Det regner i min stue...

Det drypper ned fra loftet i min stue. Heldigvis har jeg en ejerskifteforsikring der skal dække omkostningerne.

Men hvor meget skal der laves? Hvis forsikringsselskabet kun vil lappe hullet i taget er det nok? Det er et 1 plans hus med skrå lofter. Dvs uden loftrum, og isolering direkte mod taget. Altså må man formode at isoleringen er gennemblødt. Skal isoleringen skiftes eller tørrer den når hullet er blevet lappet?
Hvad med underloftet (profilbrædder)? Der er ingen fugtige pletter, men kan der opstå råd og svamp med tiden pga fugten?

Jeg håber jeg fik forklaret problemet ordentligt. Forsikringsselskabet kan bilde mig hvad som helst ind, da jeg ikke ved så meget om netop dette. Så hvis der er en venlig sjæl der kan give et bud på hvad jeg som minimum bør kræve udbedret vil jeg blive meget glad.

Mvh
Carina
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Carina

For det første skal du ikke regne med at forsikringen dækker skaden, de vil helt sikkert udslå sig på en eller anden måde. Ejerskifte forsikringer er ikke det papir værd, som det er skrevet på, det har utallige eksempler efterhånden vist.

Det er svært at sige hvad der skal gøres, det afhænger af hvor omfattende vandskaden er, ofte vil isoleringen og træværket tørre op igen efter hullet er lappet, men hvis det har stået på gennem længere tid kan du godt risikerer at der allerede er opstået råd og svamp. Det er som regel en noget man først ser når man åbner op for skaden.

Mvh

------------------
Peter Madsen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeMa (den 14-11-2002).]

<p>Peter Madsen</p>
Hej Peter Madsen

Jeg ved i sagens natur ikke hvilken tilknytning/ erfaring du har inden for forsikringsbranchen, men dine udtalelser her på siden tyder på at dine erfaringer er meget begrænsede på dette område.

Min mangeårige erfaring med forsikringsselskaber, er at de behandler deres kunder utroligt godt, og lever fuldt op til hvad der står i forsikringsbetingelserne, som er den kontrakt der ligger mellem forsikringsselskab og forsikringstager.

Problemet er bare at vi som forsikringstager ikke forstår det sprog som betingelserne er skrevet i, og derfor prøver mange forsikringskunder at lave deres egne hjemmestikkede regler, eller som ovenfor giver udtryk for "de vil heller aldrig betale noget "

Jeg er bl.a. i gang med en mindre renovering i et hus hvor forsikringsselskabet på ejerskiftforsikringen har udbetalt ca. 250.000,- kr. for nylig.

Så Carina bare rolig, du har bl. a. ret til at selv vælge dine håndværkere/ rådgivere, som kan hjælpe med at få den rigtige løsning ud af dit problem.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Tak for jeres svar.

Jeg er stadig lidt i tvivl om hvad jeg bør "kræve" bliver skiftet eller undersøgt. Hvis forsikringsselskabet blot vil lappe hullet i taget er dette så godt nok? Jeg mener, så ved jeg jo ikke om der er kommet skader længere nede som først viser sig flere år senere.

Mvh
Carina

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej PeMa & Orla.

Det er ikke lang tid siden at DR havde et program om netop ejerskifteforsikringer.
En kvinde havde købt et hus, og tegnet en ejerskifteforsikring. Det viste sig så at fundamentet på huset kun var 35 cm dybt, og dette skulles laves. Det dækkede forsikringen ikke. Men hvad stod der så i policen? Der stod at forsikringen dækkede fejl og mangler, samt skader som ikke stod i tilstandsrapporten. Og så tror man som forbruger at alt er i orden, og at man er dækket ind. Hvad er en ejerskifteforsikring så værd? Ikke en pind.

Nu kender jeg tilfældigvis en tidl. forsikringssælger, som har fortalt at når kunden spørger om hvilket ting forsikringer dækker, så svarer sælgeren blot, at den dækker ALT. Når der så sker en skade, bliver kunden henvist til at det dækker skaden ikke, og de kan bare kigge i policen, for der står at den ikke dækker ditten og datten. Men sælgeren sagde jo...
Sådan er den branche generelt, og det skal man bare vide. Man skal stole meget lidt på forsikringsselskaber, og få ALT på skrift.

Til gengæld er det set meget ofte, at forsikselskabet nægter at dække, men når det går igennem retten eller en klageinstans, så bliver de dømt til at betale alligevel. Så derfor skal man ikke bare give op.

I Carinas tilfælde skal forsikringen betale skaden + de skader skaden har forvoldt.
Med mindre at der i tilstandsrapporten står at taget er dårlig stand eller at en inddækning er i dårlig stand.

Man kan sammenligne det lidt med at der sker en kortslutning på en ledning, som får huset til at brænde ned. Forsikringselskabet skal jo ikke kun dække den kortsluttede ledning.

Ring evt. til forsikringsoplysningen, de er meget flinke til at hjælpe.

Mvh
ThomasB
Med hensyn til den konkrete skade er det meget svært at afgøre hvad der er problemet uden at have set det.

Mit forslag er at finde en tømrer du har tillid til, spørg blandt vennerne, lad ham kigge på sagen og få hans vurdering af sagen og få så forsikringen til at kigge på sagen og give deres bud. Hvis der er rimelig enighed om hvad derskal gøres er det sikkert rigtigt vurderet, hvis vurderingerne er meget forskellige så kommer advarselsflaget..

Problem nummer 2 er så at din selvrisiko på forsikringen sikkert er større end hvad hvad udbedringen vil koste. Om du så selv vil klare sagen eller du vil lade en håndværker klare det er jo op til dig.

Men uden erfaring og indsigt skulle du miske bruge ham tømreren du har tillid til og så kigge overskulderen for at få lidt gode fif og gode råd.

Rigtige håndværkere er til at snakke med og har ofte en masse gode råd, de er oftest meget bedre end ham reklame stuntet LETH.
Bare kig her på siden, her komer ofte råd fra "rigtige" håndværkere, fx. Orla. som har en tømrer forretning.

Venligst Njord ( ren amatør, men med mod på meget smile )

MVH Njord
Annonce
Hvorfor er I så negative overfor Leth. Jeg synes godt om ham - han ved ikke alt, men har sat sig ind i det, og er nødt til at gøre det populært - efter min mening en fin fyr, der er seriøs, men det kan vi tage i en anden tråd.

I kan bare starte den, hvis I har lyst

- JørgenE

Mvh. JørgenE
skal jeg bare sige lindolie´!!!

MVH Njord
Hej

Jeg vil lige for en god ordens skyld remse mit erfaringsgrundlag indenfor forsikring op så man kan se at min baggrund er all-round.

Oplysningerne skal ses som baggrund for mine udtalelser ovenfor, så brugerne på dette forum kan se at det ikke er tom snak når jeg udtaler mig på dette område.

2-3 år som free-lance taksator (udenlandsk/dansk selskab)

Full-time taksator i en tid efter orkanen 3/12/1999.

Forsikringskonsulent med salg af privatforsikringer på 1/2 tid ca. 1,5 år.

Arbejder pt sammen med et større forsikringsselskab, primært som ekspert indenfor råd/svampeskader hvor jeg er mellemleddet mellem forsikringstager og selskab.

Div. sædvanlige forsikringsopgaver som man møder som håndværker.

Har selv haft større skader og div. diskussioner med selskaber herom (skadestørrelse 1 stk. a. 1,2 mio + 1 stk. a 2,3 mio + div. småskader gemnnem årene).

------------------
www.orla-nautrup.dk
Skaden:
Det kan være et spørgsmål om at fjerne nogle få m2 tag. Få tørret og skiftet våd isolering. Ikke så slemt. På den anden side kan der være løbet meget vand ind under taget før det er begyndt at dryppe i stuen (det har jeg selv prøvet). Det må under alle omstændigheder undersøges hurtigst muligt.

Forsikring:
Jeg har ikke selv det bedste indtryk af ejerskifteforsikringer, men det baserer sig på mine få egne erfaringer og omtale fra medierne. Her må jeg medgive Orla, at det er et ret spinkelt grundlag at lave generelle konklusioner på. En forsikring er en skriftlig aftale mellem to parter - en kontrakt. Som i alle kontrakter ønsker parterne at fortolke aftalen til egen fordel. Tag det aldrig personligt selv om det griber ind i din personlige økonomi. Forsikringsselskaberne kan ikke udbetale erstatning i alle tvivlstilfælde når en ejerskifteforsikring kun koster 10-20 tusinde kr.
Her er mit råd:
Sæt dig grundigt ind i forsikringsbetingelserne.
Vurder om din skade kan blive dækket.
Skriv en skadeanmeldelse.
Hvis du får afslag bør du lade en håndværker give et tilbud på opgaven.
**Nu kender du prisen og kan gøre op med dig selv om du vil betale af egen lomme eller tage en tur i retten med forsikringsselskabet. En seriøs advokat vil tage en vurdering på om beløbet er værd at føre en sag om (jeg kender en).
Er svaret nej - tager du det med et smil og betaler selv - dette slag et tabt - tid til at vind et andet.
Havner du i retten kan forsikringsselskabet virke uovervindelig, men fat mod. Du betragtes som svag part i sagen, hvilket giver dig en nogenlunde ligeværdig retsstilling.
Det værst tænkelige er selvfølgelig at du går i retten og taber. Så skal du både betale advokat og håndværker. Det skal du forestille dig ved **mærket.

Pøj Pøj

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Til dig Orla kan jeg kun citere et lille stykke fra bibelen, Lukasevangeliet kapitel 18:

Lignelsen om farisæeren og tolderen

Til nogle, som stolede på, at de selv var retfærdige, og som foragtede alle andre, fortalte Jesus denne lignelse: »To mænd gik op til templet for at bede. Den ene var en farisæer, den anden en tolder.
Farisæeren stillede sig op og bad således for sig selv: Gud, jeg takker dig, fordi jeg ikke er som andre mennesker, røvere, uretfærdige, ægteskabsbrydere, eller som tolderen dér. Jeg faster to gange om ugen, og jeg giver tiende af hele min indtægt. Men tolderen stod afsides og ville ikke engang løfte sit blik mod himlen, men slog sig for brystet og sagde: Gud, vær mig synder nådig! Jeg siger jer: Det var ham, der gik hjem som retfærdig, ikke den anden. For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.«

Jeg vil lige gentage det vigtige i dette citat:

"For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes."

Hav en god dag.
Bibellæseren
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis