Kan ikke få bremsetromler af på en Ford Escort 1,6 1994

Jeg kan høre en mærkelig skurende lyd når jeg bremser hårdt op og derfor troede jeg først, at det var bemseklodserne foran, men de fejlede ikke noget, der er stadigvæk god belægning på.

Jeg går derfor ud fra at det må være bremsebakkerne bag på, som er slidt ned. Men jeg kan ikke rigtigt få bremsetromlerne af. Der sidder en stor mødtrik på akslen, som jeg går ud fra, skal løsnes for at få tromlerne af, eller skal den/de? Jeg har en top (30)+nøgle, men det er mig umuligt at løsne møtrikken. Jeg kan se at det ikke er links gevind i den side jeg har prøvet at løsne møtrikken.

Hjælp! hvad gør jeg for at få tromlerne af, så jeg kan se om det er bakkerne der er slidt ned? Jeg skal til syn den 23 marts 06.

Med venlig hilsen







GBN
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Trykluftsværktøj! :-)

Kender ikke noget til bilen som sådan, men det er sådan jeg skildte mine bremser ad på min gamle opel raket.

Lim og dykker - så går det aldrig i stykker.

Der er så 2 muligheder.

Enten et jernrør af solid karakter på en meters penge som forlænger til topnøglen eller et besøg på et værksted med trykluftværktøj.
Hej.
det er her mekkernes uddannelse kommer ind i billedet, vi har ikke stået i lære i 4 år for at spise de andres madpakker, så hvorfor skulle du bare lige kunne gøre det???? nå spøg tilside.
du piller hjulene af, og slår med en hammer på siden af tromlen (der hvor hjulboltene sidder) 3-4 slag rundt om, og så et par dask på kanten, så kommer tromlen af, fordi "gnæk gnæk" der er løse tromler.
mvh autoole
Hej
Ole har givet svaret på hvad du skal gøre.Men jeg mener, når du er så uerfaren med bremsearbejde,at du forsøgte at afmontere hele navet,skal du køre på værksted med bilen,både for din egen og andres skyld.
Vi har en mærkelig lovgivning herhjemme for hvad man må gøre selv.Jeg må feks ikke selv montere vandrør i mit hus,selv om at det er ufarligt for nogen,det er kun matrialer det kan gå ud over.Men Bremser på min bil må jeg gerne selv rode med selv om at det kan få katastofale følger for mange mennesker ,hvis jeg ikke har tjek på hvad jeg laver.
Og jeg er ikke mekaniker.Jeg undrer mig bare en gang imellem over reglerne om hvor man kræver autorisation på et stykke håndværk.
Mvh
Torben
Annonce
hej

2 gode råd:
- køb haynes reparations manual til netop din bil. Så laver du ikke fejl
- åben begge sider som beskrevet af Ole , lav så den ene side mens du har den anden til sammenligning og vice versa.
Så spiller det.

mvh Anders
Tak for de mange indlæg, det er dog kun indlæget fra "Ham selv" jeg kunne bruge, og det virkede.

På min bil skal møtrikken og dermed også navlejet af, for at man kan få trumlen af.

I øvrigt ved jeg godt hvad jeg har med at gøre, selv om jeg ikke er uddannet mekaniker.

Men hvis der er noget jeg er i tvivl om, ja så spørger jeg her på "Lav det selv", det er jo det siden er beregnet til.

Jeg låner ofte Fordbogen på biblioteket, hvis der er noget jeg vil vide om bilen.

Bakkerne var i øvrigt ikke nedslidte, der var stadigvæk ca. 2 - 3 mm belægning tilbage og de var slidt jævnt. Men da det nu var skilt af, fik det en god gang olie. (ikke belægningerne).

Så den lyd jeg har hørt når jeg bremser, var ikke p.g.a. nedslidte bremser. Kunne måske skyldes salt?

Jeg er i gang med at gennemgå hele bilen for rust. Den er ikke slem.
Indtil til videre et enkelt hul i c-panelet som er blevet svejst.

Med venlig hilsen







GBN
Jeg har lige checket i min haynes bog og det ser faktisk ud til at du kan/skal løsne 4 bolte fra bagsiden af den faste del. Derefter kan du tage tromlen og navdelen af.

Måske det er nemmere til en anden gang?

Mener i øvrigt du bør skifte bakkerne hvis de er 2-3mm, det er en billig livsforsikring og sparer dig for bøvlet med at skille bremserne ad om 1 år.

ps
Hjullejet skal spændes med 260Nm når du samler igen...
Til Raun

Tak for oplysningen om spændemomentet på 260Nm, jeg var faktisk meget i tvivl om hvor meget jeg skulle spænde, og desværre har jeg ikke en momentnøgle, så jeg ved ikke hvor hård jeg har spændt.

Nøgle + rør var ca. 0,6 meter og det jokkede jeg på da jeg spændte, men hvor stor er kraften fra mig? jeg stod ikke på røret.

Hvad betyder det, hvis momentet er for lillet eller for stort?

Jeg smurte selvfølgelig lejerne godt ind i fedt inden jeg monterede, men når jeg køre i bilen nu, er det som om jeg kan høre en anelse bankede lyd. Kan det være fordi momentet er forkert? Lejerne så ikke ud til at fejle noget.

Med venlig hilsen







GBN
Sidder der ikke 2 huller i sådan nogle sataner. Disse huller har gevind så man kan "aftrække" tromlerne med nogle passende bolte, dette efter man har dasket lidt til dem.

De kan jo binde som bare fanden hvis bakkerne sidder nede i et slidt spor i tromlen.

Ved godt du har fået skidtet af, bare til andre der ikke kender hullernes magi. Eller er det kun på Fiat og VW det findes.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis