Påskeliljer??

Hvad gør man ved påskeliljer, når der kun kommer blade op? kan man gøre noget. Jeg er helt ny i haven og har desværre ingen erfaringere at trække på.

Tager man alle løgene op, når de er færdige med at blomstre??

Karina

/jk
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve at grave dem op når de er visnet ned, og dele dem, hvis du er heldig vil nogle af dem så blomstre næste år, men det er absolut ikke sikkert.

Jeg har flere gange købt påskeliljeløg i potter som har stået for længe hos blomsterhandleren, når jeg ser at de er ved at se trætte ud giver jeg et bud på alle de potter der står på salgsstativet, det kan give en meget fornuftig pris.

Hilsen Aksel
Ja løgene kan jo "slides op" og så er vejen frem nok at købe nye. Men indledningsvis kan du da forsøge at "genoplive". Hvis de står meget tæt bør du tynde ud (grave løgene op og fordele dem) og give lidt gødning. Især hvis de står i græs eller tæt ved andre planter, der bruger energien kan det være ndvendigt at sikre dem lidt ekstra. Og husk at nippe blomsterne af efter blomstring så energien ikke bruges på at lave frøstande, men bliver i løget.
Prøv at flytte dem, de vil helst have lidt sol, men det er ikke nødvendigt. Hvis de kun har blade og ellers står rimeligt godt, kan det være de blomstre næste år.
Det er ikke nødvendigt at vente til de er visnet ned. De kan sagtens flyttes med blade og det hele. De skal bare i jorden med det samme, de kan ikke tåle at tørre ud.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis