Redan Akva Vita VX unit 90

Hej
Jeg har ovennævnte varmeveksler.
Jeg har problemet, at nogen gange kommer der ikke noget varmt vand.
Er der en ventil, som skal åbne, når der kommer gennemstrømning i varmeveksleren, og i givet fald hvor - og kan den renses/skiftes?
Det hjælper ikke at åbne og lukke et par gange, men efter et stykke tid virker det af sig selv...
Varmeveksleren fungerer fint, når altså bare lige der kommer varmt vand
Der er ikke problemer med tilførslen af varmt vand fra fjernvarmen, da radiatorerne fungerer perfekt.

Mvh
Søren

Søren
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren. Jeg har nøjagtig samme problem. Er der virkelig ikke et menneske der ved noget om Redan Akva Vita ?- og som svarer her?
Har i tjekket om snavssamleren på fjernvarme fremløbet er tilstoppet? prøv at rense denne.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Citat fra henrikra

Hej Søren. Jeg har nøjagtig samme problem. Er der virkelig ikke et menneske der ved noget om Redan Akva Vita ?- og som svarer her?


Hej Søren..
Kan da godt sige lidt..

I Redan akva vita.. sidder der en diffirens tryksventil.. det er den "messing ventil med 4 tilslutninger".. det er den der er det svage led. Da de startede med at lave vitaen, var den ventil så dårlig at man kunne få den byttet på en 5 års garanti.. men den tid er ovre.. ventilen er bare ikke blevet meget bedre.. de 2 af tilslutningerne er til fjernvarme.. de andre til koldt og varmt vand.. når du lukker op for din varme hane, mister ventilen trykket på den "ene" side og lukker op for fjernvarmen, for at varme dit vand op..det er princippet..... Det der er problemet er at ventilen arbejder bedst ved et større tryk end det der typisk er fra et fjernvarme værk, derfor lukker den ikke altid op..
Jeg syntes at kan huske at nogle af de nye ventiler er lavet så den kan justeres, og er jeres det, skal de justeres til det lavest mulig tryk..
Men pil dem fra hinanden og rens dem.. husk at pak dem med vandhanefedt bagefter...


Vil lige sige.. den er en af de bedste veksler på markedet, dens "godhed" er over middel... men den ventil har de ikke været heldig med..
Håber det gav lidt overblik...
Men prøv jeres lokale vvs, han kan skaffe de oplysninger der er over ventilen.. det er et MEGET kendt problem...

Mvh Jan J
Tak Jan. Det lyder fornuftigt. Nu ser det ud til at tiden med etagevask er ved at være ovre. Irriterende at skulle betale egendomsskat for 2 badeværelser der ikke har fungeret i 10 år. Dengang fik vi udskiftet varmeveksleren og fik installeret en ny varmeveksler af et vvsfirma der påstod at problemerne skyldtes tilkalkning af varmeveksleren. Det var dyrt, og problemerne blev ikke løst. Derfor har vi næret en vis skepsis til VVS firmaer, - og har så hellere villet leve "på feltfod" med etagevask og el-kedel til opvasken.
VH Henrik R A
Annonce
Så lykkedes det. Det var ikke nødvendigt at skille ventilen ad for at rense den mv.- Det eneste jeg gjorde var at skrue plastikskjoldet af ventilen oppe til højre, og at dreje på "pinden" først den ene vej og så den anden. Ifølge beskrivelsen på fabrikkens hjemmeside har jeg skruet ned for temperaturen og mængden af varmt brugsvand, men fakta er at vandet nu er varmere, og der er rigeligt med varmt vand. Hurra det virker. Nu er jeg bekymret for om vandet nu er så varmt at varmeveksleren kalker for hurtigt til. I ovennævnte beskrivelse fra fabrikanten advares der mod at det varme brugsvand overstiger 50 grader-men hvor fanden får jeg fat i et termometer der kan vise så høje temperaturer?
Skrevet af www.vvs-shoppen.dk den 29-07-2007 06:25
Har i tjekket om snavssamleren på fjernvarme fremløbet er tilstoppet? prøv at rense denne.


Hvor sidder snavssamleren, og hvordan renser man denne på en Akva Vita 2000 Unit? Jeg kan ikke finde det på Redans'/Danfoss' vejledning - og jeg vil gerne have varmt vand til nytår....
vandet skal være præcis så varmt at du lige kan holde hånden under det varme...så spar dit termometer :-))
snavssamleren sidder sikkert på fjernvarme ind..altså på fremløb af fjernvarme..prøv først at tænde for det varme vand og mens det løber fuld knald skruer du helt op og ned på den lille tingest på din PM-STYRING et par gange...nogen gange kan den sætte sig hvis den ikke er blevet motioneret som alle ventiler skal ind imellem
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis