male altan i galvaniseret stål?

Er det realistisk selv at male en altan i galvaniseret stål, så det kan holde?? Vi vil gerne have leveret en færdig halvbue-altan, der monteres ud fra kvisten og understøttes af to søjler på fundament. For at få den til at passe til det hvide træhus, vil vi gerne have den malet hvid, men leverandøren mener, at man er nødt til at vente et par år, før man maler på galvaniseret stål. Han ved dog ikke rigtig hvorfor. Omvendt siger Dyrup i deres vejledninger, at man kan male på galvaniseret jern med acrylmaling, hvis der først vaskeslibes med grundrens tilsat 5% ammoniak.
Er der nogen, som har erfaring med det? På forhånd tak!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt vil jeg overveje det hele igen inden jeg malede galvanisert jern.
Ikke fordi det er galvaniseret men jeg mener at en galvaniseret altan er vældig neutral, og har en evne til at falde i med omgivelsene. Måske i mindre grad ind mod huset, men nå du ser altanen fra forskellige andre retninger. SÅ vil den falde i mod himlens blå/grå nuancer... Kig lidt rundt på skilte, lygtepæle osv.. de falder ret godt ind. dels pga farverne og dels er det noget vi har vænnet os til at se mange steder og i mange samenhænge.

Bare et lille "Øf"

MVH Njord
Vi har ombord på de skibe jeg arbejder på, selvsagt en masse ting der er galvaniseret. Alle vantskruer, beslag osv.

Da vi for 5 år siden skiftede alle de galvaniserede ting ud, var der en ivrig matros der malede det hele. Langt henad vejen er det spildt arbejde, da malingen skaller af. Grunden til det er, at galvaniseringen gasser af de første par år og malingen derfor ikke kan binde.

Der er dog en gammel sømand der fortalte mig for et stykke til siden, at man skulle male sine galvaniserede ting med træbeskytelse, da den er "åben" og "åndbar". Har ikke prøvet det af selv.

Lim og dykker - så går det aldrig i stykker.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vi har ombord på de skibe jeg arbejder på, selvsagt en masse ting der er galvaniseret. Alle vantskruer, beslag osv.

Da vi for 5 år siden skiftede alle de galvaniserede ting ud, var der en ivrig matros der malede det hele. Langt henad vejen er det spildt arbejde, da malingen skaller af. Grunden til det er, at galvaniseringen gasser af de første par år og malingen derfor ikke kan binde.

Der er dog en gammel sømand der fortalte mig for et stykke til siden, at man skulle male sine galvaniserede ting med træbeskytelse, da den er "åben" og "åndbar". Har ikke prøvet det af selv.

Lim og dykker - så går det aldrig i stykker.

Man kan godt male på galvanisering, men det kræver en let sandblæsning absolut ingen fugt på emnerne og særdeles gode malinger, herunder tørrekabiner osv. - det er ikke noget for en hobbymand.

Det tidligere Herning Galvanisering (nu DOT - dansk overfladeteknik, www.dot.dk ) maler på nygalvaniserede emner. Jeg har en fortid i firmaet men kender ikke deres nuværende maleprocedurer, men dengang jeg var der var det absolut ikke for hobbyfolk. Een af de første maleropgaver vi havde var søjlerne til glasoverdækningen på togstationen ved kbh lufthavn.

HVIS du ønsker at male terassen vil jeg foreslå dig at få den galvaniseret og lakeret hos DOT.... og nej, jeg får ikke procenter for at reklamere smile
Hej.

Har rigtig gode erfaring med epoxy grunder+maling på galvaniseret jern, 10 år indtil videre. Det er rigtigt at man bør vente til overfladen bliver lidt mat. Det er mig bekendt udelukkende for at malingen har lettere ved at binde. Husk at maling ikke holder længere end bunden er, før du maler !

Du må under ingen omstændighed slibe på overfladen !

Fordelen med epoxy maling er, at det ikke bliver hård og skaller af som oliemaling. OK, prisen er højere (2-3 gange). Kan købes i 3/4 liters dåser hvor man handler med tilbehør til skibe. Husk også at få noget affedtningsvæske når/hvis du.......

Øh, den med træbeskyttelse har jeg aldrig hørt før men lindolie eller bedre en blanding af lindolie og trætjære er set brugt med god holdbarhed. Også på rustent kern. Overfladen bliver som lakeret og det tager mindst 1 uge at blive støvtørt hvor skidt og møj sætter sig. Du bør under alle omstændighed undgå dette HVIS altanen skal være hvid.

God arbejslyst Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Jeg mener, der er en helt anden ting, som man også skal tage i betragtning. Malet stål kan, og især hvis det er hvid, godt blive grøn af alger, det gør zink ikke, det har lidt den samme effekt som kobber.

Mvh. Carsten.
Tak for de mange oplysninger - det er virkelig et brugbart og hjælpsomt forum her. Det lader til, at epoxyløsningen er gennemprøvet, og så må jeg jo tage alt det andet, inkl. omkostningerne, med i betragtning. Scandinavian Steelhouse vil udregne en pris til mig på, hvad det vil koste at få dem til at male den før levering. Så må jeg jo prøve at sammenholde de to ting. Et større arbejde ville det i hvert fald blive, og indlæggene har da fået mig til at overveje en altan i træ i stedet for...
Hej

Med en træaltan må du påregne at skulle male jævnligt. En altan står temmelig frit og er meget udsat vor vejret.
En genbo af mine har en træ altan. Den er kun fire år gammel men allerede malet et par gange og den ser hurtigt lidt frønnet ud igen.. der er algevækst osv. SÅ den se ærligttalt lidt slidt ud.

Overvej i stedet om en galvaniseret løsning er noget du estetisk vil kunne acceptere... Hvis ikke som galvaniseret, så overvej at få en galvaniseret malet fra fabrik.

MVH Njord
Jeg har et sted hørt at pulverlakering er den bedste måde at få malet galvaniseret jern.
Du kan dog ikke gøre det selv.

Et alternativ kunne være kun at pulvermale altanen. Det er meget modstandsdygtigt over for rust, og ser knaldgodt ud.
Det slår mig da lige....man kan jo sagtens male galvaniserede rør til radiatorer o.l. Skulle man så ikke kunne bruge samme maling til en udendørs altan?

Det eneste problem jeg umiddelbart kan se, er en smule gulning. Men den er jo også på radiatorer.

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også