Brændeovn med vandtank

Er der nogen, der har erfaring med en brændeovn med vandtank?

Jeg vil især gerne vide noget om tilslutningen, da jeg skal have lagt rørene i etageadskillelsen, inden jeg kan lave gulv på 1.salen. Brændeovnen skal stå midt i huset. Rørene til den eks. centralvarme løber i skunken.

Kan jeg nøjes med at trække 2 rør, der senere kan tilsluttes de eksisterende rør i skunken og brændeovnen i stuen?

Jeg skal måske nævne, at jeg har åben ekspansion, der er tilsluttet både frem og retur ca. 10 meter vandret fra det sted, jeg vil tilslutte brændeovnen.

Jeg tænker også lidt på solvarme. Tilsluttes det også de eksisterende fremløbs- og returrør på 'et passende sted' ? Hvor stort areal skal solfangere have, for at der er et rimeligt udbytte? Det vigtigste er at det kan give varmt vand om sommeren.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du bestemt dig for hvilken ovn du skal have? Så er rørdimensionen jo nok givet af tilslutningerne på denne.

Går udfra du vil have systemet til at virke ved naturlig konvektion, dvs uden pumpe? I så fald skal du have rørene så store som muligt og med så få knæk som muligt.

Jeg har selv et fastbrændselsfyr forbundet med en vandtank 2½ meter over gulvniveau, her har jeg brugt 2" rør - men det er også et 24kW fyr og vandtanken er på 2,2m3
jo, men dimensionen er jo i forvejen bestemt (begrænset) af de rør, der i forvejen er til fremløb / retur. Jeg mener at det er 3/4", så spørgsmålet er om det er nok. Nogle siger at man kan bare sætte den (brændeovnen) i serie på returledningen og så med en shunt ved brændeovnen 'kortslutte' før ovnen, hvis / når den er kold.
Det vil sandsynligvis kunne lade sig gøre. I hvert fald tror jeg ikke naturlig konvektion kan lade sig gøre i 3/4" rør, men hvis du kobler den i serie med centralvarmen har du jo pumpetryk til at drive vandet.

Sidste vinter havde jeg mit fyr koblet direkte ind (med 3/4" rør) uden akkumuleringstank og der kunne jeg ikke fyre igennem uden kogning med mindre jeg lukkede ned for luften konstant. Men som sagt har mit fyr nok 3-4 gange større effekt end din ovn så det er nok ikke et problem i dit tilfælde.

Ang din ekspansion må der ikke være faldende rør mellem ovnen og tanken - dvs kun stigende eller vandrette rør - det er nok lidt vanskeligt at lave med 10m afstand.

Har du købt/påtænker at købe ovnen gennem en forhandler? I så fald burde han kunne rådgive dig mht installation og dimensionering af lagertank.

Jeg har dog ingen erfaring i den retning så jeg vil være ked af at lokke dig til noget forkert
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis