lægning af lamelparket

hejsa

jeg skal til at lægge 25 kvm trægulv i en stue den er firkantet og den er 6.46 * 4 m hvordan er det bedst at starte brædderne er 2.23 * 0.20 m jeg havde egentlig regnet med at gøre følgende

følgende bræddelængde:

2.23 2.23 2.0

1.0 2.23 2.23 1.0

og så bare skifte mellem de 2 slags rækker men det har jeg fået at vide at man ikke bare må nøjes med 2 forskellige slags rækker!!

er der nogen der har nogle forslag til en nem og forståelig opstart af et sådant dilemma??

jeg har læst på de forskellige gulvfirmaers hjemmesider men der er det den gængse med at bruge stumpen fra første række til start i række 2 osv. men det kommer ikke til at passe for den bliver jo kun 23 cm
skal jeg selv lave en stump på feks 50 cm.
så det bliver følgende.

2.23 2.23 2.0

0.50 2.23 2.23 1.5

1.0 2.23 2.23 1.0

1.5 2.23 2.23 0.5

og så forfra igen altså 4 forskellige rækker
der er vel grænser for hvor mange forskellige slags rækker man kan lave hvis enderne "træstød" skal forskydes med min. 50 cm

for god ordens skyld skal det siges at undergulvet er et gammelt ramponeret bøgeparket og det er rimelig plant det har fået en gang flydespartel "planemix 20" de værste steder :oops:

regner med at lægge dem på den lange led da lysindfald sker fra en af de lange sider.

håber der er nogen der har stået i det før :lol:

på forhånd tak for evnt. gode råd og hints

venlig hilsen
kristian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge 3 skarringer.

2230 mm
7433 mm
1486 mm

Så er du over de "50" i forskydning og får minimal spild.

Mvh
CZP
som anbefaler Islandske naturprodukter fra:
www.natur-produkter.dk/sb
Citat fra czp

Jeg ville vælge 3 skarringer.

2230 mm
7433 mm
1486 mm

Så er du over de "50" i forskydning og får minimal spild.




hej igen jeg har snakket med en tømmer om det der med 3 forskellige rækker, og han siger det bliver grimt ,
fordi der bliver sådan et fast mønster for enderne der kommer til at gå igen. Det samme gælder for 4 rækker,
han er ude i at man skal starte med stumpen men for mig at se kan man maks lave 4 forskellige rækker når man skal forskyde med 50 cm det der må gøre sig gældende i hans overvejelser må være at han så kan forskyde med nogle få cm. er det flueknepperi eller bliver det virkelig grimt med det her gennemgående mønster og er det noget man vil ligge mærke til.

håber på yderligere svar

venlig hilsen
kristian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Angående dit problem med afstanden mellem samlingerne, kan jeg kun svare at det er helt op til dig selv sålænge du overholder overlægs længden.
personligt vil jeg nok vælge en anden løsning , nemlig at starte med en kvart længde og når så mønstret gentager sig så starte med en anden længde således at der ikke er for mange samlinger der flugter...
Det har ingen praktisk betydning men er kun for syns skyld..

Du skriver at du planlægger at lægge det på det gamle gulv.. Husk at lægge noget imellem da det ellers vil larme lidt når du går på det.
Brug feks en skum måtte i ca 2 mm tykkelse. Følg brugsvejledningen der er med, ellers dækker garantien ikke hvis der er noget galt.

held og lykke med det..
kan det virkelig passe at man ikke skal bruge slagklods til sådan et klik gulv

"joker" fra timberman 13,5 mm tyk

jeg har prøvet om jeg kan trykke dem sammen men det kan jeg ikke ???

i brugsanvisningen står der at der skal bruges en klods men i forretningen siger de at det bare skal klikkes sammen "taeppeland" er det mig der er 10 tommelfingre eller skal de have et lille klask for at få dem på plads i den korte side.
Ang slagklods ... så ja det kan passe..
Jeg bruger altid slagklods og trækjern til montage af gulve.
Jeg bruger det ikke så meget i de langsgående samlinger men til at banke ende samlingerne sammen med..
Jeg ved godt det i realiteten kunne undværes men den holder ikke altid..

trækjernet er et must når man når til modsatte væg og ikke kan vippe det sidste brædt ned sammen med at man trækker det mod sig selv.
Desuden har de to stykker værktøj den egenskab at de er beregnet kun til gulve, og dermed ikke laver mærker som mange andre ting kan gøre...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også