Hej igen, igen.
Jeg har selv fundet en løsninng på problemet sammen med folkene i golf2.dk. Fandt ud af at problemet er overordenteligt velkendt blandt VW folket. Desværre var der ingen der kendte en kur. Men.............
"Fejlen" ligger i selve sensoren til vandstandsmåleren/elektronikken dertil. Føleren består i alt sin enkelthed i to metalpinde der sidder ned i expangtionsbeholderen. Disse 2 pinde er koblet til noget elektronik (blackbox) som måler modstanden i kølevandet. Er pindene ikke dækket af vand er modstanden selvsagt uendelig. Er der vand imellem er modstanden mindre alt efter hvor godt væsken leder. Der er 2 muligheder (teknisk forklaringer) hvori "fejlen kan ligge:
1. Måske leder (den/noget af den) frostvæske som man køber i dag ikke så godt, som det der fantes dengang systemet blev udviklet.
2. Eller også "skrider" triggepunktet i elektronikken på grund af ælde.
Det er egentelig også ligegyldigt. Kuren er simpel. Forøg arealet af pindene på følerne. Det kan i praksis gøres ved at skrælle plastikken af to kronmuffer og skrue dem på pindene. Husk de skal sidde forsvarligt fast så de ikke falder af !
Det var en venlig person i golf2.dk med nicket Nemesis der kom med en betragtning om manglende modstand. Da han i sommer, kørte med ren vand i køleren i sin VW blinkede advarselslampen også. Da han hældte frostvæske på stoppede det. Hans gæt var at modstanden var større i vand end i frostvæske. Under alle omstændigheder tusinde tak for ordene.
Det er alt herfra i denne omgang. Jeg chekker indlæget her den næste ugestid hvis nogen har spørgsmål eller eller kommentarer.
Mvh. Leif.
For at forklare hvad der er galt er det nødvendig at beskrive vandstandsmålerens virkemåde.
, men en flink person med nicket Nemesis kom med en betragtning om at han troede det hang sammen med at kølevæsken
Det viser sig at føleren til vandstanden "bare"