Gips til skillevæg mellem badeværelse og soveværelse?

Jeg er igang med at lave tilbygning på mit hus, indeholdende nyt badeværelse og soveværelse. I den forbindelse er jeg blevet i tvivl om det er tilrådeligt at bruge vådrumsgips hhv. almindelige gipsplader til skillevæggen mellem bad- og soveværelse.

Håndvasken/skab skal monteres på denne væg og derfor skal der i væggen trækkes vand og afløbsrør

- Egner vådrumsgipsen sig overhovedet som den ene væg i brusekabinen?
- Vil det ressonere meget i væggen, når vandet i håndvasken benyttes

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey,

Nej - du vil ikke kunne høre hverken afløb eller vand i væggen. Det kan vi i hvert fald ikke i vores hus. Du vil kunne høre, når vasken benyttes - men det kan man også i et badeværelse, hvor væggene er af sten.
Men vær omhyggelig med isoleringen omkring rørene.

I stedet for vådrumsgips kan du anvende fermacell eller litex-plader- så kan du nøjes med et lag. De har den fordel, at de ikke suger fugt - og ikke skades af fugtpåvirkning. Fermacell er mit valg til fremtidige vådrumsløsninger.

Men en vådrumsgips, der behandles korrekt med vådrumsmembram, er nu ikke en dårlig løsning.

Mvh.

Jan R.
tak for svarene - jeg var også inde og læse lidt på fermacell efter 1. svar :-)

men der skal vel stadig laves vådrumsmembran på fermacell pladerne?

Oprindeligt havde jeg overvejet at lave en mur i sten, men det her ville være så meget nemmere at gå til og giver sikkert også et pænere resultat end jeg selv kan pudse op smile

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Vådrumsmembran - jeps. Og gå ikke på kompromis med membranen - den er nem at påføre og omkostningen kun en brøkdel af hele projektet. Dine fuger er som en si - de suger og transporterer vand. Og selvom den fysiske/direkte belastning på konstruktionen måske er minimal, så er det noget helt andet med de svampe, der kan leve i den!

Mvh.

Jan R.
Fermacell, er et udmærket produkt, men uhyggelige tunge.

Vægten gør jeg ikk ville arbejde med dem..
Det er kun på vægge i det badeværelse det bliver aktuelt - så vægten overlever vi nok :-)

Det skal bare være lavet ordentligt fra starten, det her :-)

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis