gips skelet

Når man skal samle stål skelet. og man skal til at sætte alle de lodrette stolper i bund og top skinnen. Kan man bruge en Fiksertang, mener jeg det hedder. Men hvad gør man så hvis man ikke har sådan en. og ikke har i sinde at købe en, til det lille forbrug, man skal have lavet. Bruger man nogle selvskærende med flat hoved, og så fremt i fald. hvilken str. skal man bruge.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er en fiksértang.

Har engang lavet en udskudt væg, i en lille Vesterbro lejlighed.

Det gik da meget godt uden denne fiksértang. Byggede bare op med skinner og plade. Tror det står endnu. Glemte bare at isolere mellem pladerne ( hvor dum kan man være?)
:oops:
P
Jeg har sat gipsvægge op flere gange, og jeg aner heller ikke hvad en fiksértang er!! Måske er det den der perforerer metallet og derved binder de to stykker sammen!! (Hvis ikke må en klog person gerne udvide min begrænsede viden om dette særlige stykke værktøj, som jeg helt sikkert skal ud og investere i!! Tænk at kunne sige til sin nabo "Jeg har lige investeret i en Fiksértang..."!!) :lol:


Men selv plejer jeg at bruge trælægter til at bygge skelettet af.

Hvis du er i tvivl, kan du prøve at kikke på http://www.silvan.dk/ og søge under gipsplader. der er en grundig forklaring med fotos og hele svineriet!! Og for at det ikke skal være løgn er der en huskeseddel man kan udfylde og printe ud!!

Nemmere bliver det vist ikke!!

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er en tang der når man sætter de lodrette stållægter ned i de vandrette lægter. Så trykke med tange ind og der bliver så "klippet" to flanker der spænder det hele fast. Prøv at gå ind på danogips.dk der er en del information om emnet. Man kan så godt leje såden en. Men eller løser jeg bare problemet på andet vis. for jeg har fundet ud af at Danogips har nogle selvskærende skruer, men kan skrue ind og de fylde ikke noget i højden. De hedder R/R 13. Så det bliver en kasse af dem.
Jeg har selv lige gået i overvejelser om, hvorvidt jeg skulle investere i en fixertang eller ej. Jeg skulle også blot opsætte forholdsvis få skillevægge.

Jeg prøvede først med de rigtige profilskruer fra fx. danogips, men det er simpelthen noget møj at bruge. De fås ikke med torx kærv, men kun med stjerne og selvom de er selvskærende, synes jeg de er svære at få i og man skal passe godt på sine fingre når skruen smutter!

En pakke med 1000 stk profilskruer (det mindste jeg kunne finde) koster omkring kr. 180,-, så jeg valgte at give de ca. 400,- mere for en fixertang og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Det er simpelthen en fornøjelse at sætte stål-skellet op, når man bare lige klipser dem sammen. Det går lyn-hurtigt!!!

...og mon ikke sådan en tang er nem at sælge til en anden GDS'er i den blå avis når man er færdig...
Mener fiksertangen er blevet billigere nu, da patentet på den er udløbet..! og det helt klart hurtigere.. men skal man bygge en lidt bøvlede vægge, er det tit lettere at bruge, profilsamle skruer "babfræsere" eller pilotskruer" som tømrerne kalder dem, hvis man bruger den rigtige Gips-skrue Bits er det ikke ngoet problem at skrue dem i, mange tager fejl af bitsén og bruger en stjerne bits til spån skruer.. men der er en lille forskelv..!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis