker og hav.

Imidlertid er dennne løsning også den der giver de fleste hovedbrud da den nuværende tagkonstruktion er lavet med en slags saksespær hvor underlofterne så er sømmet direkte op på de skrå spærfødder. Vi vil meget nødigt hen og pille lofterne ned og er derfor blevet foreslået at forhøje alle facade- og gavlmure således at de vil komme op i en højde der gør det muligt, at lægge nye spær "oven" i de gamle. (Den nye spærfod vil så være i niveau med toppen af de gamle spær)

Spekulationerne går så på hvorvidt at husets nye dimensioner vil give et klodset udseende. Jeg har tegnet et par skitser af henholdsvis den nuværende gavl og af gavlen hvis vi bygger ovenpå.

Skitserne kan ses her: http://1sal.claus-holm.dk/

Jeg vil meget gerne have noget respons på dette projekt. Bliver huset for højt i forhold til bredden ?, Er det for bøvlet at forhøje alle murene ?, Skulle vi hellere gøre det på en helt anden måde ? osv.

Jeg kunne også godt tænke mig hvis der var nogen som kunne give et bud på hvad kvadretmeterprisen for et sådan bygge ville beløbe sig til når alt skal laves af håndværkere. (Vi har fået ét bud men vil gerne have noget at sammenligne med)

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen

Claus H. Andersen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Claus Holm (den 18-02-2003).]

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej, Vi har et 1-plans hus på 108 kvadratmeter... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Højden på huset i forhold til bredden svarer til vores eget hus (og mange andre), som har høj kælder og 1. sal, og det ser jo meget pænt ud smile Du kommer tæt på 8 meter, som vist nok er det højeste man må bygge, men så længe det ikke er over...

I forhold til et hus med høj kælder tror jeg det kommer til at se lidt mærkeligt ud, da døre og vinduer sidder "forneden", men det er lidt svært at forestille sig.

Har du i øvrigt tænkt på, at den trappe, der giver adgang til 1. sal skal være tilsvarende høj og dermed kommer til at fylde en del?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
ThomasB >>> Blev din kollegas førstesal etableret udelukkende ved brug af mosregistrerede håndværkere eller lavede han meget af det selv ?

Hvad mener du med byggelinie ?

Jeg har faktisk allerede købt bogen og er ved at pløje mig igennem den...:-)

ThomasPont >>> Ja, det er også meget det med vinduerne jeg tænker på, men i dag sidder de helt oppe uden at der er muret over dem, og det mener jeg nu heller ikke er særlig pænt.

Det med trappen havde jeg ikke overvejet men det må vel kun være i stueetagen det tager lidt mere plads ?

/Claus

Med venlig hilsen

Claus Holm
ThomasB >>> Mente du det da du sagde, at jeg måtte komme forbi og se dit byggeri ?

Jeg har nemlig et møde i Birkerød på fredag og så er der vist ikke langt til Hørsholm

/Claus

Med venlig hilsen

Claus Holm
hvad angår trappe vil ganglinien være længere jo højere du ønsker trapppen skal værre, altså afstanden mellem gulv i stuen og gulv på 1. salen. Det forudsætte samme trinhøjde og dybde.

Jeg tror du skal tegne dit hus op med den konstruktion den har nu, med sokkelhøjde vinduer i snitten og skråtloft i stueetagen, den nuværende spærkonstruktion der holder tag og loft. Prøv så at indtegne et forslag til nye spær, og højere sider på huset, udhæng og hele tjavsen. Det er et arbejde at gørre, men jeg er sikker på at det giver det bedste resultat. Her kan du også indtegne et forslag til trappe, Kig på nettet og få en fornemmelse for hvordan målene typisk ligger på en trappe med den afstand mellem de to gulvniveauer du vil få i dit hus.

Hvis du ikke er vant til at se på tegninger, og egentligt også ellers, så tag tegningerne under armen og hør blandt venner og bekendte samt kolegger om hvad de mener !! Bed om en ærlig vurdering, ikke bare noget med at det ser da fint ud.. Det er jo før tømreren og mureren går igang at du kan lege.. Når først de er igang er der ikke meget at gøre.. Ikke uden at det koster både tid og penge..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej igen.

Byggelinie er afstanden til vej og skel, i forhold til højden på huset.
Jeg kan ikke lige huske reglerne, men det er noget med at man tegner en linie ud til vejen, i en eller anden vinkes. (1,4 ud og 1 op)

Ja, selvfølgelig kan du komme forbi.
Skriv en mail til mig, så skal du få mit telefonnr. og så kan vi lige tales ved.

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis