Hjemmelavet forchromning?

Er der nogen som kender til forchromning af mindre emner, som feks.
mc dele. Kan det lade sig gøre. I så fald hvorledes?

m.v.h.

Kimskælder
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forkromning af små emner vil enhver forkromningsanstalt kunne klare

Det er nok ikke lige det råd du søger... Men måske en lille kemikker vil kunne komme med en "opskrift" på hjemme kromning.

MVH Njord
hej
der kan jo senere komme en expert og perfektionere processen.
Indtil da kan jeg fortælle, at een metode er som følger.

Man tager et glas-plastkar, som fyldes med en væske ( elektrolyt ) , jeg kan ikke huske, hvad det er. Skal man forkrome jern, anbinger man i første omgang kobber i den ene ende af karret, i den anden ende anbringes emnet. Kobberet forbindes til plus, emnet til minus af en svag jævnstrøm. Derefter gør man det samme med krom.
Metallet vandrer gennem elektrolytten fra + til -. Kobberet er der kun for at rustbeskytte jern. og kan undværes ved f. eks bronze.
Processen er i virkeligheden simpel, men man skal selvfølgelig vide hvilke væsker, der skal bruges. Det er også muligt at + - skal byttes om, det er mindst 25 år siden jeg gjorde det sidst.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Forkromning der duer til noget indebærer nogle ret så giftige og farlige kemikalier bl. a. cromsyre og cyanid . Du kan ikke købe dem frit og skal også have en speciel miljøtilladelse for at bruge dem.
Blander man noget forkert er det den sidste handling i dette liv.
Som hobbymand er chancen for en tilladelse lig nul.
Der findes fra gammel tid nogle pensel galvaniseringssystemer som kunne fås i hobbystørelse. Jeg ved ikke om de er i handelen mere.
Forkromning uden det giftige og miljøfarlige stads duer ikke til ret meget.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også