Formspænding af krydsfiner

Det har vist været en anden tråd om dette, men det har er lidt anderledes.

Det er måske lidt udenfor dette forum, men går ud fra I de bedste til at svare på dette.

Jeg vil lave et buet stolesæde af to stykker 6mm krydsfiner. Jeg har tænkt mig at lave en form som jeg spænder fineren ned i mens limen tørre.

Så mine spørgsmål er:
Skal formen grumme mere end det ønskede?
Skal jeg først dampe/ lægge krydsfineren i blød inden den spændes op?
Men jeg kan da ikke bruge epoxy til at lime de to stykker krydsfiner sammen hvis de er våde?

Er der andre ting jeg skal tage hensyn til.

Jeg håber I kan hjælpe mig her med nogle gode råd.

Tak og venlig hilsen
Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du må forvente en mindre tilbagekrumning af fineren.
Men hvor meget vil afhænge af hvilken form du vil krumme din finer i ;-)

Når du skriver at udgangspunktet er to stykker krydsfiner, vil jeg gætte på at der er tale om en almindelig birkefiner. Og hvis du skal have den bukket så vil du skulle lægge den i blød inden du spænder den op.
Overvej alvorligt at anvende 3 lag 4 mm i stedet.

Her kan du se lidt om at arbejde med finer til et sæde http://www.hpvklub.dk/index.php/Selvbyg/S%e6deAfFiner

Men har du adgang til en hydraulisk værkstedspresse er det en dejlig ting at have til hjælp når der presses.
Det kræver dog at du har både en overpart og underpart til at presse fineren mellem. Hvis du lægger em kraftig plast film i bund og top undgår du at lime sæderne fast til pressefixturene.
Anvender du den sidste metode, kan du også lave en rigtig opbygning. Altså med en dækfiner i bund og resten i fyld finer og så afslutte med en rigtig flot dækfiner. Altså en prof opbygning.

MVH Njord
Hej,

Hvis du kun limer 2 lag sammen opnår du ingen krumning, som Njord skriver skal du bruge 3 lag - eller gerne flere.
Og ja, der vil være noget tilbagespring - du kan jo prøve at lime nogle x-finer strimler sammen og se hvor meget det drejer sig om.

Hos krydsfinerhandelen i Rødovre (Hvidsværmervej hvis jeg husker rigtigt) kan du få birk x-finer tyndere end 4 mm. endda helt ned til omkring 0.5 mm. Formatet er typisk 1500mm x 1500mm.
Jeg har selv en 2 mm. plade - den er meget nem at bukke i den ene retning - og lidt stivere i den anden retning. Det er selvfølgelig afhængig af finer-lagenes retning.

Jeg tror ikke at der kommer noget godt ud af at vande fineren - andet end dampbobler i limen etc.

mvh
Henrik.A
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hej.
Du skulle overveje at købe finèr, ikke krydsfiner, og lægge det uden på en form. du kan så lægge evt. en masonit eller stålplade øverst og stramme til med et par bagageremme. finer kan fås ved træhandlere. Det link njord henviser til har brugt finér uden kryds. Rigtig flot med 2 forskellige farver. :wink:

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej igen

Linket er faktisk en henvisning til nogen der arbejder med en almindelig krydsfiner. 3 lag af en 3lags 4mm birkefiner. Denne er ikke vandfast limet. Og bliver blødt op og limet iegen med vandfastlim.

På jobbet har vi ofte eksperimenteret en del med finer, her en dækfiner og så "fyldfiner" i kryds. Denne fyld finer er ofte birk og i 1 - 2 mm tykkelse.

MVH Njord
den metode du beskriver virker da lidt omstændig, jeg har lavet runde kahytshjørner og cockpitkarme, på den af mig beskrevne måde i 2mm mahognifinér, samme metode,som Vindøbådene brugte.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for indlægene.

Men jeg havde nu bare tænkt mig at bruge helt almkindelig krydsfiner.

Jeg havde nu ikke tænkt mig at "bløde" krydsfineren op og lime den på ny.

Er det rigtig forstået at min ide med to lag krydsfiner limet sammen i "form"spænd ikke rigtig virker?

Og hvis jeg bruger finer ikke X-finer, så kan jeg da ikke bare købe det hos Silvan eller et tilsvarende sted.

Og jeg forstår heller ikke helt hvordan man limer på våde falder. Er det ikke bare vandfilmen man kommer til at lime på og dermed ikke opnår en nær så stærk limning.

Mvh
Thomas
hej igen.
hvis du vil ha finér kan du ganske rigtigt ikke købe det hos Silvan.
men det skal så ikke vandes eller sættes særlig meget i spænd, da det stor set ikke vil fosøge at rette sig ud. Men det er jo selvfølgelig afhængig af hvor flot det skal være, min metode kan også ses på en masse stole, som regel med mørkt lyst hveranden gang.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også