sammankobling af storker/fastbrændselsfyr og oliefyr

Hej

Har netop købt andet hus. Der er et ny oliefyr og kedel i et udhus med trykekspansion. Fremløb og retur løber så ind i et 1,5 plans hus. Det jeg ønsker er at lade oliefyrsinstalationen stå som back up og så koble det sammen med et nyt stokerfyr. Det skal være af den type hvor man samtidig kan supplere med brænde som så tændes at flammen fra stokeren. Mig bekendt findes den slags kun i en form hvor de er godkendt til åben ekspansion (og ikke trykekspansion).
Min plan er så at montere en varmeveksler på returrøret fra huset og så koble stokeren på denne med en lille åben ekspansion og selvfølgelig en cirkulationspumpe.
Hvad siger I til den sammenkobling? hvad skal størrelsen på ekspansionsbeholderen være? Hvorhøjt over kedlen skal den monteres? Andre gode forslag?

mvh Anders Kruse
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lige kikke Liagro.dk Vi har lige købt sadan en fætter som også kan håndtere fasbrændsel... PL27

Lurer lige med ang tilslutning ..

Hilsen Klaus

En venlig hilsen Klaus

Hej Toke

Du her helt ret, men i dette tilfælde er der tale om et udhus med fladt tag hvor fyret står og et 1,5 plans hus som ligger nogle meter væk. Problemer er at fra kedlen og op til ekspansionstanken (den åbne) må rørerne kun gå opad. Derfor er en eneste mulighed at pladsere beholderen på et stativ oven på det flade tag (ikke kønt, og hvad med frost?) ellers kommer den ikke højt nok op. Alternativet er at lave to systemer som udveksler varme gennem en varmeveksler. Tanken var så at lade det eksisterende oliefyrssystem med trykekspansion blive siddende og koble en lille varmeveksler i serie på returrøret fra huset og tilføre denne varme fra en lille kredsløb bestående af en fastbrændselskedel med stoker. Denne del af kredsløbet bliver så ret lille og med åben ekspansion.
Er der nogen som har andre ideér, forslag erfaringer?

mvh Anders
Jeg ville nok overveje at købe en stoker uden mulighed for fastbrændsel - eller i alt fald ikke bruge den til fastbrændsel. I så fald kan du klare dig med den eksisterende trykekspansion såvidt jeg ved.

Vælger du åben ekspansion må du godt have vandrette rør en del af vejen ml fyr og ekspansionsbeholder. Dvs at du (måske) kan føre et vandret rør over i huset og placere ekspansionsbeholderen på loftet?

Åbne ekspansionsbeholdere skal kunne tage 4% af vandmængden i systemet men lav dem gerne større, så skal du ikke fylde vand på så tit.
KlausR@

Spændende fætter den Benekov PL 27, troede faktisk ikke at den type stoker kunne godkendes til trykekspansion. Har du fået din op at køre? Kunne du evt skrive lidt om dine erfaringer?

mvh Anders
Annonce
Anders,
Har du tænkt på dimensioneringen af varmeveksleren i forhold til stoker/brændefyrets ydelse?

Det er vanskeligt at styre en brændekedels temperatur og den lille vandmængde sandsynligvis gøre systemet meget hurtigtvirkende - dvs at du hurtigt får overkogning når du fyrer op i brændekedlen.

Jeg vil derfor mene du skal vælge en varmeveksler med væsentligt større ydelse end dit stoker/brændefyr for at være sikker på ikke at få overkogning ved brændefyring.

Har du evt overvejet at koble brændefyret/stokeren sammen med en akkumuleringstank? Dit system blive dels mere stabilt og give en jævnere overførsel af varme til huset, dels kan du fyre igennem med brændefyret uden at forpeste dine omgivelser med sur røg smile

Bare et par tanker..
Hej Raun

Du har nok ret i at en akkumulationstank vil være en nødvendig ting. Jeg har netop opdaget Benekov pl27 på www.liagro.dk Den skulle være godkendt til trykekspansion og er en konventionel stoker som også kan bruges til lidt brænde samtidig. På den måde kunne jeg helt undgå varmeveksleren. Så ville det vel være nok at koble olie og stoker kedlen i serie med hinanden(?)

mvh Anders
Hej igen,
En akkumuleringstank er et "must" ved brændefyring da denne helst skal ske med fuldt skrald for at brænde optimalt.

Den stoker du omtaler kan ikke køre på brænde såvidt jeg kan se så her er der ikke behov for en akkumuleringstank af den grund.

Der er dog en anden grund til alligevel at overveje en akkumuleringstank:

Normalt vælger man en "lille" stoker i forhold til energibehovet i huset, derved fåes den bedste udnyttelsesgrad. Problemet bliver så bare at stokeren ikke kan følge med når hele familien skal i bad og samtidig lufter ud i hele hytten med mindre hele systemet har en "passende" mængde vand at tære på.

Jeg vil derfor tro at en lille akkumuleringstank (500/700l) ville være en god investering.
Hej Anders .. Er lidt bagefter med at skrive pga vi fik en lille baby... Jubii..
Ang PL27 : som du selv skriver er den mest til at smide et par pinde i samtidig med stokeren kører, der hvor der er en god ide er når der er et højt forbrug.. Selve fyret er kanon jeg har modellen med korn brænder og iltstyring .. Før brugte vi for 200-250 kr olie nu for 35-70 kr alt efter brændsel altså pr døgn, vi opvarmer 280kvm til mellem 16-22 grader og 5 grader i 35kvm garage i et hus fra 60 på godt og ondt.. Men jeg kan kun anbefale Liagro der er en god service.
En lille bemærkning hvis man er på jagt efter en benekov og ønsker at fyre med andet end træpiller skal man passe på benekov "kopierne" de hedder KL og Ling de er ikke så kraftige bygget men magen til at se på ..
Men skulle nogle få lyst til at se mit legetøj skal de være velkomne..

Hilsen Klaus(Nybagt far)

En venlig hilsen Klaus

Jeg skal ud og kikke på et brugt storkerfyr nu. 5 år gammel 20-30KW. Bygget af en smed, der gør lidt i at bygge sådan nogle.
Hvad skal man være særlig opmærksom på?
mvh Hans
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis