Ny varme inst i gammelt hus

Hejsa,

Jeg har et kondenserende gas fyr og en hel del radiatorer som jeg gerne vil forbinde!

Fra fyret er det 2 grene (både frem og retur), den ene skal forsyne 4 radiatorer, den anden skal forsyne 12 radiatorer derodover er der på den streng tilsluttet et pex rør (til 1.sal) der forsyner 6 radiatorer.

Mit spm er: Kan jeg bruge 15 mm kobberrør over det hele? Eller skal jeg starte med en større dimension som jeg så drosler ned efterhånden som jeg grener ud?

På forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
VVS instalatøren svarer.
Du kan sagtens nøjes med 15 mm rør, men de tærer hurtig op pga vandhastigheden, turbulens korrosion.

Brug 22 mm til hovedfordelingsrør, og 15 mm til højest 2 alm eller 3 små radiatorer.

Husk også at afgrate rør enderne, ellers forsvinder dine bøjninger, og tee-stykker.

Brug radiatorventiler med forudstilling, f. eks Danfoss RAN.
Se evt på Danfoss hjemmeside omkring indstilling af ventilerne efter det aktuelle rums varmeforbrug. I et ælder hus skal du regne med 100 watt pr m2.

I et hus bygget efter april i år må varemtabet = forbruget max være 21 watt pr m2.

Anders, DANA
Ja det kaldes turbulenstæring.
Vandet strømmer kraftigst langs indersiden af røret, og med grater forstyres vandstrømmen og "slår" hård mod indersiden af fittings.
Anders
TAK,

Lige et spm mere....

Jeg forstår at jeg max skal sætte 2-3 radiatorer på et 15 mm cu rør. men hvormange kan man så sætte på et 22mm?

jeg har 16 radiatorer som jeg havde tænkt at koble på den samme streng, kan jeg "nøjes med" 22mm til start eller skal jeg endnu højere op i dimension?

Endnu engang tak
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis