Oliesuger

Jeg har set, at man kan købe en oliesuger, som kan suge olien op, hvis man skal skifte olie på bilen. Ved 1. blik virker det meget smart, da man jo så er fri for at skal nedenunder bilen.

Mit spørgsmål er så, om der er nogen, som har erfaring med at skifte olie på denne måde, og om man skal være særligt opmærksom på noget? Kan der være noget skidt, som man ikke får med ud, som man ellers ville gøre, når man tapper olie på den traditionelle måde?

Jeg hører gerne jeres kommentarer til det. På forhånd tak. biggrin

<p>Mvh. <br /> Michael</p>
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu er jeg selv mekaniker og jeg ville sige at den bedste måde er og bliver den gamle måde hvor du skal ned under bilen

jeg har aldrig set den måde som du omtaler, kan du sige noget om hvor?? man skulle suge oilen op henne???

biggrin
Hej

Den model jeg har set suger igennem en tynd slange som kan stikkes ned i bundkaret i stedet for oliemålepinden.
Jeg kan ikke forstå det anderledes end, at der må ligge nogle urenheder, slam o.l. som skylles ud ved den gammeldaws måde, og som man ikke får med i sugeren, men om det betyder noget i det lange løb ved jeg ikke.

mvh Anders
hey

tilbage i starten af 90'erne var der sådanne oliesugere på alle veludrustede tankstationer. Ideen var vist så at man så selv skulle kunne skifte olie hurtigt og nemt.

mvh jan
Ja, det er rigtigt, som Anders beskriver. En tynd slange som man suger olien op med (kan bl.a. fås i Biltema).

Min logik siger mig også, at der må ligge noget skidt og snavs tilbage, som vil blive skyllet ud med tapning i bunden. Men som Anders skriver, om det gør noget, altså er skadeligt for motoren, ved jeg ikke.

<p>Mvh. <br /> Michael</p>
Hej micpark

Jeg arbejder som bådmekaniker og der kan vi jo ikke bare tage bundproppen og lade olien løbe ud i bunden - så derfor bruger vi netop oliesuger når der skal skiftes olie m.m. og det klares på 10 - 20 minutter alt efter om motoren er varm eller kold . så det er ganske nemt og uden noget griseri nogen steder----------

Proceduren er ganske enkel - motoren køres varm og slangen stikkes ned i bundkarret via oliepinden og olien suges op - hvis motoren er kold er det næsten umuligt at suge olien op - når motoren er tom - skiftes oliefilter samtidig - med hensyn til slam m.m. i karret er der normalt ikke de store problemer. Men selvføli' hvis olien er flere år gammel og ikke bliver skiftet med de rigtige intervaller kan der jo godt være en del slam i bundkarret-------------

En oliesuger ligger i et prisleje fra ca. 200,- og opefter

mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Annonce
Tak for de gode indlæg. Jeg tror, jeg vil investere i en og prøve. Om ikke andet, så bliver man jo erfaringen rigere biggrin

<p>Mvh. <br /> Michael</p>

Er nysgerrig på, hvordan olieopsugerne så har virket i praksis. Jeg Ved at Biltema sælger flere modeller bl.a. En til 500 kr. Og de siger at de kun har haft 2 reklamationer ud af 100 som de har solgt. Den stikkes ikke ned gennem oliepindens rør, men ned hvor der påfyldes olie, så vidt jeg forstår.

I biltema snakkede jeg med en medarbejder om det med bundslam og han anbefalede at anvende noget motorrens og lade bilen kører i et vis tidsrum og så tage det på med sugeren. Er det nok til at tage bundslammet?

Er der nogen som kan give feedback inden jeg farer ud og køber en olieopsuger fra Biltema.


En oliesuger kan da godt bruges, men man får ikke alt olien suget op, er min erfaring.

Du kan jo prøve at suge olien op, og derefter skrue bundproppen af, så får du en god fornemmelse af hvor effektivt det er, tror det kan svinge en del fra de enkelte  bilmodeller.

Men som nævnt, skal motorolien være varm.

Jeg har brugt sådan en proff. suger så det var ikke pga. en dårlig suger.

https://jenslinde.dk/produkt/alfa-oliesuger/


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis