Batterilader på påhængsmotor

Hej folkens,

Efter at have konkluderet at min gamle 5 hk yamaha motor har opgivet ånden, stillet pladerne og givet op, er jeg nu gået igang med at se mig om efter en anden motor.

Det store spørgsmål er nu om man altid kan udtage en spænding fra motorens spole, tilslutte den igennem en diode og ændre spændingen til 14,4V og så bruge den til at lade sit batteri op med? Eller kræver det, at motoren er født med to lader-ledninger fra start af?

Er der nogen der har erfaringer med at fifle med dette selv?
Og er der monstro nogen der ligger inde med en motor til salg et sted i København på en 3-5 hk til en fornuftig pris?

Tak for det
- Peter
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke en motor på 3-5hk vil være i stand til at lade et batteri hvis den ikke er født med en lader.
Det er ikke bare..
Men der er to måder. Den ene er at få fat i en ekstra "tændspole" (jerndims med spole på) fjerne den gamle spole og vikle en ny spole på. 1-2 mm lakisoleret kobbertråd burde gøre det. Så kommer problemet. Få plads til den ekstra "Tændspole".
Når det er ordnet så skal du bare have ensretted vekselstrømmen og reguleret spændingen.
Den anden måde: med en form for mekanisk forbindelse til motoren, driver du en 12V motor rundt, som virker som en dynamo.
Det er begrænset hvad der kan leveres af effekt.

Mvh Thomas

Virker gear og skrue på din gamle motor?
Jeg vil bygge en elektrisk bådmotor. Jeg har et par motore at vælge imellem,
men mangler et ben med gear og skrue.
Har du den endnu og vil du af med den?

Mvh Thomas

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis