emhætte uden motor

Er der nogen der har emhætte med motor på loftet..?

hvordan virker det.. skal man købe en speciel emhætte, eller tilslutter man bare en motor mere, på den eksisterende..! ej vel..

Jeg kan bare ikke finde nogle emhætter uden motor i !!!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis det feks. er Termex produkter, så kan de fleste af deres produkter leveres med ekstern motor.

Søren
Bryder lige ind

Jeg har overvejet at pille motoren ud af min almindelige emhætte og lave en kasse til den som jeg kan sætte op på loftet med maksimalt sug og så tilslutte en kontakt til den i køkkenet - det skulle vel kunne lade sig gøre?

Havde ikke lige gennemtænkt at emhætten i et åbent køkken/stue miljø kan være temmelig belastende og jeg er ikke interesseret i at skulle investere i ny emhætte med ekstern motor nu

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Jeg har lige sat en frithængende emhætte op med motor på loftet.


Det er helt fantastisk godt.


Du spørg bare, så vil jeg prøve at svare.



Det fleste modeller laves både med og uden motor (de koster dog ofte det samme ??). Nogle modeller leveres motoren med, og andre skal man selv skaffe motoren.

Jeg købte en emhætte helt uden motor og har efterfølgende tilknyttet en kanalventilator fra SystemAir.
Jeg har selv en Termex men intern motor og den laver altså ikke særligt meget larm, jeg har snakket med folk fra Termex og de fortalte mig at med deres nye motorer som ikke larmer så meget er ideen med at flytte den på loftet altså ikke så nærliggende mere.... jeg ved ikke helt hvor rigtigt det er men det var altså hvad en fra Termex sagde til mig !!!

I øvrigt skal du ikke forvente at den bliver lydløs af at sidde på loftet - dem jeg har hørt der sidder på loft larmer altså også igennem.
Annonce
Hej med jer!
Det med larm kan jeg tilslutte mig, da jeg havde hus i Ølstykke havde vi en motor oppe på taget(vi havde flat tag) nu var det en ret kraftig motor men den larmede MEGET, og selve sugelyden var meget kraftig.
MVH Preben41

preben

Mon ikke det er fordi der er noget kraftigere motor/sugestyrke i en motor der er placeret på loftet?

Jeg tænker jo også om det trick jeg vil lave, er noget værd, for hvad hvis sugestyrken forsvinder?

Nu har vi ikke udnyttet loft og der er rigeligt af det, så jeg tænkte at hænge min hjemmelavede kasse i et spær - og så kunne man jo gøre alt hvad der er muligt for at isolere kassen, udvendigt, for at minimere støjen

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
har samme ide som zz24hours, med at isolere lyden godt oppe på loftet og så få en meget kraftig emhætte.. at den siger lidt kan jo ikke undgås..!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej..
Jeg arbejder med køkkener og opsætning af disse til dagligt, så måske kan jeg hjælpe...
Med hensyn til støj fra en loft monteret emhætte, er det meget vigtigt at den ikke fast spændes til loft, spær eller andre bygningsdele medmindre der er en membran imellem..
spænder man den fast vil den vibrere med, og larme alt for meget...
vi bruger selv fugebånd til at lægge imellem..
Det er min opfattelse at man uden de store problemer selv kan montere maskineriet ..
Med hensyn til alm. emhætter på loftet er det min opfattelse at det ikke virker, da de er beregnet til montering 60 til 70 cm over kogepladen..
håber jeg kunne hjælpe...
Jeg har som skrevet tidligere lige sat en emhætte op herhjemme med motor på loftet (faktisk i skunken opppe i stuen).


Man skal ikke regne med at den bliver komplet lydløs, men det tager meget af støjen.

Jeg fik kontakt til en ventilationsmand som hjalp via diverse mails.

Hvis jeg kort skal ridse rådene op:
  • Brug en kanalventilator i stedet for en emhætte motor
    Brug ALDRIG plastik flexrør, brug spiorør!
    Brug altid en lyddæmper.


Her er et af hans første svar:
Når du skal købe en suger - så hold dig 100 km væk fra de pling/plang italienske pulverlakerede 2000 m3's ventilatorer. De duer ikke til andet end at larme. Om du så hiver dem ud fra rundetårn, kommer de aldrig til at give den oplyste luftmængde. Endvidere er scirocco ventilatorer aldeles uegnet til den slags idet de griser til, og efterfølgende falder dramatisk i ydelse.

En god tommelfingerregel siger: Køb en Systemair K160XL kanalventilator + 1 stk LDC 160 900 lyddæmper fra samme. Pris henholdsvis 1080 + 375 kr excl moms. Forbindelserne fra emhætte til hætte udfører du i ø160 rør og tilhørende bøjninger - husk at isolere. Alle samlinger skal have 3 skruer. Har du eternittag, køber du en standard 15 x 15 cm taghætte og borer selve hætten af. Løft den et skruehul så du får noget mere lysning. Bank en stump rør firkantet og put den indeni. Fug den fast med mugfri silikone. Den løsning vil give dig op til 4 - 500 m3/h hvilket er aldeles fint (skulle Thermor klare 2000 m3/H i en ø160 slange ville hastigheden blive 27 m/sek -> 99 km/h. Det tror jeg ikke engang de selv tror på).

Fuske-løsningerne med slange og alskens mik/mak - hold dig fra det.


Jeg fandt senere ud af at han arbejde til dagligt med at dimensionere og give tilbud på store ventilationsanlæg, så han har styr på sine ting.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis