Billig solvarme

I disse tider skal man vel altid tænke i alternative baner, for at nedsætte sit energiforbrug.
Jeg har derfor kigget lidt på vandbåret solvarme kit til selvmontering. Det er DYRT.
I de sydligere liggende lande har de blot et panel og en fysisk højere placeret tank på taget, og det giver så varmt vand. Enkelt.
Skal der (som nødvendigt i DK) styring, pumpe/speciel lagertank på, løber det pludselig op i pris. sad

Har så udtænkt en "alternativ" opsætning der indebærer brug af standard komponenter og selvcirkulering. Se vedhæftede fil.
Spørgsmålet er nu: Vil det virker ?

Kun perfekt er "godt nok"

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej cru

Jeg har en enkelt betænkelighed - hvad mener du med "halv" varm vand som angivet på tegningen.. ??

Vand der ikke er ordentligt varmet op har meget høj risiko for vækst af farlige bakterier, fx legionella.. Jeg er ikke sikker på at en efterfølgende tur i den "varme" beholder vil slå disse bakterier ned - men jeg tvivler stærkrt på det..

samt evt afgivne giftstoffer fra bakterierne (toxiner) helt sikkert ikke bliver destrueret ved en senere simpel opvarmning..

Eller har jeg misforstået noget i din opstilling ?

Mvh
/Niels
- jeg synes faktisk at beholderen på loftet er for lille - da vi ikke har de samme solskinstimer og intensitet som i syden, kan man ikke nøjes med 150 liter, hvis der skal være en rimelig nyttevirkning i det! Se efter noget på 250 liter og opefter!

- da du alligevel skal føre rør fra stueetage til loft, er det vel ikke prisen på pumpen, der vælter dit budget? Ved at lave det som vi traditionelt ser, slipper du for at have rør med tryk på på loftet!

- Jeg kan ikke forstå at du ser noget snedigt i at skulle slæbe en beholder op på loftet for at slippe for at betale for en cirkulationspumpe og et par hundrede kr. om året i driftsudgifter på den. Og jeg synes egentlig heller ikke det er særlig genialt, at skulle trække koldt vand op igennem beholderen på loftet og ned igen om vinteren!

- sørg for at dit sikkerhedsaggregat kommer til at sidde frostfrit - det skal det nemlig, så ikke det fryser!

- Jeg tror ikke du vil få problemer med Legionella, da beholderen på loftet er så lille, at der sker en jævn udskiftning af vandet. På den anden side får du kun varmet den ordentligt op om sommeren og dermed elimineret muligheden for udvikling af bakterier.

- jeg synes du skal omtale overfor dit forsikringsselskab, at du har tænkt dig at lægge en varmtvandsbeholder op på loftet! Det forestiller jeg mig du vil kunne se på præmien! I syden ligger beholderen ude på taget, så der sker jo ikke så meget hvis... næh, når 'lortet' springer læk!
Jeg tvivler lidt på at du kan få tilstrækkelig selvcirkulation i varmeveksler-solpanelet - der vil simpelthen være for stor modstand i varmeveksleren til at det lykkes at presse vandet rundt.

Min nabo og jeg lavede hver vores udendørsbruser sidste år med en sortmalet radiator som solpanel. Han brugte en gl varmtvandsbeholder som tank med varmeveksler mens jeg brugte en mælkejunge. Selvom naboens radiator var dobbelt så stor som min fik han aldrig varmt vand pga manglende cirkulation hvorimod vi kunne bade udendørs i VARMT vand helt til 1. september :lol:

En mulighed var jo at lade brugsvandet cirkulere igennem solfangeren og dermed undgå varmeveksleren men så har du jo ingen frostsikring og må derfor tappe vandet af systemet om vinteren - men der er virkningen jo også midst :wink:
Til Niels
Jeg tro såmend ikke du har misforstået. En normal solbeholder består af 2 kredse. En i bunden til solvarme, og en i toppen til evt. eftervarmning fra centralvarmen. Det er i hvert fald som jeg er blevet forklaret det.
Hvis så aftenen afsluttes med et bad, vil det lavere stående vand i beholderen så ikke risikere at stå med eksempelvis 40 gr vand indtil der igen forbruges varmt vand om morgenen (hvorved dette 40 graders vand så skubbes op i den øverste del af beholderen). Mit kredsløb er "samme" princip blot er beholderen delt i 2 dele. Hvorvidt der er forøget risiko for legionella kan jeg ikke lige genneskue, men mon ikke der er en der kommenterer dette ?

Til vvsérens indlæg :
Hvad angår str. på beholder ja så gælder "jo større jo bedre" vel også her. Hvis man kigger på økonomien i et traditionelt anlæg, bruges der MANGE år blot for at indtjene anlægget. Lægger man så udgiften til pumpens strøm oveni ser det da helt galt ud. Det er lige før at pumpen er slidt op inden den er betalt. Derfor kunne jeg godt tænke mig et anlæg uden pumpe. Hvad angår frost, så skal dette "setup" tænnkes tømt om vinteren. Det er vist det letteste.

Til Rauns indlæg..
.. kan jeg kun sige tak for info. Det kunne godt tænkes at systemet skal "hjælpes" på en eller anden måde, men det er jo også derfor at at jeg bruger forummet her. Det giver en del gode tilbagemeldinger. Bare lad dem flyde
smile

Kun perfekt er "godt nok"

Hejsa
Jeg synes dit forslag er rigtig spændene, jeg har selv gået og tænkt på en lignende løsning, som skal være billig, og blot give et tilskud til det varme brugsvand om sommeren.
Har du fået det til at virke?
Hvad har du købt og hvor?
Håber du vil svare på mine spørgsmål
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ja det virker, men der kan være noget rigtigt i det med cirkulationen hvis det er en spiral i varmtvandsbeholderen. Jeg ved ikke om de findes endnu, de gamle kappe varmtvandsbeholdere de duer. Jeg har selv haft et anlæg med en sådan og det virkede. Bakterier i beholderen er ikke noget problem, indimellem kommer den jo næsten op at koge. Det er bare iorden at holde de faste udgifter nede. Desuden hvis du skal have pumpe på skal du også have differensthermostat og det hele koster. Held og lykke med projektet.
mvh
Erik

www.morsmaling.dk
Hej cru.

Det anlæg du beskriver er til at få fikst og færdigt. Så ideen er der ikke noget i vejen med.
www.varmtvandfrasolen.dk/suncatcher/funktion.htm.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg funderer hvordan dette system sikrer sig mod at koge (eller i hvert fald fordampning). Normalt benyttes en særlig væske eller 'selvtømningsprincip'. Den enkelte forklaring kunne være at panelet simpelthen ikke er særlig effektiv.
(i min spejder tid for mange mange år siden var jeg med til at konstruere et solvarme anlæg efter samme princip. Da der endelig kom varme og høj solskin blev jeg chokeret over hvor varmt vandet blev)

 

Jeg har kig på dette anlæg http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=293 . vil man ikke få større ydelse hvis man lagde lavenergiglas på oversiden og ellers lukkede den i sider og bund ( isolering ) . som jeg kan se det så er selve rørene "fri" , så jeg er bange for at sne m.m kan ligge sig imellem og så ved frost,tø,frost springe rørene ?

Er der nogen sikkerhed indbygget for overhedning ? kan se på en anden forhandler side at temp. fra sol fangeren kan komme over 120 gr ! kører man dette videre ind i stoker/oliefyret , så koger og bobler hele anlægget da ??

Nogen der har førnævnte anlæg iøvrigt ??

mvh
CHA
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis