Isolering mellem stue og 1. sal

Hej,
Jeg skal i gang med at lave gulv på første sal. (etageadskillelse til opvarmet rum).

I stueplan er loftet hævet så bjælker er synlige. Der er derfor ikke et egentlig hulrum mellem loft i stuen og gulvbrædderne på førstesal.
Gulvbrædder på førstesal ligger næsten med kontakt til loftet i stuen.
Den plads der tages til isolering på første sal går selvfølgelig fra lofthøjden og derfor vil vi gerne begrænse det til et rimeligt niveau der opfylder eventuelle lovkrav.

Mit spørgsmål er hvilken isolering der kan anbefales og hvilke lovkrav der er til dette?

A) Er der lovkrav til isolering, lyd og brand ved sådan etageadskillelse mellem opvarmede rum?

B) Hvad vil I anbefale at isolere med?

C) Er gipsplader brandhæmmende nok til at opfylde brandkrav?

med venlig hilsen og på forhånd TAK!
Henrik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..
Angående lovkravet til iso af etage adskillelse mener jeg ikke der er noget,,MEN det I skal tænke på er at hvis i gerne vil beholde varmen en lille smule nede i stuen og samtidig gerne vil have en lille smule fodvarme, anbefaler jeg ca 100mm i etage adskillelse.. og så er der lige det med lyden.. den når meget nemt igennem når der ikke er isoleret..
Jeg laver i øjeblikket samme projekt derhjemme og har for min families egen sikkerhed valgt et lag gips øverst , og så rustik lige neden under... Så har man da idet det mindste gjort forsøget

Typen af isolering er et temperament spørgsmål, personligt synes jeg rockwool virker bedst i denne situation..

Gipsplader er anerkendte til brandvægge, lofter m.m. i skal bare være opmærksom på at når man bruger det som brand værn, SKAL der være to lag gips..
og for at være lidt mere sikker er det en god ide at bygge det i stålskelet.. det er osse nemmere og bliver pænere end med lægter..

Håber det kan bruges..
Jeg skal på et senere tidspunkt (næste efterår?) igang med nøjagtig samme projekt. 8)
Har i den forbindelse et par tillægsspørgsmål:
1. Det vil sige at gulvet vil blive hævet ca 12cm? (2xgips+100mm.iso)
2. Hvad gør man ude i siderne, det er vel meget vigtigt at her osse bliver tæt?
3. Håber det er ok at jeg brød ind, Handersen? :?
Beklager det sene svar.
1: om gulvet bliver hævet eller loftet sænket er en af de ting der er lidt negative ved det hele..
feks hjemme hos mig.. det er et gammelt hus hvor vi har valgt synlige bjælker.. loftet mellem åserne er sænket 125mm ned og her ligger gips, iso m.m. Man kan osse vælge at lave det omvendt og ligge det på loftet og så hæve gulvet.. Det har sine fordele da der så er plads i gulvet til selvfølgelig isolering, men osse rør til toilettet , kabler, gulvvarme m.m

2: I siderne fører man gipsen helt til vægs så der ikke kommer noget op der, og så gør man faktisk ikke mere ved det..
Du har ( forhåbentlig ) en isolering i hulmuren eller det der ligner, den føres op videre og henover det nye loft, således at isoleringen er komplet fra bunden af den ene væg i stue etagen og hele vejen op til kip og over til den modsatte væg..
Dampspærren skal ikke være i loftet når man bygger over etage, da det kun er fra varme til kulde den skal sidde.. Dvs sammen med isoleringen henover det hele.
Ved ikke om det er ramt helt forbi dit spørgsmål men nu har jeg prøvet ellers så spørg igen...
Tak for et interessant indlæg, men ...

I siderne fører man gipsen helt til vægs så der ikke kommer noget op der, og så gør man faktisk ikke mere ved det..

Men men ... jeg kan jo se ud i fædrelandet ... eller i hvert fald se lys. Bør man ikke opsætte kyllingetråd eller lignende for at hindre fugle- eller musefester i isoleringen?

Du har ( forhåbentlig ) en isolering i hulmuren eller det der ligner, den føres op videre og henover det nye loft, således at isoleringen er komplet fra bunden af den ene væg i stue etagen og hele vejen op til kip og over til den modsatte væg...

Det har jeg faktisk ikke endnu. Min prioritering er måske dårlig (hvilket muligvis hænger sammen med min adgang til masser af billig halm), men jeg er gået i gang med overetagen inden hulmursisoleringen. Men det ændrer vel ingenting?

/KH
Hej,

jeg går med en ide om at udføre ovennævnte -da jeg gerne vil have den ekstra plads i mit bryggers som mit nye gasfyr optager. Er der noget til hinder for denne opgave -ved godt at der skal en fagmand til noget af det -da gasinstallationen skal afbrydes...men sådan rent udførelses-mæssigt/praktisk...havde tænkt mig at sætte manometer til vandstand m.m. på rør nede i bryggers. Ydermere ville jeg placere vandbeholderen i en rustfri bakke med en evt. vand-alarm sensor ved evt. lækage....

Er der nogen der har erfaring i et sådant projekt:::::


Mvh.

KSbiggrin

mvh.

KS
Hej Handersen. Refleksiv isolering isolerer som 200mm alm isolering. Det er brandklasse A og lyddæmper 22db og så er det kun 10mm. Det kan du med fordel bruge i dit loft i stuen. Sammen med en gipsplade vil det være bd30. Find det på www.st-thermohus.dk Venlig hilsen

Sune With Tryk Christensen
Myggenæsvej 15
8200 Århus N
6127 2166
[email protected]
www.st-thermohus.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis