Bærende væg under spær ønskes fjernet - hvordan

I forbindelse med min tilbygning, vil jeg gerne åbne ind til det gamle fyrrum og inddrage det som ny entre - men hvordan slipper jeg bedst om at fjerne den bærende væg (som måske ikke er så bærende igen, når man tænker på vinduets placering lige under spær).

Det er udelukket at åbningen bliver lavere end de eksisterende spær. Er det muligt at lægge en bjælke op på loftet, som så sidder på de to yderspær og kan bære det midterste spær?

jeg har lavet en lille billed-serie

1) Udefra
Muren set fra tilbygningens side. Den del jeg vil fjerne er markeret blåt, øverst er spærene market med hvid ring.

2) indefra - underlig konstruktion!
Der er sat en bjælke op mellem de to yderspær man kan se på det første billede. Det midterste spær udgør det jeg har market med hvidt. Resten af spærfoden gennem huset på det midterste spær er ikke andet end 10x10 cm. Det er samme konstruktion i den anden spær-ende.

3) på loftet

ude_01_manipuleret.jpg

inde_02_manipuleret.jpg

for_oven.JPG

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det løses ved at lægge en bjælke stål el. limtræ ind under spærene, hvis man ser i forhold til dit tredje billede. Denne bjælke skal så bære det midterste spærs hoved og fod, ved at man stropper foden op, og at spærhovedet gøres godt fast til bjælken, evt. også med hulbånd.

Jeg vurdere ikke bjælken til at blive forfærdelig stor, da det kun er et spær den skal bære, og da jeg kan se at du har eternitplader på taget.
Uden beregning mener jeg du kan klare dig med en HE100B stålbjælke.

Mvh. Carsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis