British Seagull

Har lige købt en Seagull fra 72.
Er der nogen som sejler med sådan en? Der står på tanken ( en klæber der er sat på) at der skal 9 % olie i !!!
Det syntes jeg lyder ret vildt.

Hvis nogen sejler med en seagull vil jeg gerne høre hvad i bruger.

-og så lige en hilsen fra Strib.
Søren.
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren
Jeg har også sejlet med en Seagul engang, på en 30 m2 spidsgatter. Det er rigtigt, at der skal meget olie i motoren. Det vil sode tændrøret så du skal rense det ret tit. Jeg ved ikke hvorfor der anbefales så meget olie!
Men husk det er den "Bedste motor i verden"
Go`fornøjelse
Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

hej Søren.

du kan gå ind på www.saving-old-seagulls.co.uk

standard skal alle BS lavet før 1978 køre på 10%, men nogen kan modificeres til 4% det kan der læses om her.
her kan du også finde bygge år og type, ved hjælp af det indgraverede kodenr. grunden til det høje olieindhold, var delvist for lave en motor, som tålte en tur i baljen, og som bare kunne stuves væk, når den ikke skulle bruges. blev brugt meget under krigen på gummibåde, desværre giver det en dårlig økonomi. den megen olie medvirker også til at holde motoren tæt i hovedlejerne. jeg har lige købt en fra 1959, som kørte fint, men som, nu er afskilt for kosmetisk og lidt teknisk restaurering. den passer aldermæssigt til min bådtype. biggrin

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
OK - tak for svarene. Så må man vel bare vende sig til tanken om at lægge et blåt slør efter sig :?

Hvordan stopper man den igen? Jeg kan ikke finde nogen afbryder eller noget. Lukker man bare for brændstoffet og så venter til den dør ? ( ikke så fedt i en havnemanøvre måske....)

Det eneste der ser ud til at være defekt er en lille plastic sikkerhedspal som er brækket (billedet) Nogen der ligger med dele??

-og så lige en hilsen fra Strib.
Søren.
du kan købe næsten alt via " ebay " der er både auktioner og faste butikker. hvad er der stemplet i din motor ?. du lukker for gassen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er stemplet W 223F8
Hvis jeg tolker det korrekt er det en Century 100 nr. 223 produceret i Juni 1968. (ikke fra 72 som jeg troede)
Jeg har original papir og manual med, samt en reklamefolder (sjovt) så den er solgt i -72 i stedet.

Der er ingen gnist cry
Har checket tændrør og platiner - stadig ingen gnist. cry cry

-og så lige en hilsen fra Strib.
Søren.
Annonce
så må vi da håbe du ikke har givet for meget for den, og du slipper så også for problemet med at få den stoppet. :roll:
kom igen til seriøs snak, hvis du vil, det er for sent på dagen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
HÆ. Så kører den sgu smile Det var platinerne der sku' renses lidt bedre.
Så fik jeg mig en velfungerende Seagull for bare 400 dask, 2 sprat caramba og lidt nus med platinerne.
I'm a happy mann !!

-og så lige en hilsen fra Strib.
Søren.
Hej Søren !

Jeg har selv sådan en 6 HK Seagull jeg købte den i 1978 og den har kørt upåklageligt altid, men er en "grissebasse" med olien, som du vil kunne se i instruktions bogen skal du skifte olie i gearet for hver tiende drift time, der er ingen simmer ringe ved udgangsakselen til skruen.
Jeg har dog experimenteret mig frem til at bruge en selvblandet olie, bestående af 2/3 stævnrørs fedt og 1/3 kædesavs olie så kan du godt kører 25 30 timer før du skal skifte.
Den lille pal du mangler har ikke så meget betydning, jeg har dog filet en til af et stykke aluminium. Du vil aligevel blive træt af at skulle ned og låse den op hvergang du har fået tang i den fembladede propel, her har jeg en lille hjemmelavet rive med, det er meget nemmere at fjerne tangen med den frem for at skulle ligge og rode med håndkraft.
Er der også kobling på din ??
Du stopper motoren ved at skrue helt ned for gasspjældet, har den da svært ved at stoppe så giv den fuld choker, så skal den nok stoppe.
Hvis du vil have lidt mere ydelse når du lige har brug for det en kort stund, så kan du med held sprøjte ferskvand direkte ind i spjældet men kun når motoren er godt varm, jeg bruger en vandforstøver til blomster.
Nå det var lige et side spring. men tillykke med verdens bedste og mest svinende påhængsmotor.

V.h Håndværkeren smile
Jeg mangler en enkelt stump til min motor.
Pakning i benzinhane - eller hvis nogen skulle have liggende en hel ( og tæt) hane som er til salg.

Nogen der ved om der er nogen steder i DK som sælger reservedele til en seagull?
Har fundet et sted i UK, men de vil have kreditkort data mailet over......
- det ikke lige mig.

-og så lige en hilsen fra Strib.
Søren.
Hej Søren.
Jeg har haft det samme problem med at finde en passende benzinhane til min Seaguell, jeg har erstattet den med en almindelig tollehane købt ved en bådmotor forhandler, og det virker ganske udmærket.

V.h Håndværkeren
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis